Wanneer je elkaar – door generaties heen – steeds weer vindt in een bepaalde visie op theater, waarin bestaat die herkenning dan precies? Wie het werk van ’t Barre Land, de Theatertroep, en ook Dood Paard, bekijkt, ziet parallellen – ook met het ‘oer-collectief’ van Jan Joris Lamers. Hetzelfde geldt voor Vlaamse geestverwanten als STAN, Cie de Koe en de Roovers. In het kader van het boek De Collectieven vertellen zij wat voor hen de impact van Maatschappij Discordia is geweest en meestal nog is. En dan valt al snel het woord familie weer.
Het Ministerie van OCW investeerde de laatste jaren fors in de ontwikkeling van een collectief systeem voor publieksdata in de culturele sector. Maar als een collectief systeem het uitgangspunt is, bereikt de Taskforce Publieksdata dan het doel om publieksbereik in de culturele sector te optimaliseren? Anna Elffers en Sara Oomen uiten hun twijfel en verleggen de focus naar de behoeften van makers en culturele instellingen zelf. (meer…)
Musicus, mimespeler en klankkunstenaar Chaim Levano (1928) is op 17 februari overleden. Levano begon zijn artistieke carrière in de muziek, waar hij piano en hobo speelde. Hij werkte onder meer als pianist bij het Resistentieorkest. Zijn optredens werden echter steeds theatraler. Vooral zijn soloperformance Ursonate van dadaïst Kurt Schwitters werd veel geprezen. Ook was hij lid van het experimentele mimegezelschap […]
De pijn in mijn hart, waar kwam die deze week vandaan ?
Onverwacht lees ik je overlijdensbericht, jij bent van ons
heengegaan…. Mijn altijd inspirerende regisseur.
Ik wens Pepijn en andere dierbaren veel sterkte.
Lucia van der Pijl
Ik bewaar de beste herinneringen als muzikant met de samenwerking in een paar producties uit de jaren ’70.
Will was eigenzinnig en wist precies wat hij wilde, maar de anderen kregen ook de nodige ruimte. Zijn vorm van theatermaken was in Nederland hoogst origineel.
Ik heb 2.5 jaar met hem samen gewerkt in de tijd van Inccoprodinc, No 12 en Onk Theater (Domos). Toen ik hoorde dat hij op een woon boot ergens in Amsterdam Noord woonde wilde ik hem opzoeken. Helaas is was dat niet meer mogelijk toen ik het las. Hij was een van de meest inspirerende Artiesten waar mee ik heb samen gewerkt. Een vorm of fusion, “tech theater”, een voorloper wat je nu vaak op You Tube ziet en waarbij geluid, licht en beeld op een nieuwe manier theatraal een nieuwe invulling geeft.
Ook Ik wens Pepijn en andere dierbaren veel sterkte met verlies van je vader.