Na het museum, is de musical het meest populaire ‘culturele uitje’ in Nederland. Dat blijkt uit een cultuuronderzoek in opdracht van de BankGiro Loterij onder 1.700 mensen. De andere podiumkunsten (toneel, zang of dans) staan op de zesde plaats in de favorietenlijst van Nederland.

Mannen besteden meer
Volgens het onderzoek van de loterij zouden mannen per jaar gemiddeld 221 euro aan culturele uitjes besteden; vrouwen 171 euro. Vrouwen gaan het liefst naar musicals (38%); mannen naar musea (40%). Meer dan de helft van de mannen (55%) is tevreden over het culturele aanbod in zijn provincie, tegenover 48% van de vrouwen.

Utrechters meest reislustig
Utrechters maken gemiddeld de meeste culturele uitjes per jaar (5,6) en zijn het meest bereid om daarvoor heel Nederland door te reizen. Zeeuwen maken de minste culturele uitjes (3,5). Noord-Hollanders zijn het meest tevreden over het cultuuraanbod in hun provincie. Flevolanders zijn het minst tevreden. Groningers besteden het meest aan cultuuruitjes.

Ergernissen
Nederlanders maken gemiddeld 4,7 cultuuruitjes per jaar, maar zouden bijna dubbel zoveel keer eropuit willen gaan. Gemiddeld besteden Nederlanders 198 euro aan culturele uitjes per jaar. Men geeft bij een cultuuruitje het meest uit aan entree (61%), gevolgd door horeca (17%) en vervoer (12%). De grootste ergernissen bij een dagje uit zijn de dure entree (38%), drukte (35%) en asociale mensen (26%).