De voorstelling De Hollanders van Theatergroep Aluin is de favoriet van de Utrechtse WijkJury 2020. De jury van 15 ‘ongeoefende doch bevlogen ogen’ vond het ‘prachtig om te worden ondergedompeld in de oorsprong van het Nederlands theater’. (meer…)
De verzamelde Nederlandse theaterpers omarmt het werk van Orkater. Het in Amsterdam gevestigde muziektheatergezelschap wordt maar liefst 13 keer genoemd in de jaarlijkse critici-enquête die deze week verscheen in het Theaterjaarboek 2023-2024: beste gezelschap (4), beste muziek (4), beste acteur (3), beste tekst (1) en beste toneelbeeld (1).
De dertien vermeldingen gaan over vijf verschillende producties die Orkater het afgelopen seizoen speelde. Het nut van Edo Dompelmans wordt tweemaal geroemd om de muziek. Ook het toneelbeeld van Lisanne Bovée en het spel van Jasper Stoop en Simme Wouters worden uitgelicht. De producties High-Rise en Café 749 worden genoemd vanwege de muziek, A Night with Queen Angelito viel op vanwege het spel van ‘Ntianu Stuger en En ze maakte een kind krijgt een vermelding vanwege de tekst van Sarah Sluimer.
De redactie van het Theaterjaarboek vraagt jaarlijks aan alle critici die schrijven over het Nederlands theater een lijst in te vullen waarin ze reflecteren op het voorbije seizoen. 29 theaterjournalisten vulden de critici-enquête dit jaar in. Samen schrijven zij over alle scenische podiumkunsten: van (jeugd)toneel tot musical, kleinkunst, opera en dans. Gevraagd werd onder meer naar beste voorstelling, gezelschap en performer, meest veelbelovende nieuwkomer en de grootste ergernis van het seizoen.
Met drie vermeldingen, wordt We’re All Alone in This Together van Kim Karssen bij Frascati Producties, door de Nederlandse theaterkritiek het vaakst genoemd als beste voorstelling van het afgelopen seizoen. Daarnaast wordt Kim Karssen genoemd als beste actrice/maker en worden de soundscape van Thibaud Delpeut en de tekst uitgelicht.
‘Ntianu Stuger wordt viermaal genoemd als beste acteur en twee keer als meest veelbelovende nieuwkomer – vorig jaar mocht Stuger ook al op veel waardering in de critici-enquête rekenen. Bram Suijker wordt door zes critici genoemd als beste acteur, voor zijn rollen in A Case for the Existence of God van Theater Rotterdam en Superposition van Toneelschuur Producties.
Met vijf vermeldingen is Augustus: Oklahoma van Toneelgroep Maastricht ook een positieve uitschieter. De productie wordt genoemd als beste voorstelling en geroemd om het ensemble. Daarnaast worden castleden Wendell Jaspers (3) en Ariane Schluter (1) in het bijzonder uitgelicht vanwege hun spel in de voorstelling.
Het Nationale Theater (4) en Orkater (4) worden het vaakst genoemd als beste gezelschap van het theaterveld, dit jaar op de voet gevolgd door Toneelgroep Maastricht (3), Theater Rotterdam (3) en Theater Oostpool (3). Leuk is dat veel producties meerdere vermeldingen kregen, maar vaak over verschillende categorieën: Cock van Theater Oostpool wordt vier keer genoemd in drie categorieën (beste toneelbeeld, beste tekst en tweemaal beste acteur). Dat geldt ook voor Het zomeroffer van De Warme Winkel (beste tekst, beste acteur en tweemaal beste muziek) en Opening Night van de HOE (beste tekst, beste gezelschap en tweemaal beste voorstelling). In cabaretveld wordt Peter van Rooijen gewaardeerd: zijn Liefde, dood en taart werd vier keer uitgelicht (beste voorstelling en driemaal beste muziek).
De pers maakt zich boos over de onthullingen rondom het grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer bij Internationaal Theater Amsterdam (4). Ook telefoons (3) blijven een bron van frustratie onder de beroepskijkers. Meerdere musicaljournalisten zijn teleurgesteld in het verdwijnen van DeLaMar West: ‘Een klap in het gezicht van jonge, talentvolle musicalvernieuwers.’
De jaarlijstjes zijn gepubliceerd in het onlangs verschenen Theaterjaarboek ’23-’24, waarin naast de traditionele seizoensterugblik dit jaar uitgebreid wordt stilgestaan bij 150 jaar theateronderwijs in Nederland.
foto boven ‘Ntianu Stuger in A Night with Queen Angelito van Orkater: Bas de Brouwer
Het is zeer terecht dat Orkater boven aan de lijst staat.
We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat Orkater gaat verdwijnen. Het FPK heeft een grote fout gemaakt door Orkater niet te subsidiëren. Het feit dat ze in Amsterdam zitten wordt ze fataal, terwijl ze door onder andere in de Meervaart en in het Bijlmerpark theater te spelen precies doen wat hetFPK wil: diversiteit in publiek.
Daarbij barst het binnen Orkater van het talent.
Laat dit zo blijven
Hup geld geven nou aan Orkater!
Totaal onbegrijpelijk en onwerkelijk dat Orkater nog steeds niet gered is. Als er straks geen geld voor komt, uit welke hoek ook, betekent dat dus dat dit allemaal verdwijnt en hoe lang duurt het dan weer voor zo’n sterk gezelschap terug opgebouwd kan worden?
Ik heb nooit voor het gezelschap gewerkt, maar ook ik weet als publiek en collega uit de sector wel dat hier de spannendste, meest prikkelende voorstellingen worden gemaakt die publieksgroepen uit alle streken aanspreken. Niemand kan dat enorme gat dat nu dreigt te ontstaan in de komende jaren opvullen. Red Orkater!
Best of the best. Ze moeten blijven voortbestaan.
Het is onvoorstelbaar dat het voortbestaan van Orkater ter discussie staat. Een leidinggevend theaterinstituut dat door haar thema’s weerklank vind bij een grote maar vooral diverse groep theaterliefhebbers. Ik doe een dringend beroep op de verantwoordelijken: Laat Orkater voortbestaan, een volk zonder theater is een volk zonder inspiratie en een volk zonder inspiratie raakt haar ziel kwijt. Wij zijn geen zielloos volk en willen dat ook niet zijn!
#orkater4ever
Orkater moet blijven vanwege hun immer succesvolle, vernieuwende voorstellingen.
Orkater is één van de weinige gezelschappen die inzet op inclusie en verhalen vertelt dat ook herkenbaar is voor bezoekers met een migranten achtergrond.
Orkater moet gesteund blijven! Ze
Maken verfrissende en relevante producties. Het is een waardevolle bijdrage aan het Nederlandse toneel.
Orkater is een onmisbaar gezelschap voor het muziektheater in Nederland voor zowel gevestigde als nieuwe makers en levert keer op keer hoge kwaliteit af. Orkater moet gered.
De verzamelde Nederlandse pers omarmt Orkater,
Kijk naar het theaterjaarboek 2023-2024 en wat daar staat geschreven over Orkater, kijk naar recente voorstelling ” Stepping Stones” en uitmuntende kritiek in NRC. Meer? Orkater is en moet
Blijven een niet weg te denken onderdeel van het theaterlandschap in Nederland! Waarom moet deze instelling vechten om haar voortbestaan?
Jeroen Beker
Kwartiermaker
Shebang Amsterdam Zuidoost