Corona houdt de wereld nu een jaar in de greep. De podiumkunsten hebben inmiddels voor de derde keer te maken met een volledige theatersluiting. Theaterkrant vraagt de theaters naar de gevolgen. Vandaag de staat van het Maaspodium in Rotterdam, met zakelijk directeur Bernadette Stokvis en artistiek coördinator Carole van Ditzhuyzen. (meer…)
Het Maaspodium in Rotterdam is zaterdag 13 december feestelijk heropend. De oorspronkelijke grote zaal met een capaciteit van 220 stoelen is opgesplitst in twee zalen: een grote zaal voor 205 bezoekers en een kleine zaal voor honderd bezoekers, beide met een flexibele tribune.
Het voormalige O. T. Theater, sinds 2013 in handen van jeugdgezelschap Maas theater en dans, werd verbouwd onder leiding van architect Franz Ziegler, die in 2004 ook de nieuwbouw van het O.T. Theater realiseerde. Naast het splitsen van de grote zaal en het vergroten van de capaciteit werd ook het gewelfde houten dak uit de zaal gesloopt en vervangen door een plat theaterplafond met grid. Bij de verbouwing is zoveel mogelijk geprobeerd om materiaal te recyclen; zo werd het hout van het dak gebruikt om in de foyer een nieuwe bar te bouwen.
In haar openingswoord refereerde Moniek Merkx, artistiek leider van Maas theater en dans, aan de in 2012 overleden choreograaf en artistiek leider van het O.T. Ton Lutgerink. Merkx, die haar artistieke loopbaan bij hem begon als dansdramaturg in het oude O.T. Theater, leerde van hem om in elk artistiek proces naar de ‘rafelranden’ te kijken.
Bestuursvoorzitter Els Kuijper noemde tijdens de openingshandelingen de keuze van de gemeente Rotterdam om een unicum te starten ‘moedig’. Maas theater en dans is het enige jeugdgezelschap in Nederland waarbij een gezelschap wordt gecombineerd met een podium en programmering. Daarbij merkte zij bovendien op dat er nog een stevige lobby nodig is bij OCW om voor deze gecombineerde functie in de toekomst méér subsidie te krijgen dan ‘al die andere gezelschapjes die ook iets aan jeugd doen’. Alle Nederlandse BIS-jeugdgezelschappen krijgen nu een gelijke subsidie van vijf ton.
Naast de officiële opening door wethouder Adriaan de Visser waren verder in beide zalen tal van optredens en performances te zien van jonge choreografen, makers en spelers die betrokken zijn bij het gezelschap.
…. Sorry hoor, maar kan MAAS bestuursvoorzitter Els Kuijper haar denigrerende opmerking over ‘jeugdgezelschapjes’ even in historisch perspectief plaatsen en vervolgens dit verhaal met excuses bij Zijlstra / VVD deponeren.
Niet helemaal waar wat mevrouw Kuipjer daar zegt. Zijn meer jeugdgezelschappen die met een podium en programmering zijn gecombineerd.
“Els Kuijper begon te vertellen dat ze trots was op Rotterdam. Dat deze stad tegen de bezuinigingen in heeft gekozen voor extra geld voor jeugdpodiumkunsten. Het is stoer van de gemeente Rotterdam dat ze ons gesteund heeft in het realiseren van een stevig gezelschap en een podium voor jong publiek. Dat is volgens mij ook goed voor het hele landelijke jeugdveld. Vanuit die trots schoot Els inderdaad te ver door, met een Rotterdamse bril op. Waar Els aandacht voor wil, en wij natuurlijk ook, is dat er meer geld naar jeugd moet, vanuit OCW en niet alleen vanuit Rotterdam.”