De voorstelling De Hollanders van Theatergroep Aluin is de favoriet van de Utrechtse WijkJury 2020. De jury van 15 ‘ongeoefende doch bevlogen ogen’ vond het ‘prachtig om te worden ondergedompeld in de oorsprong van het Nederlands theater’. (meer…)
De verzamelde Nederlandse theaterpers omarmt het werk van Orkater. Het in Amsterdam gevestigde muziektheatergezelschap wordt maar liefst 14 keer genoemd in de jaarlijkse critici-enquête die deze week verscheen in het Theaterjaarboek 2023-2024: beste gezelschap (4), beste muziek (4), beste acteur (4), beste tekst (1) en beste toneelbeeld (1).
De veertien vermeldingen gaan over vijf verschillende producties die Orkater het afgelopen seizoen speelde. Het nut van Edo Dompelmans wordt tweemaal geroemd om de muziek. Ook het toneelbeeld van Lisanne Bovée en het spel van Jasper Stoop en Simme Wouters worden uitgelicht. De producties High-Rise en Café 749 worden genoemd vanwege de muziek, A Night with Queen Angelito viel op vanwege het spel van ‘Ntianu Stuger en En ze maakte een kind krijgt een vermelding vanwege de tekst van Sarah Sluimer.
De redactie van het Theaterjaarboek vraagt jaarlijks aan alle critici die schrijven over het Nederlands theater een lijst in te vullen waarin ze reflecteren op het voorbije seizoen. 29 theaterjournalisten vulden de critici-enquête dit jaar in. Samen schrijven zij over alle scenische podiumkunsten: van (jeugd)toneel tot musical, kleinkunst, opera en dans. Gevraagd werd onder meer naar beste voorstelling, gezelschap en performer, meest veelbelovende nieuwkomer en de grootste ergernis van het seizoen.
Met drie vermeldingen, wordt We’re All Alone in This Together van Kim Karssen bij Frascati Producties, door de Nederlandse theaterkritiek het vaakst genoemd als beste voorstelling van het afgelopen seizoen. Daarnaast wordt Kim Karssen genoemd als beste actrice/maker en worden de soundscape van Thibaud Delpeut en de tekst uitgelicht.
‘Ntianu Stuger wordt viermaal genoemd als beste acteur en twee keer als meest veelbelovende nieuwkomer – vorig jaar mocht Stuger ook al op veel waardering in de critici-enquête rekenen. Bram Suijker wordt door zes critici genoemd als beste acteur, voor zijn rollen in A Case for the Existence of God van Theater Rotterdam en Superposition van Toneelschuur Producties.
Met vijf vermeldingen is Augustus: Oklahoma van Toneelgroep Maastricht ook een positieve uitschieter. De productie wordt genoemd als beste voorstelling en geroemd om het ensemble. Daarnaast worden castleden Wendell Jaspers (3) en Ariane Schluter (1) in het bijzonder uitgelicht vanwege hun spel in de voorstelling.
Het Nationale Theater (4) en Orkater (4) worden het vaakst genoemd als beste gezelschap van het theaterveld, dit jaar op de voet gevolgd door Toneelgroep Maastricht (3), Theater Rotterdam (3) en Theater Oostpool (3). Leuk is dat veel producties meerdere vermeldingen kregen, maar vaak over verschillende categorieën: Cock van Theater Oostpool wordt vier keer genoemd in drie categorieën (beste toneelbeeld, beste tekst en tweemaal beste acteur). Dat geldt ook voor Het zomeroffer van De Warme Winkel (beste tekst, beste acteur en tweemaal beste muziek) en Opening Night van de HOE (beste tekst, beste gezelschap en tweemaal beste voorstelling). In cabaretveld wordt Peter van Rooijen gewaardeerd: zijn Liefde, dood en taart werd vier keer uitgelicht (beste voorstelling en driemaal beste muziek).
De pers maakt zich boos over de onthullingen rondom het grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer bij Internationaal Theater Amsterdam (4). Ook telefoons (3) blijven een bron van frustratie onder de beroepskijkers. Meerdere musicaljournalisten zijn teleurgesteld in het verdwijnen van DeLaMar West: ‘Een klap in het gezicht van jonge, talentvolle musicalvernieuwers.’
