Melle Daamen treedt terug als Algemeen Directeur van Theater Rotterdam. Hij heeft de afgelopen anderhalf jaar leidinggegeven aan de fusie tussen het Ro Theater, het Productiehuis Rotterdam en de Rotterdamse Schouwburg
Het Nederlands Theater Festival en NRC Handelsblad organiseren in samenwerking met de Stadsschouwburg Amsterdam op zondag 22 december een kunstdebat naar aanleiding van het opiniestuk Kiezen en vertragen dat Melle Daamen op 7 december in NRC Handelsblad schreef.
Tijdens het debat zal Melle Daamen in een referaat zijn ideeën nogmaals toelichten. Ook zullen andere sprekers hun licht op Daamens visie laten schijnen. Te gast zijn Jet de Ranitz (voorzitter College van Bestuur Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en voorzitter Kunsten ’92), Henk van Os (buitengewoon hoogleraar kunst- en cultuurgeschiedenis, voormalig directeur Rijksmuseum Amsterdam), Hans Waege (algemeen directeur Rotterdams Philharmonisch Orkest) en Caspar Nieuwenhuis (artistiek directeur Likeminds).
Hierna volgt een discussie, waarbij ruimte is voor reacties uit de zaal. De middag wordt geleid door Paul Steenhuis, chef Kunstredactie van NRC Handelsblad. Een verslag van het kunstdebat zal achteraf beschikbaar worden gesteld.
Kiezen en vertragen, 22 december om 16:15 uur, Stadsschouwburg Amsterdam
Kaarten via www.ssba.nl
(Melle Daamen, foto: Michiel Goudswaard)
Ik heb een reactie geplaatst op Melle Daamens stuk op een andere pagina op deze site:
http://www.theaterkrant.nl/nieuws/daamen-ziet-teveel-kunst/
Verder had ik mijn reactie ook op de site van de schouwburg salon geplaatst, maar daar is hij verwijderd.
Ik vraag mij af wat de zin is van de ‘discussie’ is die voor a.s. zondag gepland staat. Zoals ik het zie wordt een belangrijk deel van de tijd ingenomen door de heer Daamen zelf, die van zichzelf (hij is mede-organisator) nog eens mag uiteenzetten wat hij al in zijn artikel heeft beweerd. Daarna spreken er nog een aantal kopstukken uit de kunstwereld, – en daarna is er dan ‘ruimte’ voor reacties. We kennen de gang van zaken bij dit soort bijeenkomsten inmiddels: Bezoekers – die ook nog eens toegang hebben moeten betalen – krijgen nauwelijks tijd om één opmerking te plaatsen. vervolgens rent de microfoon weer naar een ander. Over de kwaliteit van een eventueel antwoord valt niet meer te praten. Na afloop maken de heer Daamen en de NRC een ‘verslag van ‘het kunstendebat”, en dàt stuk gaat dan weer een eigen leven leiden.
Maarten Huygen, chef opinie NRC, liet me weten dat het aantal reacties op het stuk van Daamen op 7 december ‘overweldigend’ was. In plaats van die reacties te publiceren, heeft hij er voor gekozen om op 13 december nogmaaks Melle Daamen aan het woord te laten.
Voor dat ‘overweldigende’ aantal reacties hebben Daamen en het NRC dus deze vorm gekozen; naar mijn mening een totaal ongeschikt middel.
MELLE DAAMEN MET TEKSTEN VAN DE TEGENPARTIJ
In de NRC staat vandaag een interview met Melle Daamen. Het is onvoorstelbaar dat de redacteuren Daan van Lent en Herien Wansink deze man met zijn onzinnige opiniestuk (‘gedachte-experiment’ noemt hij het) weer aan het woord laten en helaas geen kunstenaars met een gezond verstand (of een Ted Brandsen, die reden heeft om zich ernstig zorgen te maken over het toekomstig beleid van de de Raad van Cultuur). Hier de slotregels van het interview: ” Sluiten mensen zich al aan bij Uw pleidooi?”, waarop Daamen reageert met: ” In elk geval zegt niemand dat de vragen die ik stel onzinnig zijn” Hoe is het mogelijk dat Melle Daamen, lid van de Raad voor Cultuur, twee pagina’s krijgt om in de NRC een paar proefballonnetjes zonder enige visie op te laten over de toekomst van de kunst in Nederland. Bij het lezen van de eerste regels van de tekst dacht ik ogenblikkelijk aan Kees van Kooten en Wim de Bie (met wie ik jaren als producer en componist heb gewerkt). Jazeker….……een vervolgparodie op het voorstel van de Tegenpartij betreffende de herindeling met nieuwe provincies van Nederland. Echter, de Malle Daamen wordt serieus genomen….het is een degradatie voor de hoofdredactie van de NRC om dit gewauwel te publiceren en het zet vraagtekens bij toekomstige adviezen van de huidige Raad voor Cultuur.
Tonny Eyk
Prins Clauslaan 2
1171 LD BADHOEVEDORP tel: 020-6596189
Om mijn standpunt te verduidelijken:
TOPBALLET kun je tegenwoordig ook uit Petersburg laten invliegen…aldus Schouwburgdirecteur Melle Daamen
Arme Joop Daalmeijer, je zal toch maar als voorzitter van de Raad van Cultuur, zo’n ijdeltuit als Melle Daamen in je bestuur hebben, de directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg die o.m. bekend is als verzamelaar van bestuursfuncties in de kunstwereld (pas op Joop: mogelijk loert hij ook op voorzitterschappen).
