De verzamelde Nederlandse theaterpers omarmt het werk van Orkater. Het in Amsterdam gevestigde muziektheatergezelschap wordt maar liefst 14 keer genoemd in de jaarlijkse critici-enquête die deze week verscheen in het Theaterjaarboek 2023-2024: beste gezelschap (4), beste muziek (4), beste acteur (4), beste tekst (1) en beste toneelbeeld (1).

De veertien vermeldingen gaan over vijf verschillende producties die Orkater het afgelopen seizoen speelde. Het nut van Edo Dompelmans wordt tweemaal geroemd om de muziek. Ook het toneelbeeld van Lisanne Bovée en het spel van Jasper Stoop en Simme Wouters worden uitgelicht. De producties High-Rise en Café 749 worden genoemd vanwege de muziek, A Night with Queen Angelito viel op vanwege het spel van ‘Ntianu Stuger en En ze maakte een kind krijgt een vermelding vanwege de tekst van Sarah Sluimer.

De redactie van het Theaterjaarboek vraagt jaarlijks aan alle critici die schrijven over het Nederlands theater een lijst in te vullen waarin ze reflecteren op het voorbije seizoen. 29 theaterjournalisten vulden de critici-enquête dit jaar in. Samen schrijven zij over alle scenische podiumkunsten: van (jeugd)toneel tot musical, kleinkunst, opera en dans. Gevraagd werd onder meer naar beste voorstelling, gezelschap en performer, meest veelbelovende nieuwkomer en de grootste ergernis van het seizoen.

‘We’re All Alone in this Together’ foto: Bas de Brouwer

Met drie vermeldingen, wordt We’re All Alone in This Together van Kim Karssen bij Frascati Producties, door de Nederlandse theaterkritiek het vaakst genoemd als beste voorstelling van het afgelopen seizoen. Daarnaast wordt Kim Karssen genoemd als beste actrice/maker en worden de soundscape van Thibaud Delpeut en de tekst uitgelicht.

‘Ntianu Stuger wordt viermaal genoemd als beste acteur en twee keer als meest veelbelovende nieuwkomer – vorig jaar mocht Stuger ook al op veel waardering in de critici-enquête rekenen. Bram Suijker wordt door zes critici genoemd als beste acteur, voor zijn rollen in A Case for the Existence of God van Theater Rotterdam en Superposition van Toneelschuur Producties.

Met vijf vermeldingen is Augustus: Oklahoma van Toneelgroep Maastricht ook een positieve uitschieter. De productie wordt genoemd als beste voorstelling en geroemd om het ensemble. Daarnaast worden castleden Wendell Jaspers (3) en Ariane Schluter (1) in het bijzonder uitgelicht vanwege hun spel in de voorstelling.

‘Liefde, dood & taart’ foto: Jaap Reedijk

Het Nationale Theater (4) en Orkater (4) worden het vaakst genoemd als beste gezelschap van het theaterveld, dit jaar op de voet gevolgd door Toneelgroep Maastricht (3), Theater Rotterdam (3) en Theater Oostpool (3). Leuk is dat veel producties meerdere vermeldingen kregen, maar vaak over verschillende categorieën: Cock van Theater Oostpool wordt vier keer genoemd in drie categorieën (beste toneelbeeld, beste tekst en tweemaal beste acteur). Dat geldt ook voor Het zomeroffer van De Warme Winkel (beste tekst, beste acteur en tweemaal beste muziek) en Opening Night van de HOE (beste tekst, beste gezelschap en tweemaal beste voorstelling). In cabaretveld wordt Peter van Rooijen gewaardeerd: zijn Liefde, dood en taart werd vier keer uitgelicht (beste voorstelling en driemaal beste muziek).

De pers maakt zich boos over de onthullingen rondom het grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer bij Internationaal Theater Amsterdam (4). Ook telefoons (3) blijven een bron van frustratie onder de beroepskijkers. Meerdere musicaljournalisten zijn teleurgesteld in het verdwijnen van DeLaMar West: ‘Een klap in het gezicht van jonge, talentvolle musicalvernieuwers.’

De jaarlijstjes zijn gepubliceerd in het onlangs verschenen Theaterjaarboek ’23-’24, waarin naast de traditionele seizoensterugblik dit jaar uitgebreid wordt stilgestaan bij 150 jaar theateronderwijs in Nederland.

foto boven ‘Ntianu Stuger in A Night with Queen Angelito van Orkater: Bas de Brouwer