De DDR-regisseur Fritz Marquardt ensceneerde in 1983 De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui van Bertolt Brecht bij Het Publiekstheater. Ik deed een stage dramaturgie, snuffelde rond in de bijkeuken van dramaturg Guus Rekers en verdiende tegelijk een gage als figurant. Marquardt had de bijnaam ‘De Beul uit Oost-Berlijn’ en ik begreep al snel waarom. Vanaf de eerste repetities choreografeerde en ritmeerde hij opkomsten en afgangen, bewegingen en lichaamsposities tot op de seconde en millimeter nauwkeurig. Als acteurs niet precies deden wat Marquardt van tevoren had bedacht, schreeuwde hij met snel rood wordend hoofd: ‘Nein! Nein! Nein!’ en dan moest alles opnieuw.
Op 23 maart zag Luc de Groen de voorstelling Battlefield van Peter Brook en Marie-Hélène Estienne tijdens Brandhaarden in de Stadsschouwburg Amsterdam. Voor meer informatie over de voorstelling en de makers, zie: https://stadsschouwburgamsterdam.nl/archief/13246-battlefield
Hij mag de dagelijkse leiding van zijn vermaarde Parijse theater uit handen hebben gegeven, Peter Brook (in maart wordt hij 93) is niet te stoppen. Nog steeds wordt hij geroemd als een van de invloedrijkste makers van de afgelopen decennia. Samen met zijn Théâtre des Bouffes du Nord is hij centrale gast van het festival […]
Regisseur Peter Brook en het door hem opgerichte Théâtre des Bouffes du Nord staan centraal op Brandhaarden 2018. Dat maakte programmeur René van der Pluijm vandaag bekend op de slotdag van Brandstichter, het festival dat de Amsterdamse Stadsschouwburg afgewisseld met Brandhaarden organiseert. The Independent noemde Peter Brook onlangs nog ‘de grootste nog in leven zijnde […]
Twee keer ‘sloot’ in de eerste zin heren. Verder mooi stuk over theatergrootheid
Dank Don, het is aangepast!