Open brief aan de directie en de raad van toezicht van Nederlands Dans Theater.

De persvrijheid in Nederland staat onder druk. Uit onderzoek in 2021 bleek dat meer dan acht op de tien journalisten te maken krijgen met agressie of bedreiging: een toename van ruim dertig procent ten opzichte van vier jaar daarvoor.

In deze context vernamen wij vorige week het nieuws dat Marco Goecke, één van uw associate choreographers, het gezicht van danscriticus Wiebke Hüster heeft ingesmeerd met hondenpoep. Deze daad van agressie vond plaats bij een première van Staatsballet Hannover. De directe aanleiding was een bij Goecke verkeerd gevallen recensie die Hüster had geschreven naar aanleiding van de NDT-productie In the Dutch mountains. Na deze daad, die in Duitsland veel stof deed opwaaien en die het imago van de danssector ook schade toebracht door berichtgeving op CNN en in de New York Times, verkondigde Goecke op sociale media en in een tv-interview geen spijt te hebben van zijn daad. Zijn gedrag weet hij vooral aan de negatieve kritieken die hij door de jaren heen van Hüster zou hebben gekregen. 

Goecke werd door het Staatsballet Hannover al snel geschorst als balletdirecteur, en een paar dagen later ontslagen. NDT kwam met een statement, waarin u afstand neemt van de daden van Goecke. In uw verklaring stelde u dat Goecke zich inmiddels ‘rekenschap’ gaf van zijn daad. Daarom kon uw tournee van In the Dutch mountains gewoon worden voortgezet. Wat helaas ontbrak in uw verklaring was een substantieel deel van Marco Goeckes ‘excuses’. 

In de verklaring die Goecke rondstuurde, bood hij weliswaar zijn excuses aan het slachtoffer aan. Daarop volgde echter een opmerkelijk staaltje victim blaming, waarbij Goecke stevige verwijten maakt aan de kunstkritiek in het algemeen, en Hüster in het bijzonder. De recensente en haar werkveld zouden zich schuldig hebben gemaakt aan ‘destructive, hurtful reporting’ en aan ‘attempting to create negative opinions and to damaging business’. En hoewel hij zijn daad ‘absolutely unacceptable’ noemt, vraagt hij in zijn verklaring vooral om begrip. Het is geen wonder dat Wiebke Hüster deze ‘excuses’ niet kon accepteren: ‘Was für eine Art von Entschuldigung soll denn das bitte sein? Das ist eine Rechtfertigung. Plus: Wir reden hier über einen Straftatbestand. Das ist Beleidigung und Körperverletzung.’

Wij, Nederlandse recensenten en kunstjournalisten, staan volledig achter Wiebke Hüster en achter haar grondrecht om de persvrijheid uit te oefenen zonder bedreiging, intimidatie, fysiek geweld of blootstelling aan potentieel ziekmakende substanties. Ook sluiten wij ons aan bij Frank Rieger die als voorzitter van de Duitse journalistenbond de actie van Goecke veroordeelde als een aanval op de persvrijheid, waarna hij een duidelijke reactie eiste van alle verantwoordelijken. Uiteraard hoort NDT daar ook bij, als opdrachtgever van Goecke maar ook als toonaangevend dansgezelschap met een voorbeeldfunctie. 

Als podiumkunstrecensenten verwachten wij dat NDT duidelijk maakt hoe het gezelschap in de toekomst de relatie met journalisten denkt vorm te geven. Het zonder repercussies accepteren van de giftige ‘excuses’ van Goecke zien wij als een ontoereikende reactie op diens aanval op een journaliste. Het feit dat u deze aanval in uw verklaring bagatelliseert als niet meer dan een ‘incident’ baart ons zorgen.

