Toneelschrijver Erik-Ward Geerlings (56) heeft projecten uitstaan van Rotterdam tot Amsterdam en van Dordrecht tot Dubai. Bijna alles ziet hij vooruit geschoven worden. Door de huidige restrictie van 30 toeschouwers per voorstelling vreest Geerlings voor de toegankelijkheid van het theater. (meer…)
Mezzosopraan Véronique van der Meijden en muzikaal leider Tamir Chasson gaan vanavond niet op. Als gevolg van de coronamaatregelen is de première van hun voorstelling PASSIO bij THE FAT LADY uitgesteld. In plaats van recensies te publiceren, laat Theaterkrant de komende weken dagelijks theatermakers aan het woord die betrokken zijn bij een voorstelling die op die dag in première zou gaan.
Vandaag zouden de zes zangeressen en evenzoveel musici in de Haarlemse Lichtfabriek première hebben van een bijzondere combinatie: Het Stabat Mater van Pergolesi en de opera Suor Angelica van Puccini. Het publiek van operagroep THE FAT LADY zou in de industriële omgeving van de Lichtfabriek, die de stad ooit van stroom voorzag, plaatsnemen rond het speelvlak. Ze zouden benieuwd zijn naar wat artistiek en muzikaal leider Tamir Chasson hen zou voorschotelen.
Chasson zou, kort voor aanvang, even wat tijd voor zichzelf genomen hebben. Hij zou tegen achten zijn rode schoenen aangetrokken hebben. Die schoenen zijn een vast onderdeel van zijn outfit bij premières van THE FAT LADY. Hij zou langs de kleedkamers gegaan zijn om de zes zingende castleden en de zes musici even in de ogen te kijken en te omhelzen: ‘Toi toi toi’. Met een gevoel van ‘let’s do it’ zou hij achter de vleugel plaatsnemen om de voorstelling muzikaal te leiden.
Mezzosopraan Véronique van der Meijden zou vanavond – ruim voor aanvang – haar stem hebben opgewarmd, wat hebben gemediteerd en zich ingeleefd hebben in de rol die ze zingt: Veronica. Zij brengt Angelica, die in het verhaal in een gesloten gemeenschap met vijf andere vrouwen leeft, het bericht dat haar kind dood is. Het kind dat ze, ongetrouwd, moest afstaan en waarmee ze haar familie te schande maakte.
Artistiek leider Chasson weet dat hij met PASSIO een intens, indringend verhaal vertelt van zes vrouwen. Bij elkaar levend – in het libretto van Suor Angelica gaat het om een kloostergemeenschap – in een kwetsbare balans en met onder hen een vrouw met een geheim. ‘Het is, zoals alle producties die we de laatste vijf jaar met THE FAT LADY gemaakt hebben, een blik vanuit de operapartituur uit het verleden naar het heden’, zegt Chasson. ‘In dit geval luisterend naar stemmen van vrouwen die niet overal gehoord worden. Die leven in een omgeving waar mensen in de naam van een geloof, een ideaal of een dogma anderen durven te controleren. Ik wil dat álle stemmen gehoord kunnen worden. Het motto van de productie is een citaat van Rabbi Lord Jonathan Sacks: ‘Geloof is geen zekerheid. Geloof is de moed om zonder zekerheid te leven’. Veel meer dan om geloof gaat het wat mij betreft om vertrouwen in het leven, en je medemens. Dat is op een bepaalde manier heel actueel.’
De zuster Angelica uit de titel van Puccini’s kameropera moest haar kind meteen na de geboorte afstaan en ze werd verbannen. ‘Je liegt’, zingen de andere vrouwen, op de vraag of ze wensen heeft. Ze ontkent, maar de anderen weten dat ze hunkert naar een bericht van haar familie. Mezzosopraan Van der Meijden is als Veronica ‘een verbeten vrouw’. ‘Ze is iemand die de orde wil bewaren. Het systeem, dat is voor haar nog belangrijker dan de menselijke waardigheid’. In dat systeem was de zwangerschap van Angelica een diepe schande. ‘Veronica is een slecht mens, nee, bijna een slecht mens. Iemand die zich zo gedraagt is zelf vaak slachtoffer. In de manier waarop ik haar vertolk heeft ze iets van een beest.’
In een dialoog bijt Veronica Angelica toe: ‘per voi ho serbata una parola sola: Espiare!’ (‘Ik heb maar één woord voor je: Boeten!’). Dat duet kon Véronique nog maar één keer voor publiek zingen. Tijdens de Opera Talk, die vooraf gaat aan elke TFL-première, ervoer ze even hoe het was haar rol buiten het repetitielokaal te zingen. Op de laatste avond voor de ‘lockdown’ van de theaters zong de cast in een kerk in Bloemendaal fragmenten uit de voorstelling. ‘Die plek gaf een andere dimensie aan onze muziek. Aan het eind van het duet hoorde ik in het publiek een diepe zucht’, vertelt Véronique.
Artistiek leider Chasson komt de komende weken wel door, zegt hij. Er is werk genoeg aan de volgende producties van THE FAT LADY. Hij heeft dagelijks contact met zijn castleden en andere betrokkenen bij PASSIO. Ook in deze zware tijden belooft hij te zorgen voor zijn mensen. Zeker nu moet THE FAT LADY, waar veelbelovende talenten opbloeien, een warm bad zijn. Dat PASSIO alsnog wordt gespeeld in het komende seizoen staat voor hem vast. Want: It ain’t over till THE FAT LADY sings…
Foto: TFL • Hans Guldemond 2020. Auteur Frank Schependeel is communicatiemedewerker van THE FAT LADY.