Cherish Menzo, Jetse Batelaan, Dries Verhoeven, Miet Warlop en Sarah Moeremans maken kans op de VSCD Mime en Performance Prijs 2023. Dat heeft de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties vanochtend bekend gemaakt. De Mime en Performance Prijs gaat jaarlijks naar een persoon of groep die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan deze genres. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het Gala van het Nederlands Theater op 17 september (meer…)
Nastaran Razawi Khorasani, Julian Hetzel, Jessie L’Herminez en Courtney May Robertson zijn de kanshebbers voor de VSCD Mime/Performance Prijs 2023. Het Nederlands Theater Festival maakte vanochtend de genomineerden bekend voor de prijs voor de belangrijkste bijdrage aan mime en performance van het afgelopen seizoen.
De Mime/Performance Prijs wordt sinds 1986 georganiseerd door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). De uitreiking vindt plaats tijdens het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam, dit jaar op 15 september 2024.
Nastaran Razawi Khorasani maakt kans met haar voorstelling This is not a dance bij Theater Rotterdam. Uit het juryrapport:
Met ‘This is not a dance’ bouwt Nastaran Razawi Khorasani aan haar spannende documentaire-performatieve oeuvre, waarin ze een journalistieke aanpak koppelt aan een fysieke beeldtaal. Voor deze voorstelling vertrekt ze vanuit een belangwekkend onderwerp: het verbod op dans in Iran. Door middel van de goed gedoseerde interviews weet Razawi Khorasani invoelbaar te maken wat hiervan de verregaande implicaties zijn. Haar eigen lichaam fungeert als een projectiescherm voor hun woorden, waarbij haar fysieke uitdrukkingskracht en aanwezigheid op de vloer overweldigend is. Een eerbetoon aan het lichaam dat wil bewegen. Een eerbetoon aan de kunst die gemaakt móet worden. Deze vorm van verzet is zeer lovenswaardig en maakt diepe indruk.
Julian Hetzel werd genomineerd voor zijn regie van Diarree is mijn lievelingskleur (8+) bij Theater Artemis en Studio Julian Hetzel. De voorstelling werd eerder ook al geselecteerd door de vakjury van het Vlaams Theaterfestival als een van de ‘meest belangwekkende, maatschappelijk relevante en vernieuwende werken van het afgelopen theaterseizoen’. Uit het juryrapport van VSCD Mime/Performance Prijs:
Zelden was een voorstelling meer ontregelend en dan ook nog eens op zo’n heerlijke manier. In een absurdistische talentenjacht is de rol van het publiek cruciaal. Het ontwapenende spel en de fysieke kwaliteiten van Willemijn Zevenhuizen, Louis van der Waal en Tim van Dongen zijn van dermate hoog niveau dat je je volledig overgeeft aan de achtbaan waarin ze ons meenemen. Ze laten het jonge én volwassen publiek ondertussen nadenken over wat mooi en lelijk is. ‘Diarree is mijn lievelingskleur’ toont het plezier van het heft in eigen hand nemen en levert daarmee een prachtig voorbeeld van het maatschappelijk belang van kunst.
Jessie L’Herminez maakte indruk met de voorstelling Verzoeknummer bij Golden Palace. Uit het juryrapport:
‘Verzoeknummer’ is een radicale bewerking van Franz Xaver Kreutz’ Wunschkonzert uit 1973. Regisseur Jessie L’Herminez heeft een prachtige tijdloze voorstelling gemaakt. Met een filmische kwaliteit zet ze het leven van de vrouw op een aantal vierkante meters neer en neemt het publiek mee in een dromerige en verstilde wereld van eenzaamheid. Drijvende kracht van de voorstelling zijn de zussen Marie en Lisa Groothof. Het fysieke spel wordt uiterst minutieus en precies uitgevoerd. De gezusters Groothof zijn mimespelers pur sang en bezitten uitzonderlijke spelkwaliteiten. Ze weten diep gelaagde personages neer te zetten terwijl het spelplezier er vanaf spat.
Courtney May Robertson ten slotte speelde en regisseerde Hunter, een (co)productie van Dansateliers, Dans Brabant, ICK Artist Space en Grand Theater Groningen. Uit het juryrapport:
Courtney May Robertson bewees zich eerder als begenadigd performer en toont zich nu in ‘Hunter’ ook als zeer uitgesproken en uitdagende maker. In een duister ritueel voert een duo – de een van vlees en bloed, de ander van schuim en siliconen – precieze bewegingen en zorgvuldige handelingen uit. Op het hypnotiserende geluidsontwerp van Acidic Male laat Robertson het publiek navigeren tussen afkeer en fascinatie. Virtuoos put ze uit verschillende idiomen zoals mime, krumping, dans en poppenspel. In de slotscène brengen het wonderschone licht- en decorontwerp van Manuel Boutreur samen met de overgave van Robertson het publiek tot een overdonderende catharsis.
De Mime/Performance jury 2023-2024 bestaat uit Berith Danse (directeur Pleintheater), Wouter Bakker (programmeur Verkadefabriek), Judith Blankenberg (programmeur Grand Theatre Groningen), Bart Huiskens (programmeur Theater Rotterdam), Eylül Fidan Akıncı (dramaturg/artistiek ontwikkelaar Theater a/d Rijn) en Ibelisse Guardia Ferragutti (zangeres en performer).
Foto boven: Bas de Brouwer – This is not a dance