Aanstormend talent zal meer in de schijnwerpers staan en er komt meer ruimte voor experiment. Vorige week maakte De Nationale Opera en Ballet zijn programma bekend voor het nieuwe seizoen. Gepland staan onder meer de wereldpremières van de opera’s The Shell Trial en De Theorie van Alles en van choreografieën van onder meer Wubkje Kuindersma, Milena Sidorova, Joseph Toonga en Kirsten Wicklund. DNO en HNB werken samen in Oedipus Rex / Antigone.

Opera
Een nieuwe fase lijkt aangebroken voor De Nationale Opera, dat na enkele reorganisaties nu veilig door de eenentwintigste eeuw geloodst moet worden. En met succes, legde directeur Sophie de Lint uit aan het verzameld internationaal journalistendom dat vorige week in het kader van het Opera Forward Festival uitgenodigd was voor een press gathering (en dus niet voor zo’n stijve press conference, dixit De Lint): nu de covid-sluiting voorbij is, blijkt minstens één-derde en soms zelfs bijna de helft nieuw publiek te zijn en dat bij opnieuw aantrekkende publieksaantallen. Vooral een jonger contingent vindt volgens De Lint de weg naar de kunstvorm.

Opera Forward Festival speelt bij deze ontwikkeling een hoofdrol en de invloed van dit festival op de reguliere programmering is niet meer te onderschatten. Voor komend seizoen is (na het thema van dit seizoen revolution/liberation) een nieuw actueel thema gekozen responsability/crisis. Ter illustratie dient The Shell Trial, een nieuw werk dat geproduceerd wordt in samenwerking met Het Geluid (Maastricht). Initiatiefnemer Gable Roelofsen lichtte het project verder toe: het gaat om een operaversie van de toneeltekst De zaak Shell van Anoek Nuyens en Rebekka de Wit, die al veel stof heeft doen opwaaien. Ellen Reid is aangetrokken als componist. The Shell Trial gaat in wereldpremière tijdens het Opera Forward Festival in maart 2024.

Op dat festival komt eveneens een nieuwe productie uit van Stravinsky’s Oedipus Rex, waarvoor Samy Moussa een nieuwe pendant zal componeren onder de titel Antigone, waarin het vrouwenkoor het woord krijgt. Het is een samenwerking met Het Nationale Ballet en choreograaf Wayne McGregor, die ook gaat regisseren. De Opera Studio-leden gaan voor OFF onder leiding van Nina Spijkers werken aan een project met eigen creatieve bijdragen.

Vernieuwing in de reguliere programmering komt onder meer van de nieuwe opera Innocence, een productie over de naweeën van een schietpartij op een school van de Finse componist Kaija Saariaho en regisseur Simon Stone. Voor de jongste operaliefhebbers presenteert DNO reprises van Een Lied voor de Maan en Hup Herman! en de nieuwe productie De Theorie van Alles, een concept en regie van Naomi van der Linden.

Ook het geliefde standaard repertoire moet natuurlijk een plek krijgen in het komende seizoen: Puccini, Wagner (chef-dirigent Lorenzo Viotti gaat zijn eerste Lohengrin doen met een regie van Christof Loy), Donizetti (de derde in Jetske Mijnssens Tudor-trilogie), Beethoven (Fidelio van de Oekraïense regisseur Andriy Zholdak), Händel, en hernemingen van Mozart en Verdi staan hier garant voor.

Regisseur Ivo van Hove zal het operaseizoen openen met zijn Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, de maatschappijkritische opera die componist Kurt Weill en toneelschrijver Bertolt Brecht in 1930 creëerden, maar die volgens De Lint actueler dan ooit lijkt. ‘Operas kunnen de wereld van vroeger en nu laten zien en horen, en roepen tegelijkertijd vragen op die ons helpen nadenken over de toekomst. We nemen ons publiek dit seizoen als het ware mee op een reis die begint bij de scherpe kritiek op de samenleving in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny. Via een aantal tussenstappen eindigt deze reis met Fidelio, waarin liefde, burgerschap en vrijheid worden verbonden. Zo bewegen we van donker naar licht en sluiten we het seizoen af met een gevoel van hoop’.

Ballet
Het sleutelwoord van het nieuwe balletseizoen is volgens directeur Ted Brandsen ‘vooruitkijken’. ‘Dat gaat op voor de creaties van de moderne grootmeesters en de nieuwe werken van jonge talenten, maar ook voor de beroemde klassiekers in de programmering. Door zelf nieuwe producties van schatten uit het klassieke repertoire te creëren, worden deze werken levend gehouden voor nieuwe generaties. Daarmee zijn wij een belangrijke schatbewaarder.’

Op het programma staan de bekende hedendaagse choreografen, zoals George Balanchine, Hans van Manen, Ted Brandsen, Juanjo Arqués, David Dawson, Milena Sidorova en voor het eerst Jiří Kylián. Van de Russische klassiek-ballet choreograaf Alexei Ratmanksy presenteert Het Nationale Ballet Firebird en The Fairy’s Kiss, beide op muziek van Stravinsky. Van Annabelle Lopez Ochoa wordt het avondvullend ballet Frida (2020) hernomen. 

De Junior Company danst voor zijn 10 jarig jubileum werken van jonge choreografen als Joseph Toonga en Wubkje Kuindersma. De klassiekers van komend seizoen zijn Giselle en Raymonda, in de interpretatie van adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean.

Foto: Annemie Augustijns – Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny