Bravoure, dacht je. Vrolijke bluf van een viertal overmoedige jonge theatermakers: Lisa Verbelen, Sanne Vanderbruggen, Judith de Joode en Benjamin Moen. Begin twintig waren ze toen ze debuteerden met BOG. Een poging het leven te herstructureren, een sprankelende voorstelling die precies dát deed: proberen greep op het bestaan te krijgen, met taal als belangrijkste tool. (meer…)
Komend voorjaar organiseert ITA opnieuw een editie van festival Brandhaarden met een focus op het werk van Édouard Louis. Het festival rondom de jonge Franse schrijver zou vorig jaar al plaatsvinden, maar werd toen wegens de coronamaatregelen geannuleerd.
‘Het werk van Édouard Louis is een uitslaande brand’, schreef ITA-directeur Wouter van Ransbeek vorig jaar in een persbericht, ‘na de boekhandels verovert de literaire sensatie in snel tempo de belangrijkste theaterpodia van de wereld. Zijn werk is rauw, persoonlijk en prikkelt het publieke debat, omdat het de stem van de ‘vergetenen’ in onze samenleving en het geweld dat hen wordt aangedaan niet alleen luid laat horen maar ook doet voelen. Een echte brandhaard dus.’
Louis schreef in totaal vier boeken, die allemaal zijn bewerkt voor theater: Weg met Eddy Bellegueule (2014), Geschiedenis van geweld (2016), Wie heeft mijn vader vermoord (2018) en Gevechten en metamorfosen van een vrouw (2021). Brandhaarden toont straks bewerkingen uit Duitsland, Noorwegen en Nederland.
In de openingsvoorstelling Qui a tué mon père (Wie heeft mijn vader vermoord?) speelt Édouard Louis zichzelf in regie van Thomas Ostermeier. Van diezelfde regisseur is ook Im Herzen der Gewalt (Geschiedenis van geweld) te zien, door het Duitse gezelschap Schaubühne am Lehniner Platz. Op verzoek van Louis presenteert ITA ook de Noorse bewerking van dit stuk, door Det Norske Teatret in regie van Kjersti Horn. Ivo van Hove toont zijn regie van Gevechten en metamorfosen van een vrouw met Marieke Heebink en Majd Mardo.
Naast de live voorstellingen, zijn er registraties te zien van Eline Arbo’s Weg met Eddy Bellegueule (Toneelschuur Producties) en Hans Kestings solo Wie heeft mijn vader vermoord. Louis staat ook centraal tijdens een speciale editie van de ITA-serie Sign of the Times, waarbij de schrijver in gesprek gaat over de scheidslijnen tussen de elite en arbeidersklasse, tussen de oppositie en het establishment.
Met theaterfestival Brandhaarden haalt ITA voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam. Het festival biedt een overzicht van één maker, huis, regio of thema. In voorgaande edities waren dat onder meer Katie Mitchell, Milo Rau, de Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre Bouffes du Nord. De editie met Louis is de tiende en staat nu gepland van 19 februari tot en met 3 maart 2022 in Internationaal Theater Amsterdam.
Édouard Louis is bijzonder geliefd in het theater: zijn boeken worden wereldwijd bewerkt. Wat maakt zijn werk zo geschikt voor het podium? Theaterkrant Magazine vroeg het aan drie regisseurs en een toneelschrijver. ‘Elke versie verlicht de pijn en de last van het verhaal.’
Foto: Arnaud Delrue