Stadsschouwburg Amsterdam en het Amsterdamse Bostheater gaan de komende 4 jaar samenwerken. Kern van de alliantie wordt de jaarlijkse grote zomerproductie in het Amsterdamse Bos, waarbij beide podia de handen ineen slaan op het gebied van communicatie en verkoop. Vaste bespelers van de schouwburg gaan de zomerproductie coproduceren. Orkater bijt in juli het spits af met de […]
De Amsterdamse kunstraad staat positief tegenover het intensiveren van de samenwerking tussen Toneelgroep Amsterdam (TA) en de Stadsschouwburg Amsterdam (SSBA) in één theaterhuis. Op verzoek van wethouder Kunst en Cultuur Kajsa Ollongren heeft de kunstraad advies uitgebracht over hun voorgenomen vergaande samenwerking.
De Amsterdamse kunstraad (AKr) ziet op diverse vlakken meerwaarde ontstaan wanneer TA en SSBA hechter gaan samenwerken. Zo kan TA profiteren van de kennis en kunde van de educatie-afdeling van SSBA en kan Ivo van Hove de internationale programmering van SSBA met zijn internationale netwerk nog sterker en interessanter maken.
Voorwaarden
De AKr vindt het wel belangrijk dat de gelijkwaardigheid van beide partners en de verhouding van het theater met de stad geborgd wordt. In dat licht adviseert de raad het gemeentebestuur in overleg te treden met beide instellingen om in dit proces in elk geval twee voorwaarden in te bouwen.
Als eerste zou het budget van SSBA, waarmee een programmering wordt gerealiseerd die sterk op de stad is gericht, voor dit doel behouden moeten blijven. Daarom adviseert de kunstraad dat de subsidiestromen van de twee instellingen gescheiden blijven. Door afzonderlijke subsidieaanvragen in te dienen, blijft een transparante verantwoording over de besteding ook in de toekomst mogelijk. De werkwijze van Nationale Opera & Ballet, een fusie van Het Nationale Ballet, de Nederlandse Opera en Het Muziektheater, kan als voorbeeld dienen.
De tweede voorwaarde heeft betrekking op de organisatiestructuur. Een stapeling van directiefuncties moet worden voorkomen, zoals eerder in Den Haag en Rotterdam met een fusie tussen huisgezelschap en schouwburg wel gebeurd is. De kunstraad adviseert voor het evenwicht tussen beide entiteiten in het nieuwe geheel een tweekoppige directie aan te stellen: een artistiek directeur, en een algemeen en zakelijk directeur. De laatste moet een zwaargewicht zijn die extern wordt geworven.
wat een vreemde laatste -laten we zeggen- strofe, waarmee dit artikel sluit. er is namelijk een zwaargewicht voor handen. zelfs een uitzonderlijk elegant zwaargewicht, wat al een fabeltastische combinatie is, in één mens verzamelt. haar naam klinkt dagelijks geliefd over het leidseplein. ik heb het over Dianne Zuidema. zij ís de directeur (en zakelijk directeur) van de stadsschouwburg amsterdam. hoezo, ‘er moet extern geworven’. waarvoor? voor wie?
je moet niet zoeken, je moet vinden, zei Picasso. en zij is. gevonden. al lang. door haar medewerkers. haar makers. haar publiek.
Adelheid
En gevonden door collega’s, ook al lang. Wat een ware warme woorden van Adelheid, hoor hoor hoor! Onbegrijpelijk deze uitspraak van de commissie en bovenal schadelijk. Wij als theatercollega’s tellen onze zegeningen met deze krachtige directeur die de schouwburg als geen ander en in grote collegialiteit bestuurt. Dat niet zien is een enorme omissie en het is te wensen dat op die schreden teruggekeerd wordt.