Gelukkig is Daamen met zijn visie in de N.R.C. betreffende de kunstbezuinigingen in Nederland door de mand gevallen. En hoe….. Zijn gewauwel en de losse flodders die hij loslaat bewijzen duidelijk dat de man totaal geen visie heeft op de toekomst van de Kunst in Nederland. Wat goedkoop om een discussie voor bezuinigingen aan te zwengelen en hierbij het Nationale Ballet te misbruiken. “Topballet kun je ook uit Petersburg laten invliegen….”, staat er als kop boven zijn tekst in de N.R.C. en daar heeft hij gelijk in, maar hij moet toch maar eens praten met Henk van der Meijden of Jacques Senf, geen schouwburgdirecteuren, maar ondernemers die hier ervaring mee hebben.
De pas overleden Wout van Liempt, jaren de manager van Wim Kan, die veel buitenlandse dansgezelschappen naar Nederland heeft gehaald, zei mij altijd: “ Eerst rekenen, dan tekenen!”. Een beetje schouwburgdirecteur maakt eerst een optelsommetje betreffende het onderbrengen van dansers, orkestleden, toneelmeesters, kleedsters en begeleiders in hotels, dan hebben we nog de vliegtickets, vervoer van decors, lunches, diners en séjours! Voila….daar kan een Nederlands dansgezelschap maanden van leven!
Nu nog de vraag: zitten wij anno 2014 in Nederland wel te wachten op een Russisch balletgezelschap? Maar wat schrijft Daamen: Men kan zich afvragen of die eigenstandige ballettraditie per se in Nederland verankerd moet zijn .Kan de ballettraditie , in ambachtelijke en museale zin, niet beter in bijvoorbeeld Parijs en Petersburg verankerd zijn?. Wat een onvoorstelbaar ge- O-H, de man weet niets van de balletgeschiedenis in Nederland en wat er nu is bereikt. Een belediging van een kunstbarbaar! De oprichtster van het Nederlands- en later het Nationale Ballet, Sonia Gaskell zal zich met de oerdomme opmerkingen van Daamen omdraaien in haar graf. Het Nationale Ballet behoort tot de wereldtop, daar is meer dan een halve eeuw voor geknokt, bovendien heeft Ted Brandsen aangetoond een geweldige leider te zijn, de man op de juiste plaats, de groep, maar ook de choreografen o.m. Hans van Manen (…of hij moet tegen mij jokken) zijn zeer tevreden met hem .
Tja…en dan heb je buitenlandse solisten die daar dansen, maar dat hoort nu eenmaal bij de tijd van nu en indien je met de wereldtop wil meedoen zal dat niet meer veranderen. De toekomst zie ik, zoals het momenteel is in de voetbalwereld gebeurt, met transfers en makelaars. In de duurste voetbalclub van de wereld Real Madrid zitten meer buitenlanders dan Spanjaarden en Ajax heeft zeven buitenlanders in het eerste elftal. Ze spelen op wereldniveau! Maar gelukkig is er in het buitenland weer grote aandacht en respect voor Nederlanders. . Zijn wij vergeten dat Alexandra Radius en Han Ebbelaar in Amerika solisten zijn geweest bij het A.B.T. en dat Henny Jurriëns solist was van het Royal Winnipeg ballet ? Nederlandse wereldsterren! Danseres Marieke Simons (jazeker….met een Nederlandse balletopleiding) was soliste van het Ballet du Capitole Toulouse en Ballet National van Marseille en Lydia Harmsen danste10 jaar bij het beroemde New York City Ballet . Inderdaad Melle, eveneens met een (zoals U het noemt) dure Nederlandse balletopleiding. Ik kan nog heel wat namen aanvullen. Gelukkig zijn de Nederlandse balletopleidingen en lessen voor al deze dansers niet voor niets geweest., de grote soliste van het Nationale Ballet Igone de Jongh bewijst dit al jaren met klasse !
Blind staren op Topballet uit Sint Petersburg is een oordeel met ouderwetse oogkleppen zonder visie. “Beste Joop Daalmeijer gooi die man uit je bestuur, het is een zegen voor toekomst van de kunst…met een groet en een kus voor Maartje! “
Tonny EYK
Geplaatst op 21 december 2013 om 12:57 | Permalink
Marc-Jan Trapman geeft de opinie-onzin van Melle Daamen voortreffelijk (maar iets te vriendelijk) weer. Onbegrijpelijk dat zijn opmerkingen en reacties niet op deze pagina zijn gepubliceerd, maar al weer in de prullenbak liggen !! Ze zijn weg gemoffeld. Bovendien is het triest dat de NRC op schandelijke wijze de vele negatieve reacties op Melle Daamen’s teksten niet kan ( wil?) publiceren, met uitzondering van de regels die Han Ebbelaar en Alexandra Radius kregen toegewezen. Het balletechtpaar vegen de vloer aan met de visie en opinie een grote amateur uit de Nederlandse Theaterwereld. Jammer dat velen de mond worden gesnoerd.
– See more at: http://www.theaterkrant.nl/nieuws/daamen-ziet-teveel-kunst/#sthash.kbkLfmAL.dpuf
Betreffende mijn geplaatste reactie ( heden 12.57) Haastige spoed is zelden goed: er is een foutje ingeslopen….het moet zijn: het balletechtpaar veegt de vloer aan (…en niet vegen….)