Alex Klaasen, Sara Kroos en Elke Vierveijzer hebben een Poelifinario gewonnen, de prijs voor het indrukwekkendste cabaretprogramma in een bepaalde categorie. De VSCD cabaretprijzen werden gisteren in Theater Diligentia uitgereikt als feestelijke afsluiting van de tweede editie van cabaretfestival Peper. Nina de la Parra ontving de Neerlands Hoop ‘voor de veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief’. (meer…)
Elke Vierveijzer krijgt voor haar programma Lucht een poelifinario. Ze is dit jaar de enige genomineerde in de categorie kleinkunst van de VSCD-Cabaretprijzen. Gisteren maakte de jury alle genomineerden bekend voor de Cabaretprijzen. Kanshebbers in de andere categorieën zijn Sara Kroos, Rundfunk, Claudia de Breij, Alex Klaassen, Patrick Nederkoorn en Jan Beuving, Kasper van der Laan, Nina de la Parra en Grof Geschud. De Cabaretprijzen worden uitgereikt op 25 oktober in Diligentia in Den Haag tijdens cabaretfestival PEPER.
In 2020 zijn er, vanwege corona, geen Cabaretprijzen uitgereikt. Dit jaar gelden de nominaties daardoor voor zowel theaterseizoen 2019/2020 als 2020/2021. Voor de Poelifinario zijn zes voorstellingen genomineerd (in de categorieën entertainment, engagement en kleinkunst) en voor de Neerlands Hoop drie voorstellingen. De Poelifinario wordt uitgereikt aan de theatermaker(s) met het meest indrukwekkende programma van het afgelopen seizoen. De Neerlands Hoop is voor de meest veelbelovende theatermaker(s) met het grootste toekomstperspectief.
Nominaties Poelifinario in de categorie entertainment:
Sara Kroos met het programma Verte
De jury: ‘In Verte sprankelt Sara Kroos meer dan ooit tevoren, zonder haar kenmerkende cynisme te verliezen. Ze vertelt met veel zelfspot over maffe fietsvakanties en het ronduit bevreemdende zelfvertrouwen van haar 16-jarige dochter. Onder de oppervlakte sluimeren serieuze thema’s, maar Kroos houdt het deze keer licht. Het spervuur van grappen over haar ongemakkelijke burgerbestaan treft vrijwel altijd doel, terwijl ze ontroert met liedjes over opgroeien. Ja, we worden volwassen, maar een deel van ons blijft achter in de kindertijd. Verte is een verrukkelijke theateravond met zeer smakelijke ingrediënten.’
Rundfunk met het programma Todesangstschrei
De jury: ‘Van de pijn van het opgroeien is het maar een kleine stap naar de pijn van het sterven. In het universum van Rundfunk althans, waar schrijnende humor opnieuw voor ronkende lachsalvo’s zorgt. Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde zijn fantastische acteurs, die hun gemankeerde, soms ronduit psychotische personages met de kleinste gebaren een andere kant op kunnen sturen. Ze stampen op maatschappelijke gevoeligheden en doen dat met een sublieme timing, naadloos samenspel en goed uitgedachte details. Todesangstschrei is een theatrale dollemansrit.’
Nominaties Poelifinario in de categorie engagement:
Claudia de Breij met het programma Oudejaarsconference 2019
De jury: ‘Aan de vooravond van de coronacrisis was er óók al van alles mis met de wereld. In haar vlammende Oudejaarsconference 2019 tackelt Claudia de Breij het zwart-witdenken. Aanvankelijk door op te komen in een pandapak, later door het begrip democratie nog eens letterlijk uit te leggen. Dat draait niet alleen om winnaars, maar juist ook om de verliezers. Een prachtige paraplu, waar De Breij moeiteloos de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar onder laat schuilen. Ze duidt het heden met de geschiedenis in de hand.”
Alex Klaasen met het programma Showponies 2
De jury: ‘Het daverende succes van Showponies schreeuwde om een vervolg. Daarin gaat Alex Klaasen meer de diepte in met ontroerende verhalen over zijn coming-out en, vooral, het traject daarna. Hoe accepteer je jezelf als de wereld dat zo moeilijk vindt? Het verleent deze ouderwetse revue een serieuze bodem, waarop Klaassen en zijn pony’s opnieuw een prachtig feest bouwen. De choreografieën zijn subliem, de grappen doordacht en het samenspel om je vingers bij af te likken. Klaasen houdt eigenhandig een bijna vergeten genre in leven.’