De jaarlijstjes zijn gepubliceerd in het onlangs verschenen Theaterjaarboek ’23-’24, waarin naast de traditionele seizoensterugblik dit jaar uitgebreid wordt stilgestaan bij 150 jaar theateronderwijs in Nederland.
foto boven ‘Ntianu Stuger in A Night with Queen Angelito van Orkater: Bas de Brouwer
Het is zeer terecht dat Orkater boven aan de lijst staat.
We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat Orkater gaat verdwijnen. Het FPK heeft een grote fout gemaakt door Orkater niet te subsidiëren. Het feit dat ze in Amsterdam zitten wordt ze fataal, terwijl ze door onder andere in de Meervaart en in het Bijlmerpark theater te spelen precies doen wat hetFPK wil: diversiteit in publiek.
Daarbij barst het binnen Orkater van het talent.
Laat dit zo blijven
Hup geld geven nou aan Orkater!
Totaal onbegrijpelijk en onwerkelijk dat Orkater nog steeds niet gered is. Als er straks geen geld voor komt, uit welke hoek ook, betekent dat dus dat dit allemaal verdwijnt en hoe lang duurt het dan weer voor zo’n sterk gezelschap terug opgebouwd kan worden?
Ik heb nooit voor het gezelschap gewerkt, maar ook ik weet als publiek en collega uit de sector wel dat hier de spannendste, meest prikkelende voorstellingen worden gemaakt die publieksgroepen uit alle streken aanspreken. Niemand kan dat enorme gat dat nu dreigt te ontstaan in de komende jaren opvullen. Red Orkater!
Best of the best. Ze moeten blijven voortbestaan.
Het is onvoorstelbaar dat het voortbestaan van Orkater ter discussie staat. Een leidinggevend theaterinstituut dat door haar thema’s weerklank vind bij een grote maar vooral diverse groep theaterliefhebbers. Ik doe een dringend beroep op de verantwoordelijken: Laat Orkater voortbestaan, een volk zonder theater is een volk zonder inspiratie en een volk zonder inspiratie raakt haar ziel kwijt. Wij zijn geen zielloos volk en willen dat ook niet zijn!
#orkater4ever
Orkater moet blijven vanwege hun immer succesvolle, vernieuwende voorstellingen.
Orkater is één van de weinige gezelschappen die inzet op inclusie en verhalen vertelt dat ook herkenbaar is voor bezoekers met een migranten achtergrond.
Orkater moet gesteund blijven! Ze
Maken verfrissende en relevante producties. Het is een waardevolle bijdrage aan het Nederlandse toneel.
Orkater is een onmisbaar gezelschap voor het muziektheater in Nederland voor zowel gevestigde als nieuwe makers en levert keer op keer hoge kwaliteit af. Orkater moet gered.
De verzamelde Nederlandse pers omarmt Orkater,
Kijk naar het theaterjaarboek 2023-2024 en wat daar staat geschreven over Orkater, kijk naar recente voorstelling ” Stepping Stones” en uitmuntende kritiek in NRC. Meer? Orkater is en moet
Blijven een niet weg te denken onderdeel van het theaterlandschap in Nederland! Waarom moet deze instelling vechten om haar voortbestaan?
Jeroen Beker
Kwartiermaker
Shebang Amsterdam Zuidoost
Orkater mag niet verdwijnen! Niet voor het brede publiek dat ze bereiken en niet voor de sector. Voor ons als muziektheatergezelschap is Orkater daarbij een belangrijke kweekvijver van talenten. Red Orkater!
Nora Duijf, zakelijk directeur MaxTak
Orkater moet blijven ademen.
Gewoon.
Omdat.
Zuurstof.
Lucht.
Energie.
Het geeft.
Het is.
Noodzaak.
Orkater.
Geen stof.
Maar stof tot nadenken.
Orkater.
Blijf LEVEN!
Laat Orkater alsjeblieft blijven!
Orkater is vernieuwend, jong, divers en bovenal het belangrijkste muziektheatergezelschap dat er is!
Orkater onderscheid zich ten opzichte van andere theatergezelschappen enorm in wat ze neerzetten op kleine en grote podia voor iedereen in ons land!
Het mag en kan niet dat Orkater verdwijnt uit de sector!!
