Vanavond zijn voorafgaand aan het Gala van het Nederlands Theater in Internationaal Theater Amsterdam de portretten onthuld van Karina Holla en Romana Vrede. De actrices krijgen in de schouwburg een eigen schilderij voor het winnen van een Theo d’Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol van het seizoen. (meer…)
Jakop Ahlbom heeft vanavond het ‘Luc Boyer Wisselvoorwerp’ ontvangen vanwege zijn staat van dienst en betekenis voor de mime. Karina Holla overhandigde de doorgeefprijs in Theater Bellevue na afloop van de voorstelling Lebensraum, Ahlboms internationale theaterhit waarin hij vanavond ook zelf meespeelde.
Jakop Ahlbom (Zweden, 1971) kwam begin jaren ’90 naar Nederland, waar hij in 1998 de Amsterdamse Mime Opleiding afsloot met de Top Naeffprijs voor de meest veelbelovende student. Inmiddels werkt hij al ruim twee decennia aan een eigen en eigenzinnig oeuvre waarmee hij veelvuldig in binnen- en buitenland speelt.
De doorgeefprijs werd in 1993, ter gelegenheid van het 25-jarige bestaan van de Mime Opleiding aan de Amsterdamse Theaterschool, voor het eerst uitgereikt aan mimespeler Luc Boyer, met de opdracht hem naar eigen inzicht door te geven aan iemand die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de mime of het mimeonderwijs in Nederland. Bijzonder aan deze prijs is dat de uitreiker niet alleen de ontvanger kiest, maar ook het kunstwerk dat de trofee vormt.
Na Boyer werd het Wisselvoorwerp doorgegeven aan Jeannette van Steen (1997), Ineke Austen (2001), Irene Schaltegger (2007) en Karina Holla (2015). Bij de uitreiking vanavond waren bijna alle eerdere ontvangers aanwezig. In een speech vol dolle mimiek memoreerde Holla Ahlbom zijn eerste voorstellingen op de Mime Opleiding en na zijn afstuderen, die toen al veel indruk op haar maakten. ‘Ik werd daar zoooo blij van.’ Holla prees ook Ahlboms bijdrage aan de bredere toegankelijkheid van de mime. ‘Met zijn bevlogenheid, inventiviteit, werkdrift en doorzettingsvermogen maakt hij heel vindingrijk acrobatische, magische, surrealistische, hypnotiserende voorstellingen voor een zeer breed publiek.’
Omdat het glazen Wisselvoorwerp van Boyer inmiddels stuk is gevallen, koos Holla voor alle veiligheid voor een object in cortenstaal. Het sculptuur, gemaakt door Elisabeth Varga, verbeeldt een danseres die in een gestolde beweging haar lichaam opent voor de buitenwereld.