Sinds 15 december zijn de theaters in verband met de coronamaatregelen opnieuw gesloten voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. (meer…)
Rundfunk, Lisa Ostermann en Peter van Rooijen & band zijn de winnaars van de Poelifinario’s van 2024. De prijzen voor de beste cabaretvoorstellingen van het voorbije seizoen werden vanavond uitgereikt op het Cabaretgala bij Theater Diligentia in Den Haag. Aanmoedigingsprijs Neerlands Hoop ging naar Valentina Tóth.
De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) reikt jaarlijks in drie categorieën een Poelifinario uit voor de theatermaker(s) met het meest indrukwekkende programma van het afgelopen theaterseizoen. In de categorie Entertainment wint dit jaar Rundfunk (Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde). In hun voorstelling Schau zetten de twee mannen volgens de jury ‘met hun schrijnende absurdisme en onpersoonlijke, sketchmatige stijl het cabaretgenre op zijn kop’. ‘Schau kijkt als een strak gemonteerde, foutloze film. Het duo gaat op in hun personages; een bizarre verzameling figuren, die in hun persoonlijke onlogica toch iets herkenbaars dragen.’
De categorie Engagement is gewonnen door Lisa Ostermann. In haar voorstelling Makkelijk in de omgang komen volgens de jury ‘alle emoties voorbij binnen een persoonlijk verhaal over de rol van prestatiedruk en faalangst in haar leven – overweldigend samengevat in de epische, gedanste rap-musical uitputtingsslag Lisa Fucking Ostermann’.
Peter van Rooijen & band ontvingen vanavond de Poelifinario van de categorie Kleinkunst voor de voorstelling Liefde, Dood & Taart. Uit het juryrapport: ‘Met instrumentarium van kazoo tot Gouda’s kerkklokken presenteert Van Rooijen in zijn slotstuk alleen maar hoogtepunten. De band, die er als één mond een eigen mening over Van Rooijen op na houdt en de snelle opvolging van muzikale hoogstandjes, vol zorgvuldige en creatieve arrangementen, zorgen voor een unieke kleinkunstervaring.’
Valentina Tóth is volgens de jury de meest veelbelovende theatermaker(s) met het grootste toekomstperspectief. In haar voorstelling Wildbloei verpakt ze haar levensverhaal in een ode aan de hysterische vrouwen die ze om zich heen zag en herwaardeert daarmee behendig deze beladen term. ‘Tóth ontworstelt zich aan haar carrière als concertpianiste en operazangeres, maar strooit achteloos met voorbeeldjes, waardoor we een volledig beeld krijgen van haar overweldigende talent.’
De Cabaretprijzen werden in 2003 door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw-directies (VSCD) in het leven geroepen. De Nederlandse fotograaf Corb!no (Maarten Corbijn) maakt portretten van de winnaars. Deze komen te hangen in de foyer van Diligentia.
De VSCD Cabaretjury van 2023-2024 bestond uit Cyanne Moe-Tjon (hoofd artistieke zaken Theaters Diligentia en PePijn), Joris Kemps (directeur-programmeur Theater Hof 88), Rosalie Fleuren (recensent Theaterkrant), Luuk Adema (programmeur Stadsschouwburg Utrecht), Cherany Emck (programmeur Flint Amersfoort), Henk Talma (programmeur Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal) en Evert de Vries (regisseur en oprichter Amsterdams Kleinkunst Festival).
Foto boven: Jessica Zeylmaker – Lisa Ostermann
Wat een geweldige winnaars, allemaal. Nog nooit zo eens geweest met een prijsuitreiking.