In Festival Gemaakt toont de nieuwe lichting afstudeerders van de Toneelacademie Maastricht jaarlijks hun werk. Wat komt er tot bloei na vier jaar zaaien? In het gepresenteerde wildboeket zaten opvallend veel lecture performances. (meer…)
‘Om recht te doen aan de veelvormigheid van het hedendaagse aanbod’, heeft de Mimejury haar terrein uitgebreid tot de theatrale performance. Daarom heet de prijs van nu af aan: de VSCD Mime/Performance Prijs. Vandaag maakte de jury de eerste vijf nominaties van 2022 bekend. Kanshebbers zijn Jakop Ahlbom Company, URLAND, Miet Warlop, Tuning People met Feikes Huis en Theater Artemis met Mimetheatergroep Bambie. Na de zomer volgt een tweede nominatieronde.
De winnaar maakt de jury bekend op 11 september tijdens het Gala van het Nederlands Theater Festival in Internationaal Theater Amsterdam. De genomineerde voorstellingen zijn alle vijf te zien tijdens het festival, dat dit jaar van 1 t/m 11 september plaatsvindt.
Ondanks de vernieuwde prijs, bevat de selectie veel oude bekenden. Zowel Jakop Ahlbom, Jetse Batelaan (nu Artemis), Jef van Gestel (nu Tuning People) als Bambie zijn voormalige winnaars.
De eerste nominaties voor de VSCD Mime/Performance Prijs 2022:
Unseen van Jakop Ahlbom Company
Uit het juryrapport: ‘Choreograaf Jakop Ahlbom keert in Unseen terug naar de intimiteit van de driehoeksverhouding uit zijn vroegere werk. Geïnspireerd door de geheimzinnige speelfilm Bin-jip van de Zuid-Koreaanse filmmaker Kim Ki-Duk laat hij een indringer de woning betreden van een echtpaar dat elkaar is kwijtgeraakt. Bijzonder mooi is hoe Ahlbom de doorgaande beweging van een ronddraaiend podium met daarop een nostalgisch interieur onderdeel maakt van een uitgekiende choreografie. De balans tussen visuele verrassing en vertelkracht is groot in het hoopvolle relatiedrama dat Silke Hundertmark, Reinier Schimmel en Ahlbom zelf lichtvoetig verbeelden.’
Kadrage van Tuning People en Feikes Huis
Uit het juryrapport: ‘Verbeelding en spelplezier vieren hoogtij in deze sprankelende voorstelling, waarin Jef Van gestel en Peter Vandemeulebroecke hun eindeloze fantasie loslaten op dertig houten kaders. Die trekken zij eigenhandig omhoog uit het ingenieuze bouwsel van Sven Roofthooft en Tomislav Ruzic. De fysieke verhouding van de spelers/makers verandert mee met de gestadig kleiner wordende kaders. En in de regie van Harm van Geel schemert in de montage een emotionerende vertelling over de intieme verhouding van twee mannen, die elkaar uitdagen en bevechten, steunen of troosten en die tonen hoeveel rollen een mens in z’n leven kan vervullen, in relatie met een naaste.’
Anders is een hele normale Zweedse voornaam (6+) van Theater Artemis en Mimetheatergroep Bambie
Uit het juryrapport: ‘In Anders is een hele normale Zweedse voornaam laten Theater Artemis en Mimetheatergroep Bambie ons zien dat regels ook maar afspraken zijn. En dat wanneer je met z’n allen een stoel een spijker besluit te noemen, het niet per se een spijker hóeft te zijn. Zo banen zij de weg voor de andersdenkenden die vragen stellen bij gemaakte afspraken in onze samenleving en wordt Anders zijn, zoals de titel belooft, heel normaal. Het vraagt moed om van de norm af te wijken, maar het kán! Zelf als je daarvoor potentieel op een spijker gaat zitten.’
De Gabber Opera van URLAND
Uit het juryrapport: ‘De mannen van performancecollectief URLAND brengen met De Gabber Opera een ode aan de roes van het nachtleven. Opgesloten in een glazen kubus verbeelden vier gabberhousers met een superieur uitgevoerde herhalingsmimografie de leegte van hun/het dagelijks leven. Buiten de kubus geeft een spel van goddelijk licht, operamuziek en gezongen Duitse flarden Euripides hun kleine verhaal een grootse omkadering. Tot een oppergabber de opgefokte mannetjes de wereld in komt halen voor het uitleven van de roes en de snelle beats in de soundscape van Jimi Zoet de operaklanken van Annelinde Bruijs overvleugelen.’
After All Springville van Miet Warlop
Uit het juryrapport: ‘De Vlaamse beeldend kunstenaar Miet Warlop maakt objecttheater in een volstrekt originele stijl. In After All Springville steken uit haar tot leven gebrachte voorwerpen alleen de benen van de performers. Louter door hun bewegingen en verplaatsingen krijgen de verlegen kartonnen doos, het driftige elektriciteitskastje en de behoeftige receptietafel karakter. Rondom het kartonnen huis van een man die niets met de buitenwereld te maken wil hebben, ontstaat een geheimzinnige, woordloze vertelling over een verweesde gemeenschap. Opgelopen emoties krijgen een uitlaatklep in slapstick-ontploffingen en kleurrijke opblaasbare ruimtevullers. Onder het speelse oppervlak woedt een aanklacht tegen het egocentrisme van de hedendaagse consumptiemaatschappij.’
De Nederlandse Mimejury 2022 bestaat uit Nicole van Vessum (Theaterfestival De Parade), Irene Pronk (Leidse Schouwburg/Stadsgehoorzaal), Berith Danse (Pleintheater), Marlies Heuer (actrice) en John de Weerd (Het Nationale Theater). De jury zal de komende maanden nog doorgaan met het bezoeken van voorstellingen, onder andere op de zomerfestivals. Eind augustus volgt een tweede ronde met aanvullende nominaties.
Foto: Anders is een hele normale Zweedse voornaam (6+) van Theater Artemis en Mimetheatergroep Bambie, Kurt van der Elst
Toe maar. Verandering is mogelijk. Zelfs hier. Hoor het kraken.