Ongelofelijk dat we in een situatie zijn beland waarin het ‘meest succesvolle gezelschap van het afgelopen seizoen’ over 2 maanden zonder pardon op mag doeken…
Wat betekent het woord ‘cultuurbeleid’ dan nog?’
Orkater moet blijven!!
Laat Orkater blijven! Ze zijn nodig en inspirerend, verfrissend en stevig!!!
Entertainment is er al genoeg. Maar kunst die echt raakt moét blijven! Red Orkater!
Ontneem jonge makers niet ook deze plek om zich te professionaliseren, er is al zo weinig ruimte voor talentontwikkeling. Eeuwig zonde.
Orkater is onmisbaar in het huidige theaterlandschap! Zorg dat orkater blijft bestaan!
Orkater brengt ongelofelijk talent samen en maakt fantastische dingen. Onbegrijpelijk dat ze geen subsidies meer zouden krijgen.
Orkator biedt kansen aan jonge makers en maakt relevante voorstellingen. Dat zij zouden moeten opdoeken is niet fair. Laat Orkator, een vaste waarde, blijven bestaan.
Orkater vertelt ook de andere verhalen.
Ook mijn verhalen.
Love the music.
Love Orkater
Orkater MOET BLIJVEN
Ik heb eigenlijk nog nooit een voorstelling van Orkater bijgewoond die niet uitverkocht was. Zelfs bij ‘Het verdriet van de Zuiderzee’, gespeeld buiten aan de oevers van het IJsselmeer zat het vol op een kletsnatte dag. Prachtige voorstelling was dat.
Orkater maakt dus muziektheater dat gewaardeerd wordt door (divers) publiek en gezien de recencies ook door de pers. En dat gaat men ons ontnemen door de subsidiekraan dicht te draaien? Shame, shame, shame. Orkater moet gesteund blijven!
Orkater is de steunpilaar van onze culturele samenleving. Ze verdienen de financiele steun!
Als er toch één gezelschap is dat immer voor de theatertroepen uit loopt is het Orkater!
Altijd actueel, zeker ook als ze oude geschiedenissen belichten, een onmisbare praktijkopleiding voor jonge makers, immer innovatief in al hun uitingsvormen, een zeer warm kloppend hart binnen het Nederlands theater.
Met het opheffen van Orkater maakt men veel meer kapot dan alleen dit voorbeeldgezelschap.
Niet doen dus!!
Orkater verrast mij steeds weer. Feilloos gevoel voor actuele thema’s en de complexiteit die erachter schuilgaat. Maar bovenal het vermogen je theatraal te overrompelen en te zorgen dat je als publiek een gave avond hebt. Vaak met retegoede muziek, en altijd inventief en avontuurlijk in de benutting van locaties (denk bv aan Het verdriet van de Zuiderzee, of Café 749).
Orkater bedient al vele jaren een heel divers publiek en is landelijk actief en aanwezig. Voorstellingen die uitdagend zijn! Een van de meest onderscheidende toneelgezelschappen van Nederland. Dit gezelschap mag niet verdwijnen!
Ik maak telkens de verplaatsing van België naar Nederland om een productie van Orkater te kunnen zien. Soms leg ik zelfs een ganse bus in om een voorstelling bij te wonen. Waarom? Omdat ik er elke keer zeker van ben dat ik niet teleurgesteld zal worden. Elke voorstelling is relevant en raakt. Je voelt ook een hele theaterfamilie aan het werk, niet enkel de makers en spelers, maar die hele enthousiaste ploeg achter hen die hen koestert en voor hen zorg draagt. Orkater biedt op dat vlak een inspirerend voorbeeld van hoe een gezelschap goed kan functioneren. Nederland, je zou daar ongelooflijk fier op moeten zijn! Dit is jullie vlaggenschip waarmee je zou moeten uitpakken, ipv de vleugels te kortwieken.
Zeer terecht dat Orkater bovenaan de lijst staat. Het zou eeuwig zonde zijn als ze zouden verdwijnen. Als theater dat Orkater veelvuldig programmeert weten we zij fantastische voorstellingen maken en dat er veel en divers publiek geniet van deze voorstellingen. Een naam als Orkater geeft jonge makers vleugels en het publiek vertrouwen in de kwaliteit. Dat mag niet verloren gaan! Voor de Verkadefabriek en ‘s-Hertogenbosch is Orkater een vaste waarde die enorm gemist zou worden.
