‘Zijn gemeenschapsverhalen ook in staat de specifieke gemeenschap te bekritiseren? Of mogen ze alleen gevierd worden?’ Eric de Vroedt, artistiek leider van Het Nationale Theater, stond in zijn Staat van het Theater stil bij de noodzaak en keerzijde van theater als ‘emancipatiemachine’. (meer…)
De Nieuw Amsterdam (DNA) gaat verder als DNA Next!, een gezelschap zonder vaste artistieke kern dat ieder jaar op zoek gaat naar ander talent. Daarvoor roept het The Next! in het leven, een stimuleringsprijs van maximaal 25.000 euro.
Met de stimuleringsprijs wil DNA Next! jaarlijks een of meerdere makers ondersteunen ‘die een nieuwe weg willen inslaan’ in het kader van diversiteit en inclusiviteit. De winnaars kunnen ook advies krijgen via het netwerk van DNA Next! (voor bijvoorbeeld productie of pr).
Hanneke Groenteman is juryvoorzitter van de eerste editie van The Next! en zal zich samen met onder anderen Liet Lenshoek van Likeminds, Jorgen Tjon A Fong van Urban Myth en theatermaker en performer Enkidu Khaled buigen over de inzendingen. De inschrijving voor de eerste editie staat nu open.
Het nieuwe DNA Next! profileert zich met de prijs vooral als ‘aanjager’ van diversiteit en inclusiviteit in het theater. ‘DNA Next! is een katalysator voor theater dat gaat over botsing, ontmoeting of andersoortig samengaan van culturen, opvattingen en tradities’, schrijft het gezelschap op zijn website.
De nieuwe naam van het gezelschap moet symbool staan ‘voor vernieuwing, de next level, maar ook voor de dynamiek van onze moderne samenleving’. Zonder vaste artistieke kern of vaste acteurs, wil DNA Next! flexibel en wendbaar blijven.
De Nieuw Amsterdam (DNA) maakte sinds haar oprichting in 1986 voorstellingen over diversiteit, culturele perspectieven en identiteit. In 2016 verloor het gezelschap zijn subsidie van de gemeente Amsterdam, in 2017 vertrok artistiek leider Sabri Saad El Hamus.
Foto: Jury The Next! 2020 met vlnr Enkidu Khaled, Jorgen Tjon A Fong, Liet Lenshoek, Hanneke Groenteman en Jeroen Pliester, foto Filip Mertens
Geen artistieke leiding? Dan zijn toch Hanneke Groenteman, Liet Lenshoek, Jørgen Tjong a Fong en Enkidu Khaled de vierkoppige artistieke leiding? Zij beslissen tenslotte wie de prijs wint en bepalen daarmee de artistieke koers lijkt me. Of zie ik dat verkeerd?