Coproduceren met acteurs, een dubbele cast voor het geval een van de spelers gaat kuchen of een productie zo maken dat ook één in plaats van vijf acteurs de voorstelling kan spelen. Theater produceren was nog nooit zo ingewikkeld. Wat staat er volgend seizoen alsnog op het programma van de grootste gezelschappen en producenten? (meer…)
De Nederlandse Toneeljury heeft vandaag haar selectie bekend gemaakt van de beste theaterproducties van afgelopen theaterseizoen. De negen voorstellingen zijn begin september in verschillende vormen terug te zien op het Nederlands Theaterfestival.
De jury, onder voorzitterschap van Hadassah de Boer, koos voor:
Angels in America van Olympique Dramatique | Het Toneelhuis
‘De voorstelling is een mix aan verbeelding en realiteit, die beide steeds met dezelfde ernst en aandacht worden uitgespeeld. De spelers weten het publiek daardoor steeds te vangen in het theatrale moment. Mede door het zichtbare spelplezier en de banale alledaagsheid raakte de pijn die zich in deze voorstelling manifesteert, de jury in hoofd en hart.’
Dagboek van een leeg bed van Het Toneelhuis / Mokhallad Rasem
‘Uit een associatieve collage aan korte kleinoodjes ontvouwt zich een caleidoscopisch portret van verlangen, verdriet en stille hoop. Zijn beeldende theatertaal en gedurfde soberheid zijn zowel uitnodigend als dat ze vragen om volledige overgave. Rasem geeft een gezicht en geschiedenis aan de vele vluchtelingen in Europa’
Dear Winnie van Noord Nederlands Toneel – Jr.c.E.sA.r – KVS / Junior Mthombeni
‘In een energieke mix van theater en dans zetten de performers elk hun eigen narratief neer en doen daar geen enkele concessie in. Dear Winnie, is een voorstelling die geen vragen inlost, maar woede ventileert en vuur aanwakkert. De performance is vervreemdend, ongemakkelijk, overweldigend en van groot belang.’
Eindspel van Theater Rotterdam / Erik Whien
‘Deze enscenering toont in alle opzichten pure vakmanschap. Het contrast tussen het ingeleefde spel van Hans Croiset en de fysieke theatertaal van René van ’t Hof maakt Eindspel tot een prettig meerduidige toneelavond, waar de toeschouwer zich tegelijkertijd aan verbindt als van vervreemdt. In de voortdurende poging aan het onmogelijke te ontkomen, toont deze voorstelling zich razend actueel en universeel.’
Immens van Theater Utrecht / Casper Vandeputte & Vincent van der Valk
‘Met Immens leveren regisseur Casper Vandeputte en acteur Vincent van der Valk een ijzersterke tekst en voorstelling af, die relevante vragen stelt over de huidige tijdgeest. Met zijn even fladderige als gekwelde spel geeft Vincent van der Valk zijn personage vol gretigheid weer. Immens is een inhoudelijke en emotionele tour de force.’
Orestes in Mosul van NTGent/ Milo Rau
‘Een even belangwekkende als hartverscheurende theaterexercitie. De voorstelling toont hoe eeuwenoude dilemma’s onverminderd actueel zijn en hoe tragedies circulair zijn. Zo laat Rau zien dat we onze blikrichting en ideeën kunnen scherpen aan elkaar en elkaars verhalen. Het resulteert in een veelzeggend theatraal labyrint tussen mythe en werkelijkheid.’
Othello van Het Nationale Theater / Daria Bukvić
‘Regisseur Daria Bukvić weet met Othello het eeuwenoude verhaal van Shakespeare in pulserend tempo van actuele betekenis te voorzien, zonder daarbij in te boeten aan verstilling en verdieping. De voorstelling behandelt een actuele waarheid: racisme bestaat, en mensen met minder privileges moeten harder vechten om het vertrouwen van hun omgeving te winnen.’
De Poolse Bruid van Noord Nederlands Toneel – TG Echo
‘Het voortdurende spel in afstand en nabijheid komt niet alleen tot uiting in het kleurrijke spel van Lotte Dunselman en Paul van der Laan, maar ook in de toneelbewerking van Jibbe Willems. De Poolse Bruid is een aangrijpend portret van twee mensen die onderzoeken tot hoeveel liefde ze nog in staat zijn.’
Weg met Eddy Bellegueule van Toneelschuur Producties / Eline Arbo
‘Victor IJdens, Jesse Mensah, Felix Schellekens en Romijn Scholten knallen van de vloer. Hun liefdevolle, energieke en emotionele spel is wars van ijdelheid. Weg met Eddy Bellegueule is nergens veroordelend, maar maakt een haast onmogelijke compassie invoelbaar. Het levert zinderend, hartverscheurend en oprecht toneel op, dat maanden later nog onverminderd nadreunt.’
Gemankeerd seizoen
Naast voorzitter Hadassah de Boer, bestond de jury dit jaar uit Rehana Ganga (programmamaker HNT), Sander Janssens (theaterjournalist NRC en Theaterkrant), Christiaan Mooij (artistiek Coördinator Meervaart en regisseur), Fabian Pikula (programmeur Chassé Theater), Marijke Schaap (zakelijk leider De Tekstsmederij & stafdocent Master Creative Producing (AHK)) en Saskia Tilanus (programmeur Stadsschouwburg Utrecht).
Om in dit ingekort seizoen recht te doen aan alle producties, heeft de jury ervoor gekozen om alleen de voorstellingen in overweging te nemen die door voldoende juryleden konden worden gezien. Dit betekent dat de huidige selectie is voortgekomen uit het aanbod dat vóór 1 februari 2020 in première ging. Wanneer het overige aanbod in het aankomend seizoen alsnog is te zien, neemt de jury dat mee voor de selectie van seizoen 2020-2021. ‘Deze selectie toont het beste van wat er in een gemankeerd seizoen speelde en maakt tegelijkertijd weemoedig over wat er nog had moeten spelen. Het laat pijnlijk zien hoe een rijk seizoen in zijn volle bloei is geknakt.’
Als gevolg van de regelgeving rond het coronavirus kunnen niet alle geselecteerde producties in september hernomen worden. Onder het motto ‘The Show Must Go On and Offline’ toont het Nederlands Theater Festival 2020 zoveel mogelijk voorstellingen live, met daarnaast een online programma met onder meer livestreams, registraties en talks.
Foto: Weg met Eddy Bellegueule, Sanne Peper