Dus steun Orkater!
Het is in ons aller belang dat gezelschappen als Orkater blijven bestaan. Cultuur is belangrijk! Love voor Orkater!
Een gezelschap met zo’n rijke geschiedenis niet laten voortbestaan is onbegrijpelijk en komt neer op het vernietigen van cultureel erfgoed. Wie daar geen stokje voor steekt moet haast wel een hardvochtige hekel hebben aan alles dat nederland nederland maakt.
Orkater maakt voorstellingen voor iedere groep denkbaar in Nederland en doet dat toegankelijk.
Eeuwig zonde als dat moet verdwijnen.
Hopelijk gebruiken de verantwoordelijken hun verstand en redden ze Orkater!
Mooi om te lezen, en terecht, dat Orkater zo wordt gezien en gewaardeerd.
Overigens niet alleen door de pers. Als Orkater bij ons in Meervaart staat is het ook bijna altijd een volle zaal. Maar, en daar ligt de belangrijkste kracht, het zijn niet enkel de aantallen die aanspreken. Wat vooral aanspreekt is wie er in de zaal zit. Onlangs speelde bij ons de voorstelling ‘Stepping Stones’. En het was wederom een feest om voor aanvang van de voorstelling de foyer in te lopen en oog in oog te staan met een divers publiek afkomstig uit uiteenlopende gemeenschappen. Plat gezegd : een mengelmoes van wit en zwart publiek variërend van theaterliefhebbers, vakbroeders tot buurtgenoten. Dat is een kwaliteit die je als theater en gezelschap alleen maar samen kan creëren. Samen zorgen voor een representatieve afspiegeling van Nederland in de zaal én op het toneel. Als je wil zien dat theater er toe doet en dat overheidsinvesteringen in kunst en cultuur ruim de moeite waard zijn, dan moet je op dit soort moment een cultuurgebouw binnenstappen.
Ik hoop dat er hier wat politici meelezen, want dit alles gaat niet vanzelf.
Al jaren bouwt Orkater (verspreid over meerdere kunstenplan-periodes) hier zorgvuldig aan als gezelschap én met nieuwe en jonge maker. Onder noemer ‘Nieuwkomers’ werkte het specifiek aan de ontwikkeling van jonge makers en diens nieuwe vertellingen, nieuwe smaken en nieuwe stijlen voor een breed publiek. Want, hoewel de romantische mythe ons anders wil doen geloven, wordt zelden iemand als succesvol maker of performer geboren. Dat vraagt hard werken, aandacht, vrije speelruimte, interactie met publiek en de gelegenheid om na het vallen weer op te kunnen staan. Ontwikkelen is leren door te falen én door door te gaan. De ruimte om te ontdekken wat jouw verhaal is, welke stijl daarbij past en welk publiek zich daar in herkend of zich door laat verleiden. Dat is wat Orkater met haar Nieuwkomers doet. Niet voor de bühne, niet als vinkje voor goed gedrag, maar vanuit liefde, noodzaak en een oprechte motivatie.
En nu doet de paradox zich voor dat ‘Nieuwkomers’ ruimhartig wordt ondersteund en het kerngezelschap Orkater wordt weggesneden. Geen investering meer in het hart van kwaliteit, expertise en publieksbereik. Geen investering in de waarden en bereikte resultaten die de recensenten zo mooi in de spotlight zetten. Geen voorstellingen meer die in alle gewesten van het land artistieke kwaliteit combineren met toegankelijkheid en relevante vertellingen. Verhalen die niet zoetsappig zijn en houtsnijden zonder de lichtvoetigheid en menselijkheid uit het oog te verliezen.
Geen toonvoorbeeld meer van professionele podiumkunsten met een sterk artistiek fundament en verankering in samenwerking met krachtige partners in het veld. Kunst en cultuur is een ecosysteem. Een samenhangend geheel van samenwerkingsverbanden waarin grotere en kleinere onderdelen elkaar ondersteunen en versterken. Zie ook hoe ze succesvol cultuur naar de mensen brengen zoals met de projecten op locatie in Friesland, tijdens Oerol en tere van 750 jaar Amsterdam in Amsterdam West. Als de makers het gezelschap Orkater verliezen, verliezen de nieuwkomers hun bron van kennis en expertise. (En we weten dat meer gezelschappen in dit huidige gemankeerde systeem onvoldoende zijn gewaardeerd voor hun bewezen kwaliteit en belang binnen de kunsten.) Laat hen geen kind van de rekening zijn.
