Hannah Hoekstra en Ramsey Nasr hebben de toneelprijzen gewonnen voor de meest indrukwekkende vrouwelijke (Theo d’Or) en mannelijke (Louis d’Or) hoofdrol van vorig seizoen. Dat maakte de VSCD Toneeljury vanavond bekend op het Gala van het Nederlands Theater van het Nederlands Theater Festival. De prijzen voor de meest indrukwekkende bijrol gingen naar Mark Kraan en Rosa van Leeuwen. (meer…)
Actrices Hannah Hoekstra, Hanne Arendzen, Kristien De Proost en Astrid van Eck zijn genomineerd voor de Theo d’Or, de prijs voor de beste vrouwelijke theaterhoofdrol van het afgelopen seizoen. De Louis d’Or voor beste mannelijke hoofdrol gaat dit jaar naar Ramsey Nasr of Joris Smit. Dat maakte de Nederlandse Toneeljury bekend aan NRC Handelsblad. De prijzen worden traditiegetrouw uitgereikt op het afsluitende Gala van het Nederlands Theater Festival op 15 september.
De acteursprijzen, de zogenaamde VSCD Toneelprijzen, worden sinds 1955 uitgereikt door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en partners. De winnaars ontvangen een bronzen beeldje gemaakt door Eric Claus. Van de beste hoofdrolspelers wordt een portret gemaakt door een kunstenaar naar keuze voor aan de wanden van het Internationaal Theater Amsterdam.
Nominaties Theo d’Or (VSCD Toneelprijs voor de meest indrukwekkende dragende vrouwenrol):
– Hannah Hoekstra voor haar rol in People, Places & Things bij Toneelgroep Oostpool, waarin ze volgens de Toneeljury alle registers opentrekt. ‘Dit doet ze met een perfecte tekstbehandeling en zeer indrukwekkend fysiek spel. (…) Ze stort zich er helemaal in en weet ook te ontroeren.’
– Hanne Arendzen voor haar rol in Van de koele meren des doods van Hummelinck Stuurman Theaterbureau, waarin ze ‘met goed gedoseerd spel toont hoe het leven een mens kan slijpen. Arendzen gaat helemaal op in het moment maar houdt tegelijkertijd steevast de controle.’
– Kristien De Proost voor haar rol in All Inclusive van Julian Hetzel, een museumgids die herkenbaar is en gelijktijdig een grote afkeer opwekt. ‘De subtiele details die ze in haar spel legt, geven blijk van ‘een uitmuntende controle over haar personage’.
– Astrid van Eck voor haar rol als Petruchio in Het temmen van de feeks van Toneelschuur Producties, waarvan ze ‘een stiekem en meedogenloos figuur maakt, een man waarvan je werkelijk gelooft dat hij een feeks zou temmen’. ‘Steeds bewust van de genderomkering, schijnbaar op de achtergrond maar in werkelijkheid allesoverheersend, zet Van Eck een doodenge Petruchio neer, stevig, ‘mannelijk’ en toch ook met een kleine hint (zelf)spot tussen de regels door.’
Nominaties Louis d’Or (VSCD Toneelprijs voor de meest indrukwekkende dragende mannenrol)
– Ramsey Nasr voor zijn rol in Een klein leven van Internationaal Theater Amsterdam, waarin hij een bijzonder aangrijpende aftakeling speelt. ‘Je ziet hoe de opeenstapeling van pijn in zijn lichaam gaat zitten. (…) Een emotionele en indrukwekkende slijtageslag.’
– Joris Smit voor zijn rol De wereld volgens John van Het Nationale Theater, ‘een Duindorper die ondanks zijn diepgewortelde verdriet en uitzichtloosheid, toch hoop blijft houden. Smit toont zich zowel een begenadigd tekstacteur als een fantastische fysieke speler.’
Nominaties Colombina (VSCD Toneelprijs voor de meest indrukwekkende bijdragende vrouwenrol)
– Joy Delima voor haar rol in Onze straat van Het Nationale Theater, waarin ze ‘met haar ontroerende, levensechte spel degene is die je het meeste bijblijft. Ze maakt het herkenbare, jeugdige verlangen van een leven dat maar niet snel genoeg op gang komt, op prachtige wijze invoelbaar.’
– Rosa van Leeuwen die zichzelf overtreft als Honey in Wie is er bang voor Virginia Woolf? bij Dood Paard. ‘Als Honey is ze veelkleurig en balanceert ze op prachtige wijze tussen kracht en kwetsbaarheid.’
– Ariane Schluter die indruk maakte met twee contrasterende rollen in People, Places & Things bij Oostpool.‘ Met haar trefzekere, doorleefde spel toont Schluter niet alleen een gebrek aan empathie en genade, maar maakt ook haar pijn voelbaar.’
Nominaties Arlecchino (VSCD Toneelprijs voor de meest indrukwekkende bijdragende mannenrol)
– Phi Nguyen die in Alles van waarde van de Veenfabriek ‘van begin tot eind fascinerend en verrassend is’. ‘Zijn spel is prettig tegendraads en onvoorspelbaar.’
– Bram Suijker die in We zijn hier voor Robbie van Het Nationale Theater ‘een fenomenaal charmante uitzondering’ vormgeeft. ‘Met een consequente, vormvaste benadering en een expressieve eerlijkheid verwordt zijn positie als outsider tot een aantrekkelijke norm. Hij is het kloppend hart van de familie én van de voorstelling.’
– Mark Kraan voor zijn rol als bioscoopmedewerker in Cinema van Toneelgroep Oostpool. ‘Met veel compassie zet Mark Kraan in Cinema een verlopen bioscoopmedewerker neer. Zijn adaptatie van Sam is vettig, een tikje weird maar vooral hartstochtelijk (…) Wat een mooie loser.’
De jury van dit jaar bestaat uit voorzitter Hadassah de Boer (presentatrice), Mirjam van Tiel (directeur De Hanzehof), Marijke Schaap (dramaturg), Christiaan Mooij (Artistiek Coördinator De Meervaart), Sander Janssens (journalist Theaterkrant en het Parool), Anneke van der Linden (programmeur Theater de NWE Vorst) en Saskia Tilanus (programmeur Stadsschouwburg Utrecht).
Foto: Joris Smit in De wereld volgens John, Sanne Peper
Rare kop, artikel gaat over meer dan die twee mannen. Met welke veronderstelling schrijft een redactie zo’n titel? Dat men de vrouwelijke nominaties minder interessant vindt? Sympathieke club.
Hoi Mons, dank voor je feedback. Begrijp je punt. Ik vond het zelf bijzonder dat er maar twee mannen genomineerd zijn voor beste hoofdrol en dat de winnaar daardoor dus al bijna bekend is. Er waren ook te veel vrouwelijke nominaties om allemaal in de kop te noemen. Het bericht begint gelukkig wel met de vrouwen.