‘Dit is een vorm van verzet. Tegen jullie voorgangers. Zelfbenoemde toneelvaders. Zelfingenomen theatericonen. Verzet met als parool: Geen roofbouw meer. Geen ratrace, ellebogenwerk of hang naar excellentie. Wij kiezen voor solidariteit.’ Zo opende Caspar Nieuwenhuis, artistiek leider van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht het eerste congres voor jonge theaterwerkers op 7 mei in Utrecht. Doel: meer saamhorigheid creëren onder jonge theatermakers. (meer…)
Acteurs en theatermakers Ilay den Boer (1986), Walter Bart (1978) en Jeroen De Man (1980) hebben na een gezamenlijke inleiding ieder een Staat van het Theater uitgesproken bij de opening van het Nederlands Theater Festival 2012 in Stadsschouwburg Amsterdam.
In hun gezamenlijke inleiding kondigden zij een Ministaat van het Theater aan, op te stellen door 83 theatermakers tussen 25 en 40 jaar, die zij, na de namen een voor een te hebben opgenoemd, uitriepen tot de Nieuwe Nederlandse Golf.
Jeroen de Man van De Warme Winkel riep in zijn Staat het schrikbeeld op van een toekomst waarin Toneelgroep Hologramsterdam in reukloze multiplexen staat geprogrammeerd: ‘Ons theater heeft nood aan necrofiele pinguïns. Ik wil een lans breken voor de gek, de nar, de non-fittest.’ De Man vroeg theaters en gezelschappen jaarlijks een klein bedrag af te zonderen om dat als ‘wildcard-geld’ beschikbaar te stellen aan jong talent. Ook zou iedere theatermaker een jaar lang een maker in opleiding onder zijn hoede moeten nemen, als een vorm van verlengd mentorschap.
Ilay den Boer constateerde een kloof tussen theatermakers en samenleving. ‘Wij begrijpen de samenleving niet,’ zei hij. ‘Mijn opdracht is om de theater en samenleving dichter bij elkaar te brengen. Beleidsmakers moeten eerst de samenleving raadplegen, dan de theatermakers en daarna hun beleid formuleren. Zonder bang te zijn.’ De Boer pleitte voor een ‘heropvoeding van de hele Nederlandse samenleving’, een taak die tienatallen jaren in beslag gaat nemen. Ook vroeg hij om meer geld voor programmeurs, zodat zij beter in staat zijn het publiek naar de theaters te halen.
Walter Bart van de groep Wunderbaum kwam met een 36 punten tellend manifest, waarin de zinsneden ‘Jonge kunstenaars maken zich niet afhankelijk, maar zíjn afhankelijk’ en ‘Shakespeare is níet de weg uit de crisis’ werden herhaald. Dit manifest kreeg uit de volle zaal van de schouwburg grote bijval.
Voorafgaand aan de Staat van het Theater vond de uitreiking van de Erik Vos Prijs plaats. De keuze van de jury was gevallen op Alexandra Broeder. De prijs bestaat uit een geldbedrag van vijfduizend euro. De voorzitter van de Nederlandse Toneeljury, auteur Arthur Japin, leidde de opening van het festival in.
Foto: Coco Duivenvoorde
Bij de 83 namen van de Nederlandse Golf bleven er zo maar zo’n 25 onder …en vaak boven! de radar, dus onbekend bij de drie ‘mannen van het grotemensentoneel’, maar wel degelijk behorend tot deze Tsunami.
Hierbij een (nooit complete) toevoeging van Makers in het Jeugd/Jongeren- en Locatietheater:
Gienke Deuten ( Rieks Swarte en Houten Huis – meerjarig FPK)
Elien van den Hoek ( HoutenHuis – Bis Groningen)
Lieke Benders ( Hoge Fronten – Maastricht – meerjarig FPK)
Marike Splint ( Roma B/ Atelier Oerol / Theaterstraat)
Annelies van Wieringen ( Kwatta – Nijmegen)
Marlyn Coetsier ( TG Wingerberg)
Meike van den Akker ( TG Winterberg)
Esther de Koning ( zelfstandig maker)
Judith Hofland ( BonteHond/ OverhetIJ)
Muriel Besemer (Toneelmakerij)
Jellie Schippers ( Schippers en van Gucht / Filiaal / Lab)
Ilmer Roosendaal (Ton Lutzprijs 2011/ Atelier Oerol)
Rosa Peters ( Parade / DNA)
Lotte Bos (Young Gangsters)
Anouke de Groot ( BonteHond /Theaterstraat)
Annelies Hullebosch ( Rieks Swarte/ Feike’s Huis)
Sanne Zweije ( Filaal / Zweije-Stip)
Iris van den Ende ( Tweetakt)
Leen Braspenning ( zelfstandig maker )
Lisa Verbelen ( Cement/ Dioraphteprijs 2012)
en nog wat mannen (sommigen genoemd?)
Jef van Gestel (MAX )
Renee Geerlings en (Geerlings&Raaymakers-Stip)
Job Raaymakers (Geerlings &Raaymakers-Stip)
Maurits van den Berg (BergenBos / Atelier Oerol)
Sadettin Kirmiziyus. ( Sadettin – meerjarig FPK)
Nick Steur (Bourgondie)
Joost van Hezik (Lab / Toneelschuur)