Patrick Nederkoorn en Jan Beuving met het programma De andere oudejaars
De jury: ‘Na een geslaagde voorstelling over de belastingdienst doen Patrick Nederkoorn en Jan Beuving er voor hun eerste oudejaarsconference een schepje bovenop. Het virtuoze, 15 minuten durende openingslied blijkt het begin van een boeiende strijd tussen twee verwante, maar toch ook erg verschillende zielen. De knetterende discussie over het belang van kunst in crisistijd is gedenkwaardig, het lied over pogingen om de waarheid te begraven straalt onverzettelijk engagement uit. De andere oudejaars zit vol schitterende taal en pianist Tom Dicke zorgt voor een prachtige muzikale omlijsting.’
Nominatie en tevens winnaar Poelifinario in de categorie kleinkunst:
Elke Vierveijzer met het programma Lucht
De jury: ‘Elke Vierveijzer zingt geen liederen, ze knalt ze rechtstreeks je hart in. Lucht is een schitterend pleidooi voor het delen van verdriet. Dat schept ruimte in je hoofd, kweekt empathie en zorgt uiteindelijk voor geluk. Vierveijzer legt overdonderend veel beleving in haar nummers, die heen en weer schieten tussen rauwe kwetsbaarheid en cynisch misnoegen. Ze heeft daarbij een scherp oog voor de maskers die we allemaal angstvallig vasthouden. De fraaie, gevarieerde arrangementen en invoelende muzikale begeleiding van Michiel Wetzer maken Lucht helemaal af.’
Nominaties voor de Neerlands Hoop:
Kasper van der Laan met het programma 1 Kilo
De jury: ‘Met zijn debuutvoorstelling 1 Kilo lost Kasper van der Laan de hooggespannen verwachtingen helemaal in. Hij kijkt met kinderlijke verwondering naar zijn lichaam en gebruikt zijn enorme fysieke talent voor een abstract zelfonderzoek. De Kasper op het podium is namelijk niet dezelfde Kasper die thuis op de bank zit. In de veilige haven van het theater wordt hij zijn eigen goeroe, die zichzelf aanmoedigt om kwetsbaar en assertief te zijn. Van der Laan lijkt een klassieke antiheld, maar de maffe luikjes in zijn hoofd tillen het programma naar grote hoogte.’
Nina de la Parra met het programma Gods wegen
De jury: ‘”Wie ben ik?” is een vaak gestelde vraag, maar Nina de la Parra geeft een uniek antwoord. Ze neemt ons in overdonderend tempo mee van Nederland naar Suriname en van politieke statements naar verhalen over avontuurtjes in smoezelige hotels. De la Parra waakt voor clichés en al helemaal voor politiek correcte boodschappen. Ze is een feministe die op foute mannen valt. Een nakomeling van slaveneigenaren met een sterk rechtvaardigheidsgevoel. In Gods Wegen zingt, speelt, spuugt en danst De la Parra zich een weg naar haar vloeibare identiteit, waarbij ze aanvankelijk in balans werd gehouden door een muzikaal trio en afgelopen seizoen door het fluwelen saxofoonspel van Sanne Landvreugd.’
Grof Geschud met het programma Lijmen
De jury: ‘Lander Severins en Myrthe van Velden zijn jong, maar behandelen de liefde in hun debuutvoorstelling op een zeer volwassenen manier. Hij, de Vlaamse romanticus, is verslingerd aan het verlangen. Zij, de Hollandse nuchterheid zelve, is bang voor haar vermeende oppervlakkigheid. In prachtige sketches en liedjes verwoorden of verbeelden ze elkaars zorgen. Grof Geschud is een perfect op elkaar ingespeelde twee-eenheid, die sentiment verdrijft met realisme en kil ongemak met dromerige romantiek. Lijmen vertelt een eeuwenoud verhaal over aantrekken en afstoten. Tijdloos en toch modern.’
De VSCD-Cabaretjury 2021 bestaat uit voorzitter Nico Baars (directeur WestlandTheater De Naald), Marijt Helmink (programmeur Theater Orpheus), Joris Kemps (directeur Theater Hof 88), Charlotte Louwers (directeur Theater De Bussel), Mike Peek (recensent het Parool), Victorine Plante (artistiek leider Theatergroep Aluin) en Rob van Wijk (directeur Theater de Stoep). De Nederlandse fotograaf Corb!no (Maarten Corbijn) maakt portretten van de winnaars. Deze komen te hangen in de foyer van Diligentia, waar de VSCD-Cabaretprijzen op 25 oktober worden uitgereikt.
Foto: Elke Vierveijzer, foto Saskia Kerkhoff