‘Ik wilde aan het toneel nadat ik de Rotterdamse Schouwburg Hans Croiset had gezien in Een bruid in de morgen van Hugo Claus’, zei casting director Hans Kemna gistermiddag in de Amsterdamse Stadsschouwburg bij de derde aflevering van Een leven lang theater. Choreograaf Hans van Manen en regisseur en acteur Hans Croiset gingen hem voor. […]
Operarecensent Olivier Keegel gaat samen met de Nederlandse Vereniging van Journalisten in hoger beroep tegen een uitsprak van de rechter die De Nationale Opera toelaat om de recensent te weren bij alle persfaciliteiten. Volgens Keegel en de NVJ is daarmee de persvrijheid in het geding.
In maart liet De Nationale Opera (DNO) weten dat Keegel en de Vlaamse website Opera Gazet, waar hij aan verbonden is, voortaan geen perskaartjes meer krijgen voor producties van het operagezelschap. Ook wordt Keegel niet langer uitgenodigd voor persbijeenkomsten. Keegel vocht zijn uitsluiting aan bij de rechtbank, die hem op 15 juni in het ongelijk stelde.
De rechter zegt in de uitspraak dat het feit dat Keegel kosten moet maken om voorstellingen te bezoeken geen inperking van de vrijheid van meningsuiting is. Opmerkelijk is de opmerking dat dat ook geldt als DNO alleen vrijkaarten zou geven aan journalisten die haar naar de mond praten. ‘Als een journalist de inhoud van zijn artikelen afstemt op zijn wens om vrijkaarten blijven ontvangen, is dat een gevolg van zijn eigen keuze.’ Daarnaast zou tijdens de persbijeenkomsten geen informatie verstrekt worden die niet ook langs andere weg te verkrijgen is, bijvoorbeeld door het stellen van vragen aan de afdeling Voorlichting.
‘Slordig’, noemt Keegel het hele vonnis. ‘Het gaat volledig voorbij aan ons belangrijkste argument, namelijk dat de vrije nieuwsgaring in het geding komt.’ Keegel wilde meteen zelf in hoger beroep gaan, maar vreest dat hij ‘het financieel tegen de met belastinggeld gesubsidieerde Nationale Opera zou afleggen’, schrijft hij in een commentaar op deze site. De NVJ heeft hem nu aangeboden de kosten op zich te nemen. Keegel heeft dat aanbod aanvaard. ‘Het gaat hier namelijk niet alleen om mijn belang, maar ook om het recht van vrije nieuwsgaring voor alle journalisten.’
Really, punish a reviewer because he writes unwelcome reviews? In which bubble does DNO live? Who, for God’s sake, does the Dutch Opera think it is? Provide all facilities to one reviewer and not to the other is not only completely backward and indeed a curtailment of press freedom, it is also pure arbitrariness and discrimination. My Dutch is not very good, but I enjoy reading Keegel’s review in Operagazet. They are well-grounded and humurous. And now it is the Dutch opera that decides that I can no longer read them? Wake up, this is 2018!
Ik ga morgen ook een blog op het internet beginnen over opera’s, noem mijzelf ‘recensent’ en kom maar op met die vrijkaartjes en champagne!
Nu deze hele heisa achter de rug is, even omkijken: de reacties -zie vooral nu.nl- zijn van een stuitende onwetendheid en hemeltergende domheid, zie bovenstaande Theo. Men, en ik vrees ook de rechtbank, heeft zich niet (voldoende) in de zaak verdiept. Keegel, inderdaad behoorlijk irritant vaak, wordt geweerd van persbijeenkomsten waar andere recensenten graag worden ontvangen. Dat ligt niet aan zijn deskundigheid, maar aan de inhoud van het opiniestuk in Het Parool. Keegel is musicolooog, en schrijft al dertig jaar incidenteel over opera, o.a. in Mens en Melodie (ter ziele), De Groene, Het Parool en nota bene in het orgaan van de Nationale Opera zelf. Vriend maar ook maar vooral ook vijand erkent dat K. “iets” van opera weet. Keegel was 3 jaar welkom bij DNO, maar er werden strafmaatregelen tegen hem genomen toen hij zich op “onbetamelijke wijze” uitliet over het vorige seizoen. Dat riekt weldegelijk naar censuur, en minstens naar willekeur, en heeft NIETS met “vrij”kaartjes te maken.