De Kunstenbond, de vakbond voor werkenden in de creatieve sector, klaagt de Nederlandse overheid aan vanwege het beleid rondom coronasteun voor zzp’ers in de cultuursector. Al in juli sommeerde de bond de staat tot compensatie, maar na een afwijzing van verantwoordelijkheid vanuit de vier betrokken ministeries, stapt De Kunstenbond nu toch naar de rechter.
De structurele ongelijke behandeling van freelancers in de culturele en creatieve sector moet opgeheven worden. Dat schrijven Ronald Gijsbertsen (directeur van de Kunstenbond) en Ruud Nederveen (voorzitter Creatieve Coalitie) in een open brief op de websites van hun organisaties. ‘Het contrast met de omgang van het kabinet met grotere ondernemers, die al twee jaar lang zowel voor omzet als loonkosten grotendeels gecompenseerd worden, is ontluisterend.’
In alle verontwaardiging over de ongelijke behandeling van de cultuursector bij coronaversoepelingen, wordt vaak vergeten dat de creatieve freelancers al de hele pandemie onevenredig hard geraakt worden. Deze freelancer heeft te maken met een langdurig beroepsverbod en wordt afgescheept met een eventuele bijstandsuitkering, die sinds oktober ook omscholingsplicht omvat.
De brief beschrijft hoe de inkomens- en vermogenskloof tussen mensen in loondienst en mensen die freelance werken met de dag groter wordt en noemt de situatie in de cultuursector inmiddels ‘extreem schrijnend’.
Om een begin te maken aan het opheffen van de ongelijke behandeling, roept de brief opnieuw op tot de vangnetregeling die verscheidene culturele brancheverenigingen al maanden bepleiten. Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de coronamaatregelen en steunpakketten.
Foto: Nieuw Bloed van Peter Pannekoek, Hans Peter van Velthoven
geef de gesubsidieerde instellingen extra geld zodat ze kunnen programmeren en zzp’ers kunnen inplannen . Vervolgens gelijk weer cancelen en dan wel die mensen uitbetalen . In de verhouding van hoe het voorheen ook ging .
@mj
Dat geld hebben ze al gekregen. Twee jaar achter elkaar. Maar het bleef hangen bij de dubbel gesubsidieerden (reguliere cultuursubsidies plus Covid subsidies, NOW etc).
Het is allemaal zo scheef als wat, met die extra steun vanuit OC&W. Eerst alleen maar gesubsidieerde organisaties steunen, alsof zzp’ers en kleine, ongesubsidieerde producenten (wij zijn een eenmans-BV) niet zwaar getroffen zijn.
Dan komt er een regeling (van 40 miljoen van de toen 782 miljoen) voor vrije producenten, maar dat blijkt dan eigenlijk toegespitst op de grote theaterproducenten, die verenigd in de VVTP (Stage Entertainment en andere grote jongens) een lijntje hadden en hebben naar de minister. Gevolg: wel steun voor die grote jongens (lees krant: musicals Aladdin en Tina zijn gesteund – terwijl de nieuwe regeling nog gemaakt moet worden – rara hoe kan dat?), maar de kleine organisatoren van bijvoorbeeld klassiek muziek die soms twee jaar 100% omzetverlies hebben, hebben het nakijken. Hoezo rechtvaardige verdeling…? Denkt men nu echt dat Stage Holding van Ome Joop v.d. Ende twee jaar niets verdiend heeft, en die ontvangt wel (zeer) veel geld. De extra steun van OC&W is totaal onrechtvaardig en ook niet transparant. Dit moet onderdeel worden van de toekomstige parlementaire enquête, maar daar zijn nu de kleine, ambachtelijke organisaties die geen zaal zijn, geen gezelschap e.d. en geen lobbyclub achter zich hebben staan, niet mee geholpen. Die vallen tussen de wal en het schip.