Utrecht moet jaarlijks een half miljoen extra reserveren voor de producerende festivals en theater- en dansgezelschappen in de stad. Dat schrijft de Utrechtse commissie Cultuurnota 2017–2020 in haar advies over de subsidieaanvragen voor de komende cultuurnotaperiode. ‘Utrecht wil een stad van makers zijn, een stad met een bloeiend productieklimaat waar ook ruimte is voor vernieuwing. Maar de […]
De crowdfunding-website www.voordekunst.nl heeft in het eerste jaar van haar bestaan 2011 bijna 500.000 euro opgehaald bij zo’n 3.500 donateurs, waarmee in totaal 45 kunstprojecten zijn gefinancierd. In de genres theater, dans en muziektheater kregen veertien projecten hun volledige financiering bij elkaar, waaronder Kelder | Bye Bye World van Anne Gehring, Vera Ketelaars en Marjolein Frijling, die daarmee de Dioraphte Stimuleringsprijs wonnen tijdens het Amsterdam Fringe Festival. Ook onder andere Bas, het tweede cabarettheaterprogramma van Nina de la Croix, Doornroos van Danstheater Adentro en Wij vieren door het nieuwe vierkoppige collectief Hartenjagers konden dankzij donaties worden gerealiseerd. De ‘zelfbenoemd stadsschrijvervan Amsterdam’ Jedidjah Julia Noomen kreeg de financiering rond om een jaar lang elke maand een toneelstuk te kunnen schrijven over de stad, op te voeren in steeds een ander wijktheater.
In totaal kreeg 76 procent van de aangeboden projecten op de site voldoende ondersteuning, veertien projecten haalden niet genoeg geld binnen. ‘We kunnen hierdoor steeds beter inschatten wat de do’s en dont’s bij crowdfunding zijn en of een projecthouder aan crowdfunding moet beginnen,’ aldus initiator Roy Cremers op de site. In 2012 zet de organisatie in op een verdubbeling van het aantal te financieren projecten, vergroting van de naamsbekendheid, professionalisering van de organisatie en intensivering van de begeleiding van projecthouders en donateurs.