Er moet een beter systeem komen waarin commissieleden mogen oordelen op basis van het grotere geheel voor een gezond cultureel systeem. Waar visie, concrete plannen én bewezen kwaliteit leidend zijn. Tot die tijd moeten we koesteren wat er is. Behoud Orkater, en vergelijkbare instellingen, tot er een goed nieuw systeem is. Daar hebben de podia, het publiek en de cultuur baat bij. Je kan nu niet iets afbreken, waar je straks om staat te springen, enkel en alleen omdat je beoordelaars met een mank systeem en spreadsheet-regeltjes hebt opgezadeld.
Yassine Boussaid & Christiaan Mooij; Meervaart
Orkater is al jaren een gezelschap dat ruimte en vertrouwen geeft aan jonge makers om groots te dromen en schaamteloos te experimenteren. Zo een plek móet blijven bestaan🍀
Al jaren vertelt Orkater ons verhalen van en over alle Nederlanders. Een voorstelling van Orkater is altijd een ontmoeting met mensen – gedragen door de kracht van muziek. In die ontmoeting met de ander ligt de enige kans op een zich verbindend land. Wie Orkater het podium ontneemt, holt niet alleen de theatersector, maar ook de samenleving uit.
Ook als maker word ik steeds opnieuw geïnspireerd door onderwerpkeuze en artistieke invulling van dit geweldige gezelschap. Ze fungeren voor velen als inspirator voor het hele culturele podiumklimaat. Leve Orkater!
De kansen en de ruimte die Orkater geeft aan al deze ongelofelijke talenten is onmisbaar binnen het theaterlandschap. Dat het voortbestaan van deze bijzondere plek nu op het spel staat is onbegrijpelijk
Onvoorstelbaar en onwenselijk als er een einde zou komen aan Orkater. Voor ons programma en welbevinden In Almere Haven van grote waarde, terecht dat deze spraakmakende club hoog op allerlei lijstjes staat.
Orkater dreigt het slachtoffer te worden van een rigide beoordelingssysteem dat al te lang dominant is is de subsidiëring van de cultuursector. Subsidiënten raken opgesloten in puntentellingen die geen basis kunnen en mogen zijn voor een zinvolle en afgewogen oordeelsvorming. Het is idioot dat de grote producties van Orkater als de voedingsbodem voor nieuw talent moet verdwijnen, omdat de instelling in de optelling van de toegekende punten een fractie tekort komt. Die grote producties vormen een wezenlijk belangrijke – en kwalitatief hoogstaande – schakel van opleiding naar beroepspraktijk. Dit natuurlijk nog los van hun waarde voor het Nederlandse theaterlandschap. Draai dit besluit terug!
Orkater maakt vernieuwend, divers, bijzonder muziektheater: een eigen stem die heel veel ruimte geeft aan andere stemmen om te groeien. En die klinken bij Orkater ook nog eens megagoed!
Als Orkaterproducties geroemd worden gaat het om mensen die geroemd worden. Een hele grote groep mensen die met hart en ziel hun vak uitoefenen. De 13 keer dat Orkater genoemd wordt als beste in het afgelopen jaar gaat over 5 van de 9 nieuwe producties die gemaakt zijn in seizoen 23/24.
Dat zijn 11 mensen op kantoor die aan alle 5 werkten, 80 mensen in cast en crew waarvan sommigen in meer dan 1 voorstelling. Orkater is geen gezelschap van een paar bevlogen enkelingen. Het is de levensader van velen en een bron van inspiratie voor andere makers én het publiek. Dat kán niet verdwijnen.
