Paul Koek (artistiek leider, componist, muzikant, regisseur) en Ton van der Meer (muzikaal leider, componist, muzikant) vertrekken deze maand bij de Veenfabriek. Het artistiek leiderschap van het muziektheatergezelschap uit Leiden dragen ze volledig over aan Joeri Vos, die al sinds 2017 samen met Koek het gezelschap leidde. (meer…)
Paul Koek is benoemd tot artist in residence in Concert- en Congresgebouw de Doelen in Rotterdam voor seizoen 2012-2013. Koek treedt hiermee in de voetsporen van Arnold Marinissen, Tomoko Mukaiyama en Ralph van Raat in het kader van Red Sofa, een serie voor actuele muziek in Rotterdam. Tijdens het seizoen zullen op verzoek van de Doelen twee reprises van zijn meest gevierde voorstellingen te zien zijn. Hierbuiten kreeg Koek carte blanche.
Paul Koek (1954) was mede-artistiek leider van Theatergroep Hollandia en is sinds 2005 artistiek leider van de Veenfabriek, een laboratorium en productieplaats voor muziektheater. Hij zal in diverse ruimtes van de Doelen een klank- en speeltuin creëren en met Replica een eerbetoon aan zijn mentor Dick Raaijmakers brengen, samen met beeldend kunstenaar en theatermaker Benjamin Verdonck. Voor RedEar, een tweedaags festival voor actuele muziek, brengt Koek twee Veenfabriekensembles bij elkaar: het Sirene Orkest en Touki Delphine. Zijn regie van de Mattheus passie met negentien zangers van Boudewijn Tarenskeen is in januari 2013 te zien en volgend jaar maart wordt Koeks Medea vertoond, geschreven door Peter Verhelst en met muziek van Wim Henderickx.
Koek zei in het Doelen Magazine dat hij erg is geschrokken van de vrij agressieve wijze waarop de afgelopen jaren een afrekening plaatsvond met de modernisten. ‘Jarenlang speel je met volle overtuiging de fantastische muziek van componisten als Messiaen, Boulez, noem maar op, en opeens krijg je te horen dat dat niet meer mag. Als we ons dit creatieve potentieel laten afpakken worden we teruggeworpen naar vóór de twintigste eeuw en slaan we een onwaarschijnlijk mooi deel van de muziekgeschiedenis over.’ Koek meent echter ook dat het dieptepunt voorbij is en dat er een kentering aan de gang is, waarvan de Red Sofa-serie van de Doelen een voorbeeld is.
(foto: deSingel International Arts Campus)