Allerlei praktische en logistieke omstandigheden hebben ineens een grote artistieke weerslag, zegt regisseur Paul Knieriem als hij vertelt over theatermaken binnen de coronamaatregelen. Bij de Toneelmakerij en Theater de Krakeling maakte hij de school(plein)voorstelling Ik zag twee beren, die in juni en juli gratis aan Amsterdamse scholen wordt aangeboden. (meer…)
Paul Knieriem (1981) wordt per 1 januari 2019 artistiek leider van jeugdtheatergezelschap de Toneelmakerij. Hij volgt Liesbeth Coltof (1954) op, die sinds 1990 artistiek leider is, eerst van Huis aan de Amstel en sinds 2009 van opvolger de Toneelmakerij. Coltof en Knieriem werken gezamenlijk aan een nieuw vierjarenplan voor de periode 2017-2020, waarin Coltof halverwege het stokje definitief aan Knieriem overdraagt.
In 2007 voltooide Knieriem de Regieopleiding in Amsterdam. Sinds 2011 regisseerde hij bij de Toneelmakerij de voorstellingen Mijn Moeder Medea, Koud vuur en de locatievoorstelling Verkocht (in co-regie met Daniël van Klaveren), naast regies bij onder andere Toneelschuur Producties en Via Rudolphi. Bij de Toneelmakerij volgde hij een talentontwikkelingstraject en sinds 2013 maakt hij deel uit van het artistieke team.
Liesbeth Coltof was een van de eersten die in de jaren tachtig brak met de conventie dat jeugdtheater probleemloos vermaak moet zijn, omdat volwassenen meenden dat de complexiteit en tegenstrijdigheden van het ‘echte’ leven ongeschikt voor kinderen zouden zijn. In 1990 werd ze artistiek leider van Huis aan de Amstel, een Amsterdamse jeugdtheatergezelschap dat in 2009 met collega-gezelschap Wederzijds fuseerde tot de Toneelmakerij. Tot 2012 deelde ze het artistiek leiderschap met Ad de Bont.
Na geruime tijd als freelancer te hebben gewerkt heeft Knieriem naar eigen zeggen een grote behoefte om een meer sturende rol aan te nemen. Bovendien, zegt hij, is er in de loop der jaren naast zijn werk bij andere gezelschappen een organische verbintenis met de Toneelmakerij en daarmee het Nederlands jeugdtheater ontstaan. Knieriem: ‘Ik voel zeer veel affiniteit met de traditie van theatermaken van de Toneelmakerij, maar ik zal ook andere wegen inslaan. Nieuwe samenwerkingen vormen hierbij een essentieel onderdeel.’
Foto: Bart Grietens