‘Bewaar je ticket, geniet later’. Dat is de gezamenlijke oproep die Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals vandaag doen. Ze vragen aan bezoekers om geen geld terug te vragen, maar om hun tickets te behouden tot alle deuren weer opengaan en zo de culturele sector te steunen. (meer…)
Etcetera nodigt iedereen uit om actief mee te bouwen aan een nieuwe podiumcanon. Daartoe heeft het Vlaamse tijdschrift voor podiumkunsten op zijn website en via sociale media een oproep gelanceerd.
‘Welke voorstelling, performer, scène, speelstijl, tekst, choreografie, artistieke broedplek of rekwisiet behoort volgens jou absoluut thuis in de canon van de 21e eeuw? Heeft de huidige canon blinde vlekken en wil je hem graag verrijken?’ Met deze vragen moedigt Etcetera alle liefhebbers van de podiumkunsten aan om voorstellen in te dienen en daarbij ‘out of the (black) box’ te denken. Reacties worden verzameld op de Facebook- en Instagrampagina van het tijdschrift via de hashtag #nieuwepodiumcanon.
De idee voor de canon is ontstaan naar aanleiding van de nieuwe uitgave van het tijdschrift met als thema ‘ensemble en repertoire’, maar ook als reactie op het initiatief van cultuurminister Jan Jambon (N-VA) voor een ‘Canon van de Vlaamse geschiedenis’, waarvoor hij een kleine onderzoekscommissie samenstelde onder leiding van historicus Emmanuel Gerard. ‘De selectie van de leden van die commissie en het oogmerk op de specifieke Vlaamse canon heeft uiteraard zijn beperkingen, zoals elke selectie dat per definitie heeft’ zegt Natalie Gielen, redactiemedewerker van Etcetera. Het tijdschrift wil bij zijn eigen canon exclusiviteit voorkomen door iedereen tot een bijdrage uit te nodigen.
Het gaat Etcetera om de podiumkunsten ‘in de meest brede definitie van het woord’, waarin toneel maar ook opera, dans, circus, cabaret en andere vormen thuishoren, waaraan wederom verschillende performers, decors, speelstijlen, teksten, choreografieën, artistieke broedplekken en rekwisieten zijn verbonden. ‘Wij willen de lezers niet in een bepaalde richting duwen’, voegt Gielen toe. ‘Het is een ludiek experiment, waarmee wij proberen het artistiek geheugen van de toekomst vorm te geven. Alle inzendingen samen creëren een archief, dat ons op een later moment kan helpen herinneren wat voor ons in de podiumkunsten van bijzonder belang was, in tijden van een pandemie.’
Onder de allereerste inzendingen zaten tot nu toe een boek over het werk van Meg Stuart, een YouTube-video van een choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker en een selectie van theatertickets, onder meer voor de voorstelling We are the undamaged others van Toshiki Okada. Inzenden kan tot eind maart; daarna deelt het tijdschrift de resultaten met het publiek. Als er interessante tendensen te erkennen zijn, verwerkt Etcetera de resultaten in een artikel.
Het komende Theaterkrant Magazine doet een voorstel voor een aanvulling op de canon van theaterteksten, met stukken van onder meer Suzan-Lori Parks, Ntozake Shange en Wajdi Mouawad. Het themanummer van, met en over The Need for Legacy staat stil bij de honger naar kennis van een jonge generatie theatermakers van kleur over diegenen op wier schouders ze staan. Het nummer komt maandag uit.