Wiebke Hüster heeft verklaard dat zij het werk van Marco Goecke niet meer zal bekijken en dus ook niet meer zal recenseren. Indien Goecke niet komt met serieus te nemen excuses zónder enige vorm van victim blaming ligt het voor ons in de rede om haar voorbeeld te volgen. Van NDT verwachten wij dat u er alles aan doet om uw associate choreographer te bewegen tot het uitspreken van zo’n welgemeend excuus zonder voorbehoud. Daarnaast verwachten wij dat u ook zelf uw verantwoordelijkheid neemt door het ondubbelzinnig op te nemen voor de vrijheid van de kunstkritiek. Dat is niet alleen een kwestie van verklaringen en woorden, maar ook van daden. Wij rekenen erop dat u rond uw voorstellingen een werkomgeving kunt garanderen die veilig is voor alle betrokken professionals, met inbegrip van onze beroepsgroep.

Hoogachtend,

Marcelle Schots (Movement Exposed Critical Space)
Fritz de Jong (Het Parool, De Filmkrant)
Marijn Lems (NRC, Theaterkrant)
Wijbrand Schaap (Cultureel Persbureau)
Jos Schuring (Scènes, TheaterMaker)
Nuno Blijboom (Theaterkrant)
Iris Spanbroek (Theaterkrant)
Boukje Cnossen (Theaterkrant)
Ruud Buurman (Scènes, Theaterkrant)
Sara van der Kooi (Theaterkrant)
Patrick van den Hanenberg (Het Parool/Theaterkrant)
Jaime Donata (Theaterkrant/De Kanttekening)
Devika Chotoe (Theaterkrant)
Simon van den Berg (Theaterkrant)
Moos van den Broek (Theaterkrant)
Thea Derks (Theaterkrant, De Nieuwe Muze)
Henri Drost (Theaterkrant)
Dean Bowen (Theaterkrant)
Vincent Kouters (de Volkskrant)
Hein Janssen (de Volkskrant)
Sander Janssens (NRC, Theaterkrant)
Rosalie Fleuren (Theaterkrant)
Jordi Ribot Thunnissen (Theaterkrant, Springback Magazine, Movement Exposed Critical Space)
Mieke Zijlmans (Theaterkrant/8WEEKLY)
Zahira Mous (Theaterkrant)
Fransien van der Putt (Theaterkrant, Cultureel Persbureau)
Jeroen van Wijhe (Theaterkrant)
Sem Anne van Dijk (Theaterkrant)
Eva van der Weerd (Theaterkrant)
Elisabeth Oosterling (NRC)
Kester Freriks (NRC, Theaterkrant)
Gina Miroula (Het Parool, Theaterkrant)
Lorianne van Gelder (Het Parool)
Jan Pieter Ekker (Het Parool)
Hans Smit (Trouw, Theaterkrant)
Joost Ramaer (Theaterkrant)
Dominique Engers (Theaterkrant)
Tuur Devens (Theaterkrant)
Sanne Thierens (Theaterkrant, Scènes)
Alexander Hiskemuller (Trouw, Scènes)
Jacq. Algra (Het Parool, DansMagazine, Theaterkrant)
Ivo Nieuwenhuis (Trouw)
Wendy Lubberding (Het Parool, Theaterkrant, Movement Exposed Critical Space)
Thomas van den Bergh (Elseviers Weekblad)
Sandra Heerma van Voss (NRC, Filmkrant)
Edo Dijksterhuis (Het Parool, De Filmkrant)
Yasen Vasilev (Springback Magazine)
Georgia Howlett (Springback Magazine)
Evgeny Borisenko (Springback Magazine, tanzschreiber)
Irina Glinski (Springback Magazine)
Paul van Es (TrosKompas, TV Krant)
Ron Rijghard (NRC)
Lydia Wharf (Springback Magazine)
Sedera Ranaivoarinosy (Springback Magazine)
Annette van Zwoll (Springback Magazine, tanzschreiber)
Oriol Puig Taulé (Núvol, El País)
Betina Panagiotara (Springback Magazine)
Laura Contreras Ruiz (La Xarxa TV, Catalonia)
Kosta Karakashyan (Springback Magazine, Fjord Review)
Clàudia Brufau Bonet (Springback Magazine, Núvol, Revista Musical Catalana)
Jordi Bordes (El Punt Avui, Recomana)
Alex Phillips (Recomana)
Elisa Díez (Butaques i Somnis, Recomana)
Martí Figueras Martínez (Núvol, Recomana)
Josep Maria Viaplana i Marín (Recomana, Jove Espectacle, Catalonia)
Ramon Oliver Solé (Recomana. Revista QuèFem? de La Vanguardia. Teatralnet)
Alexander Schreuder (Theaterkrant)