Ik vind het zo gruwelijk onterecht en niet te geloven dat Orkater dreigt om te vallen door rigide regelgeving. Want Orkater is nou bij uitstek een groep die zichzelf opnieuw blijft uitvinden en het publiek blijft prikkelen en verrassen. Terwijl andere groepen op kleine schaal blijven zoeken naar vermenging van stijlen, de urgentie van verhalen, inclusiviteit, de inbreng van muziek in de voorstelling op een organische manier, zoekt naar een eigen signatuur maar dan toch steeds anders, doet Orkater dat al lang. En is dat onder Wieke ten Cate nog meer zichtbaar en invoelbaar. Als theaterprogrammeur ben je altijd op zoek naar betekenisvol aanbod. Aanbod dat zich onderscheidt. Het aanbod van Orkater is het verademing voor de grote zaal: je weet niet precies wat het wordt, maar het wordt steengoed, en het doet ertoe en het is altijd net die link die je mist in het palet. Aanbod dat in de kleine zaal bij een ander theater in de stad staat, zou je ook willen hebben in je aanbod. Gretig wordt je ervan als programmeur. Want publiek gaat altijd anders de zaal uit dan toen ze kwamen. Orkater vertaalt de wereld en wat er speelt om ons heen naar hun stukken en geeft het publiek inzichten, handvatten om die wereld aan te kunnen. En waarbij humor, soms licht soms overduidelijk aanwezig, helpt en net het verschil maakt tussen alleen maar overrompelend worden door de voorstelling en die wereld door de humor te kunnen accepteren en er vol in mee te gaan. En daarbij, niet onbelangrijk, zijn het stuk voor stuk bijzondere, urgente voorstellingen die steen- en steengoed zijn.
Orkater heeft geschiedenis geschreven door de toekomst te omarmen. Toont en kleurt zo onze cultuur. Want als je voor en achter je kunt zien, weet je beter waar je bent.
Recent werk imponeert, getuige dit artikel.
Op festival Down The Rabbit Hole imponeert Orkater de 47.000 weekendgangers ook met een fijnzinnig samengesteld programma, drie avonden en nachten.
Voor ons een vitaal onderdeel van de entiteit van ons festival. Een programma dat verrast en verwondert, met hart en ziel, in het holst van de nacht. Het wordt gezien en gekoesterd.
Laat ze niet zitten. Ze maken het waar en dat maakt ze het waard.
Wij blijven Orkater steunen,
Ide Koffeman
dir. Down The Rabbit Hole
Hoeveel steunbetuigingen of jaarlijsten zijn er nog nodig om cultuurwetgevers te overtuigen dat Orkater landelijke subsidie verdient?
Het is vijf voor twaalf. De waarde van dit gezelschap is evident, juist omdat er zo veel publiek wordt bereikt door het hele land! En dan zijn de Nederlandse recensenten ook nog eens fan. 1 + 1 = 2. Toch? Nog los van alle verschillende theaterwerkers die hierboven al een reactie hebben geplaatst. Ik mag zelf een theatergezelschap leiden, maar het theater wordt een stuk minder interessant om in te werken als Orkater omvalt.
Laat Orkater bestaan!!!!
Orkater is gewoon een van de belangrijkste theatergezelschappen van Nederland. Die ga je niet korten, maar steunen. Ze maken de mooiste producties, vertellen verhalen die ertoe doen, maken muziek die je totaal meeneemt, en werken met de meest relevante nieuwe en gevestigde makers uit Nederland. Ik vind het ongelooflijk knap wat ze voor elkaar krijgen en hoop dat ze door kunnen gaan met waar ze goed in zijn!
Orkater mag niet verwdijnen! Geweldig muziektheater, fantastische ontwikkelplek voor talentvolle makers. Een programmering zonder Orkater (De Nieuwkomers) in De Nieuwe Vorst is een groot gemis voor ons en ons publiek!
Red Orkater! We kunnen dit waardevolle gezelschap helemaal niet missen binnen ons theaterlandschap. Hoog tijd dat dit besluit wordt teruggedraaid!
Het is ongelooflijk en niet te bevatten welk zwaard van Damocles Orkater boven het hoofd hangt. Een (muziek-)theatergezelschap als dit moét blijven. De ruimte voor jong talent, het engagement en de verbeeldingskracht die de voorstellingen aanspreken en de aandacht voor experiment zijn een onmisbare aanvulling op het Nederlandse en Vlaamse veld.
In roerige, onstuimige tijden is voeding voor de ziel noodzakelijk. Kunst gaat de wereld redden.