Theaterkrant interviewt filosofen, kunstenaars en critici en vraagt hen te reflecteren op de coronacrisis. Aan het eind van elk interview wordt hen gevraagd een nieuwe denker aan te dragen. Filosoof Thijs Lijster was benieuwd naar de reflecties van theatermaker en schrijver Anoek Nuyens. In haar theatervoorstellingen stelt ze vaak de vraag hoe theater bij kan dragen aan een betere wereld. Wat is volgens haar de rol voor theater in de coronacrisis? (meer…)
Het Nederlands Toneelverbond heeft de Marie Kleine-Gartman Pen 2013 toegekend aan theatermaker, dramaturg en schrijver Anoek Nuyens. Aan de prijs is een geldbedrag van vijftienhonderd euro verbonden, waarmee het Toneelverbond jaarlijks een theaterbeschouwer of kunstenaar in staat stelt om zijn of haar gedroomde theateressay te schrijven. De prijs werd op 6 december uitgereikt door Hanny Alkema in De Brakke Grond in Amsterdam.
Om mee te dingen naar de Pen konden kunstredacties artikelen over theater van het afgelopen seizoen indienen. Uit de inzendingen koos de jury bestaande uit Lotte van den Berg (theatermaker), Dirkje Houtman (dramaturg) en Wouter Hillaert (redacteur van het Vlaamse theatertijdschrift rekto:verso) acht auteurs: Abdelkader Benali, Ciska Hoet, Simone van Saarloos, Roos Euwe, Anoek Nuyens, Floris Solleveld, Simon van den Berg en Robbert van Heuven.
In haar rapport schrijft de jury over de keuze voor Anoek Nuyens: ‘De auteur geeft blijk van een wereldwijze blik die ook verrijkende inzichten biedt over ons eigenste Europa, maar doet dat nergens ten koste van wat het theater dat ze belicht, zelf wil vertellen. Een vlot geschreven wake-up call van dit kaliber doet de jury benieuwd uitkijken naar een volgend essay van de hand van Anoek Nuyens.’
Nuyens werkte als freelance theatermaker en dramaturg bij Productiehuis Rotterdam, waar ze afgelopen seizoen met Marjolijn van Heemstra en Tjon Rockon Bouta maakte. Als dramaturg werkt(e) ze onder andere met Schwalbe, Lizzy Timmers en OMSK/Lotte van den Berg. Ook schrijft ze voor verschillende Vlaamse bladen. In 2012 verscheen Listen to the bloody machine, een boek over End van Kris Verdonck dat ze met Marianne van Kerkhoven schreef.
Tevens werd de Theaterscriptieprijs van het Algemeen-Nederlands Verbond uitgereikt aan Rianne Freriks voor haar scriptie Doelmatig zonder doel. De rol van cultuurclassificatie in het huidige kunstsubsidiedebat rond de theatrale kunsten. Freriks is afgestudeerd aan de masteropleiding theaterwetenschap van de Universiteit van Amsterdam. De jury bestond uit Ludo Beheydt, Cecile Brommer, Wouter Hillaert, Piet Menu, Casper Vandeputte en Leontien Wiering.