Vanaf 25 september is de coronapas verplicht bij elk theaterbezoek. Dat vertelden demissionair premier Rutte en minister De Jonge (Volksgezondheid) vanavond op een persconferentie. Wie nog naar theater wil, moet kunnen laten zien dat hij of zij gevaccineerd, hersteld of negatief getest is. (meer…)
De bezoeker weet de schouwburg steeds beter te vinden en de podia programmeren meer voorstellingen dan voorheen. Dat blijkt uit de cijfers die de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties gisteren publiceerde. Bij de aangesloten podia nam in 2018 het bezoek met acht procent toe, naar ruim 10,3 miljoen verschillende bezoeken. Het aantal voorstellingen steeg met drie procent.
De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) peilt jaarlijks de stand van de Nederlandse podia onder al haar 125 leden via het eigen ‘Theater Analyse Systeem’. Daaruit bijkt dat in 2018 het aantal bezoeken met acht procent toenam. De stijging is volgens VSCD-directeur Gabbi Mesters zowel te zien bij grote podia als het Internationaal Theater Amsterdam als bij kleinere als ’t Mozaïek in Wijchen. Het theaterbezoek zit daarmee terug op het niveau van 2009.
Ook het aanbod steeg op de VSCD-podia. Er waren in totaal 29 duizend voorstellingen te zien in 2018. Dat is 3 procent meer dan in 2017. Directeur Mesters merkt op dat de podia ook ‘meer investeren in artistieke inhoud en steeds avontuurlijker programmeren. Ook voorstellingen buiten de bekende genres krijgen een plek en het publiek krijgt een stem in de programmering.’ Als voorbeeld noemt zij De Kring in Roosendaal, dat tien ouderen aanstelde als tijdelijke programmeurs. Zij programmeerden Fado-voorstellingen, die stuk voor stuk uitverkochten. Na dit succes is nu een groep Poolse inwoners aangesteld. ‘Een goed voorbeeld van een podium dat inspeelt op de behoeften van het (potentiële) publiek.’
De genres met de grootste stijging in het aantal voorstellingen zijn musical (15%), populaire muziek (6%), cabaret (5%) en klassieke muziek (2%). Deze genres hebben ook de grootste stijging in bezoekaantallen: musical ontvangt 15 procent meer bezoeken, populaire muziek 20 procent, cabaret 11 procent en klassieke muziek 7 procent.
De gesubsidieerde voorstellingen blijken uit deze benchmark iets achter de blijven. Het aantal voorstellingen steeg met 1 procent en het totaal aantal bezoeken nam af met 3 procent. Opvallend is nog een stijging in het genre ‘overig’. Theaters programmeren steeds meer andere activiteiten zoals theatercolleges en literaire lezingen. Deze werden 21 procent meer geprogrammeerd en 18 procent meer bezocht.
De groeiende bezoekcijfers hebben ook invloed op de werkgelegenheid binnen de podia. In 2018 hadden de VSCD-podia 3 procent meer FTE in dienst dan in 2017. Ook het aantal vrijwilligers nam toe met 3 procent.
De podia investeerden ten opzichte van 2017 meer in het artistieke programma (5%), personeel (5%) en horeca (4%). Aan de inkomstenkant ontvingen zij meer opbrengsten uit recettes (6%) en horeca (4%).
Op 1 november publiceert vakblad Theatermaker een artikel over 10 jaar theatercijfers van het Theater Analyse Systeem. Vanaf 2 november ook te lezen op deze site.
Foto: De futuristen van het NUT, De Nwe Tijd en het Het Zuidelijk Toneel op Oerol 2019