Het Groningse cultureel studentencentrum Usva schrapt een opvoering van Becketts Waiting for Godot omdat er alleen mannen auditie mochten doen voor de vijf voorgeschreven mannenrollen. Dat druist volgens het studentencentrum in tegen het inclusiviteitsbeleid van de universiteit.
Het mediabedrijf Hoffman Outdoor Media heeft de verspreiding van de affiches voor de voorstelling De nazi en de kapper van BEER muziektheater geweigerd. Naast de titel van de voorstelling staat een schaar in de vorm van een hakenkruis.
Het mediabedrijf zou het affiche verspreiden op driehoeksborden in Hoofddorp voor de voorstelling in Theater De Meerse, maar het trok zich terug na het zien van de illustratie.
BEER muziektheater en de vormgever (Rogier Willems) laten weten hierover zeer verbolgen te zijn. ‘Hoe is het mogelijk dat op deze wijze de artistieke vrijheid van de makers wordt beperkt?’ Ze zijn ook teleurgesteld in de Gemeente Haarlemmermeer, die aangaf dat de weigering tot plaatsing een kwestie is tussen Hoffmann Outdoor Media en het gezelschap/theater. ‘Hiermee onthoudt een publiek overheidsorgaan zich van een mening over de censuur die Hoffmann pleegt. Het zou toch juist de overheid moeten zijn die beslist of beelden betamelijk zijn of niet.’ De zaak ligt extra ingewikkeld omdat het mediabedrijf een overeenkomst met de Gemeente heeft voor het exclusieve recht op plaatsing van driehoeksborden.
In de voorstelling De Nazi en de Kapper spelen René van ’t Hof en René Groothof een controversieel verhaal over een oorlogsmisdadiger die na de Tweede Wereldoorlog aan zijn veroordeling ontkomt. Helmert Woudenberg schreef het scenario, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Edgar Hilsenrath.
Vorige maand was er al commotie over de affiche van de voorstelling De Lankmoedigen van Toneelgroep Oostpool. De affiche met een bont en blauw geslagen transgender werd in Arnhem beplakt met harten en er werd een officiële klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.
Beeld: fragment uit affiche van Rogier Willems
Wat een gebrek aan verbeeldingskracht van Hoffman…tegelijkertijd een compliment aan de ontwerpers, die kennelijk hun doel bereiken
See you in Amsterdam!
Kees van Wanrooij