Open letter to the management and supervisory board of Nederlands Dans Theater.

The freedom of the press in the Netherlands and internationally has been under pressure for some time. Dutch research in 2021 showed that more than eight in ten journalists face aggression or threats: an increase of over thirty percent compared to four years earlier.

In this context, we learned last week that Marco Goecke, one of your associate choreographers, smeared dog feces in the face of dance critic Wiebke Hüster. This act of aggression took place at a premiere of Staatsballet Hannover, but the immediate cause was a critical review that Hüster had written about the NDT production In The Dutch Mountains, that had apparently rubbed Goecke the wrong way. After this act, which caused a great deal of controversy in Germany and which also damaged the reputation of the dance sector through reports on CNN and in the New York Times, Goecke declared on social media and in a TV interview that he had no regrets about his act. He attributed his behavior mainly to the negative criticism he allegedly received from Hüster over the years. 

Goecke was quickly suspended as ballet director of the Hannover State Ballet, and fired a few days later. NDT came out with a statement in which you distanced yourself from Goecke’s actions. In the press release, you stated that Goecke had since become “accountable for his action” and “had apologized”. Therefore, your tour of In The Dutch Mountains could continue as usual.  What was unfortunately missing from your statement was a substantial portion of Marco Goecke’s “apology”. 

In the statement Goecke circulated, he did apologize to the victim. This was followed, however, by a remarkable example of victim blaming, with Goecke making heavy accusations against art criticism in general, and Hüster in particular. The reviewer and her colleagues were allegedly guilty of “destructive, hurtful reporting” and of “attempting to create negative opinions and to damaging business”. And although he calls his act “absolutely unacceptable,” his statement mostly asks for understanding. It is no wonder that Wiebke Hüster could not accept this ‘apology’: “What kind of apology is that supposed to be? It’s not an apology, it’s an attempt at justification. Plus: we’re talking about a criminal offense here: defamation and assault.’

We, reviewers and art journalists, fully support Wiebke Hüster and her fundamental right to exercise her press freedom without threats, intimidation, physical violence or exposure to potentially pathogenic substances. We also join Frank Rieger who, as president of the German journalists’ union, condemned Goecke’s action as an attack on press freedom, after which he demanded a clear response from all involved parties. Of course NDT is part of this, as Goecke’s employer but also as a leading dance company with an exemplary function. 

As performing arts critics, we expect NDT to make clear how the company intends to shape its relationship with journalists in the future. We consider your acceptance – without repercussions – of Goecke’s venomous “apology” to be an inadequate response to his attack on a journalist. The fact that you downplay this attack in your statement as no more than an “incident” worries us.

Wiebke Hüster has stated that she will no longer visit Marco Goecke’s work and therefore will no longer review it. If Goecke does not issue a serious apology without any form of victim blaming, it makes sense for us to follow her example. We expect NDT to do everything possible to induce your associate choreographer to make such a sincere apology without reservation. We also expect you to take responsibility yourself by unequivocally standing up for the freedom of art criticism. This is not only a matter of statements and words, but also of deeds. We count on you to guarantee around your performances a working environment that is safe for all professionals involved, including those of our profession.

Foto: Rahi Rezvani – In The Dutch Mountains van Goecke bij Nederlands Dans Theater