Wat zullen ze een ongelooflijke lol hebben gehad tijdens de repetities. Alex Klaasen als onvermoeibare, onuitputtelijke ideeënmachine, een groep jonge enthousiaste talenten, die nog geen uitpuilende cv hebben en zich aan Klaasen konden laven en vormgevers die hun stoutste Efteling-fantasieën mochten waarmaken. Ja, laten we eens uitbundig, over the top twee maanden kerstmis vieren. (meer…)
Alex Klaasen, Sara Kroos en Elke Vierveijzer hebben een Poelifinario gewonnen, de prijs voor het indrukwekkendste cabaretprogramma in een bepaalde categorie. De VSCD cabaretprijzen werden gisteren in Theater Diligentia uitgereikt als feestelijke afsluiting van de tweede editie van cabaretfestival Peper. Nina de la Parra ontving de Neerlands Hoop ‘voor de veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief’.
Omdat de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) in 2020 vanwege de coronacrisis geen theaterprijzen heeft uitgereikt, nomineerde de Cabaretjury haar voorstellingen over het seizoen 2019/2020 én 2020/2021. In veel dankspeeches en lofdichten tijdens de uitreiking toonden artiesten en vakmensen hun bewondering voor het doorzettingsvermogen van de sector en blijdschap om weer in het theater samen te kunnen komen.
En zoals elk jaar sinds de onderverdeling in categorieën was er ook kritiek op de categorisering. Theo Nijland vroeg zich bijvoorbeeld af wat één genomineerde in de categorie kleinkunst over een periode van twee theaterseizoenen zegt over de houdbaarheid van de categorieën. Alex Klaasen zou zijn revue in elke categorie passend vinden. Titus Muizelaar, die een ode bracht aan Nina de la Parra, wilde haar niet eens cabaretière noemen, maar ‘niet nader te rubriceren’.
Elke Vierveijzer wist als enige genomineerde in de categorie Kleinkunst al een tijdje dat ze de prijs zou krijgen voor haar programma Lucht. Gisteren ontving ze eindelijk het bijbehorende beeldje uit de handen van haar voorganger Theo Nijland. De jury prees de overgave waarmee ze haar liederen ‘je hart in knalt’ en de muzikale begeleiding van haar pianist Michiel Wetzer.
In de categorie entertainment ging de Poelifinario naar Sara Kroos’ Verte. In het juryrapport kreeg ze complimenten over de kwaliteit van haar grappen, en de manier waarop ze serieuze thema’s licht behandelt. Kroos ontving de prijs via een videoboodschap en droeg haar voorstelling op aan haar dochter.
Alex Klaasen won in de categorie engagement met Showponies 2, het revueprogramma waarin Klaasen opnieuw uit de kast komt. De jury prees de voorstelling als een prachtig feest met een serieuze boodschap en roemde Klaasen om het eigenhandig in leven houden van het revuegenre. De poelifinario is de tweede prijs die het programma in de wacht sleept: in 2020 won het lied ‘Gewoon Opnieuw’ al de Annie M.G. Schmidtprijs.
Klaasen bracht zijn dankwoord zingend en bedankte ook de ouders die hun kinderen meenamen naar zijn revueshow, omdat ze dachten dat die zich misschien anders voelden dan anderen. ‘Wie in geen hokje past, komt als zichzelf uit de kast’, zong hij, daarmee ook refererend aan de drie poelifinario-categorieën.
Nina de la Parra nam de Neerlands Hoop voor meest veelbelovende theatermaker al dansend in ontvangst. Met haar programma Gods Wegen overdonderde ze de jury, die haar programma benoemde tot ‘een wervelwind van een voorstelling, waarin de cabaretière even snel wisselt tussen talen als tussen emoties.’
Ook werd de officiële overhandiging uitgezonden van de Oeuvreprijs aan het duo Waardenberg en De Jong. Dat zij de prijs hadden gewonnen werd 16 september al bekendgemaakt.
Foto: Jaap Reedijk