Wie zijn de inspiratiebronnen van een nieuwe generatie theatermakers? In de videoportretserie ‘Onder Invloed’ vertellen vijf talentvolle makers over hun inspiratiebron. In deze eerste aflevering: Florian Myjer, lid van de artistieke kern van de Amsterdamse theatergroep De Warme Winkel, over Yves Saint Laurent. (meer…)
Florian Myjer gaat vanavond niet op. Als gevolg van de coronamaatregelen is de première van de voorstelling Een oprechte ode aan de ironie van De Warme Winkel uitgesteld. In plaats van recensies te publiceren, laat Theaterkrant.nl de komende weken dagelijks een theatermaker aan het woord die op die dag in première zou gaan. ‘Samen theatermaken is elkaar kwijtraken, in gesprek blijven en elkaar terugvinden.’
Met Een oprechte ode aan de ironie onderzoekt theatergroep De Warme Winkel het veronderstelde contrast tussen ironie en oprechtheid. Theatermakers Florian Myjer, Vincent Rietveld, Ward Weemhoff en Marieke de Zwaan spelen de voorstelling samen met vier aspirant- en voormalig kandidaten van de realityshow Temptation Island. Na het spelen van de eerste try-out werd de voorstelling afgelopen donderdag uitgesteld.
En dat was klote, zegt Florian Myjer. ‘Je zit tijdens zo’n maakproces altijd in een bubbel. Communiceert dit, hoe komt dat aan? Ben ik de enige die hiermee worstelt of gaat dit verbinding aan met een breder publiek?
Ironie is een veelbesproken onderwerp, dus we hadden vooraf heel erg het gevoel dat iedereen er bij voorbaat al van alles van zou vinden. Maar dan ga je ermee aan het werk, en gaandeweg ontmoet je ook mensen die er helemaal niet mee bezig zijn. Totdat je je uiteindelijk afvraagt: is het wel zo’n hot topic? En zo ja, voor wie? En precies dan wil je het eigenlijk de wereld ingooien.’
Een van zijn medespelers in de voorstelling was Ayleen Kilisli, een van de ‘verleidsters’ van het vorige seizoen van Temptation Island. Myjer: ‘Mijn dagelijkse omgeving is eigenlijk heel erg politiek-correct. Iedereen probeert voortdurend het juiste te zeggen en te doen. Maar zij is daar veel minder mee bezig. Daardoor is ze eigenlijk veel opener: voor haar is iedereen welkom, of je nou wit, zwart, homo of hetero bent. Zo lang je maar oké doet. Ik merkte dat ik me bij haar ook veel vrijer en meer geaccepteerd voelde dan bij mensen uit mijn directe omgeving.
Dat deed me denken aan mijn middelbareschooltijd. Hoe verder je in het leven komt, hoe meer je zelf voor je sociale omgeving kiest. Maar nu moest ik me weer verhouden tot mensen waar ik niet voor gekozen had. Gek genoeg voelde ik daar veel meer acceptatie. Ayleen heeft volstrekt geen boodschap aan welke van de vier toneelscholen ik heb gedaan. Kan haar het schelen? Het gaat haar vooral om het feit of we samen door één deur kunnen en een leuke tijd hebben.’
Theatermaken met Temptation Island-deelnemers was volgens Myjer sowieso ‘één groot hoogtepunt’. Zeker in combinatie met de ‘avant-garde benadering’ van De Warme Winkel, voegt hij daar vrolijk aan toe. ‘Sommigen waren letterlijk nog nóóit in een theater geweest. Moet je je voorstellen dat je allereerste toneelervaring een voorstelling maken met De Warme Winkel is: dus zonder script, zonder bekend verhaal, gewoon samen aan de slag, samen máken. Dat betekent elkaar kwijtraken, in gesprek blijven en elkaar terugvinden. En dan wil je ook gewoon samen de finish halen.’
Een oprechte ode aan de ironie van De Warme Winkel zou vanavond in première gaan in Internationaal Theater Amsterdam en tot en met 25 april in het land te zien zijn.
Foto: Eva Roefs