Bram Jacobs wordt de nieuwe programmeur van het Parktheater Eindhoven. Hij neemt het stokje over van Mons de Goede die per 1 oktober met pensioen gaat. De Goede was achttien jaar programmeur van het Eindhovense theater. (meer…)
Ook in Eindhoven werd vandaag meegedaan aan Kapsalon Theater, de landelijke actie waarmee op initiatief van Diederik Ebbinge en Sanne Wallis de Vries aandacht wordt gevraagd voor de nijpende situatie in de kunstensector nu culturele activiteiten opnieuw geen doorgang mogen vinden. Muziekgebouw Eindhoven, vlakkevloertheater en filmhuis Natlab en schouwburg het Parktheater waren tussen tien uur ’s morgens en vijf uur ’s middags open als kapsalon en nagelstudio. Met muziek, dans en cabaret voor de ‘knipgasten’.
Directeur Giel Pastoor opende de dag in het Parktheater met een warm statement waarin hij onder meer zei:
Bij de start van het Parktheater in 1964 was het uitgangspunt
‘om meerdere perspectieven te kunnen zien en te tonen’.
Dat geldt tot en met de dag van vandaag.
We werken zelf aan nieuw perspectief.
En hopen op meer perspectief voor ons allemaal.In de zoektocht naar perspectief mag iedereen zijn eigen keuzes maken.
Voor vandaag kiezen wij ervoor om een extra licht te laten schijnen op:
cultuur, theater en muziek,
bezoekers als knipgasten,
artiesten en medewerkers.
En kappers.#Kapsalontheater is niet bedoeld om dwars te zitten.
Maar juist bedoeld om een nieuwe opening te vinden.
En van daaruit weer te verbinden.
In de Hertog Jan Zaal, waar vier ouderwetse kapperstoelen in de rondte op het toneel stonden, gingen vervolgens de herenkappers van The Barber Station aan de slag met hun eerste klanten terwijl de band Tigre Blanco het eerste blok muziek verzorgde. De hele dag werd gepresenteerd door Oscar Kocken en was via livestream te volgen op de website van het theater. Naast verschillende muziekacts was er onder meer dans van Flamenco Encuentros en cabaret van Thijs van de Meeberg en Rob Scheepers. Bezoek kon alleen op kappersafspraak naar binnen, na controle van de QR-code en met inachtneming van alle regels.
In Natlab en het Muziekgebouw werden de haren – hier gelukkig wel ook voor vrouwen – en de nagels verzorgd door studenten van het Summa College. Toen ik het Muziekgebouw binnenliep om kwart over twee speelde Anneke van Giersbergen in het midden van het podium akoestische versies van popsongs van onder meer Kate Bush, in het onwerkelijke decor van twee knipstations aan de ene kant en twee nagelstations aan de andere. Op veilige afstand van elkaar zat een handvol wachtenden met hun mondkapjes op.
De handhavers van de gemeente waren net vertrokken toen ik om half vier nog even bij het Parktheater naar het verloop van de dag ging vragen. De boa’s gaven een officiële waarschuwing af, maar Giel Pastoor liet zich er niet door uit het veld slaan: ‘Deze hele dag geeft ons allemaal zoveel energie. Ik zie hoe goed het de artiesten doet, zij staan met enorm plezier te spelen. De loop zit er goed in. Maar ook onze eigen mensen die het programma hebben samengesteld, die weer een decor konden bouwen en die de mensen ontvangen hebben het zo naar hun zin. We hebben hier in de organisatie afscheid moeten nemen van tien mensen, dat is niet niks. En als corona en de theatersluiting zo lang duurt zonder zicht op betere tijden, hoe hou je het dan vol? We hadden vandaag echt nodig. Als de theaters binnenkort weer open mogen, zijn wij er klaar voor.’
Foto: Parktheater Eindhoven