Op Festival Cement gaat vandaag niemand op. Als gevolg van de coronamaatregelen zijn alle 24 voorstellingen op het festival geannuleerd. In plaats van recensies te publiceren, laat Theaterkrant de komende weken dagelijks iemand aan het woord die betrokken is bij een voorstelling die op die dag in première zou gaan. Artistiek leider Leonie Clement: ‘Tijdens een festival krijgen voorstellingen betekenissen die je niet kan voorzien.’

Het is voor haar een vaste routine: de laatste weken voor het festival loopt artistiek leider Leonie Clement elke ochtend alvast het hele festival door in haar hoofd. ‘Dus ik had het festival eigenlijk al zo’n twintig keer meegemaakt. En toen werd een week voor de opening bekend gemaakt dat het festival moest worden afgelast.’

Ze zat tijdens die persconferentie in kwestie in de doorloop van de voorstelling van La Loba van Hélène Vrijdag en Timo Tembuyser. ‘Na afloop zetten we onze telefoons aan en toen kwam het nieuws binnen. Maar als je zo in de startblokken staat, dan kan het er in je hersenen helemaal niet bij dat het niet doorgaat. We hadden allemaal heel sterk het gevoel dat we moesten proberen om alles wat we gemaakt hadden – en dat is bij Cement altijd veel context, veel verdiepende programma’s en ruimte voor reflectie en debat – zoveel mogelijk te ontsluiten.’ Toen werd het idee geboren om een online variant met dagelijks nieuwe content te maken: Festival Cement in Isolement. ‘Daar hebben we de week voorafgaand aan het festival keihard aan gewerkt. En dat was ergens ook heel troostrijk om te doen.’

Het was meteen duidelijk dat ze geen ‘gerecycled werk’ wilden tonen, maar alleen maar nieuw materiaal, dat speciaal voor dit nieuwe concept ontwikkeld was. ‘Celine Daemen zou tijdens deze editie van Festival Cement eigenlijk samen met vier andere makers in het multidisciplinaire atelier van de Werfplaats werken. De Werfplaatsers schrijven elkaar nu brieven die online verschijnen.’ Bovendien bewerkte Daemen haar VR-opera De opera van de vallende mens zodanig dat je die thuis, achter je laptop, tablet of telefoon, kan meemaken. Ahilan Ratnamohan en Etuwe Bright Junior geven een performatieve stoomcursus ‘Pigeon English’ via Zoom en Menzo Kircz geeft negen dagen achter elkaar een nieuwe korte opdracht, waardoor je op het eind zelf in je woonkamer de voorstelling Onduidelijke Correspondenties kunt spelen. Clement: ‘Daardoor voelt het nu toch een beetje alsof ik middenin een festival zit.’

Vandaag zouden er twee premières zijn op het festival: La Loba en De wereld heeft ons failliet verklaard van Het Pijpcollectief. Met die makers leef je als artistiek leider nog extra mee, vertelt Clement. Vandaag zou bovendien de slotdag zijn van de Artemis Driedaagse: twee theatrale locatieperformances van drie dagen op rij, waarin Elias De Bruyne en Rob Smorenberg ‘het dagelijks leven op een basisschool zouden ontregelen’.

‘Het blijft onwerkelijk’, zegt Clement. ‘Het festival is een kers op de taart van een jaar lang werken. In zo’n week komt dan alles samen, en krijgt alles ook weer nieuwe betekenis doordat het samenkomt, betekenissen die je niet kan voorzien. En die levendigheid – die enorme kookpot waarin negen dagen lang makers en publiek met elkaar in gesprek gaan – is een groot gemis.’

Zaterdagavond is het slotevenement van het festival. ‘Om negen uur vertrekken we met zijn allen live uit het festival en dan wordt er aansluitend een dj-set gestreamd. En dan dansen we met z’n allen, of alleen, vanuit huis het festival uit.’

Beleef Festival Cement in Isolement