Van de drie instellingen die Johan Simons gaat leiden wordt Schauspielhaus Bochum vanaf september 2018 zijn thuisbasis, niet NTGent of Theater Rotterdam. Voor Theater Rotterdam verwacht hij slechts twee uur per week werkzaam te zijn, zei Simons op 17 februari tegen Nachtkritik.de, de Duitse evenknie van Theaterkrant.nl. Bij Theater Rotterdam wordt Simons vanaf 2017 enkel verantwoordelijk […]
Johan Simons heeft voor drie jaar bijgetekend als intendant van Schauspielhaus Bochum. De gemeenteraad verlengde zijn contract op 6 mei tot zomer 2026.
De gemeente vraagt Simons om zijn artistieke koers voort te zetten die hij sinds zijn aanstelling in 2018 in Bochum is ingeslagen. ‘Johan Simons is een regisseur die de aandacht trekt met spannende, opzwepende en ongewone voorstellingen’, schrijft een verheugde Dietmar Dieckmann, voorzitter van de Raad van Bestuur en hoofd Cultuur. ‘Dat zijn producties worden opgemerkt in het hele theaterlanschap, bekroond worden met prijzen en het gezelschap sinds zijn aanstelling twee keer geselecteerd werd voor het Berlijnse Theatertreffen maken zijn artistieke kwaliteit duidelijk.’ Voor de komst van Simons was Bochum 20 jaar lang niet vertegenwoordigd op het theaterfestival.
Onder leiding van Simons werd het huis in 2019 ook door critici uitgeroepen tot beste theater van Noordrijn-Westfalen. Toch had Simons het de afgelopen jaren niet makkelijk in Bochum. Het theater kreeg aan het begin van het seizoen 2019/20 te maken met grote waterschade en in maart 2020 brak de coronapandemie uit. Ook kreeg Simons kritiek. Onder meer in de Westdeutsche Allgemeine Zeitung verschenen berichten over teruglopende bezoekersaantallen en Simons’ beperkte aanwezigheid. De door hem aangestelde adjunct-directeur Susanne Winnacker zou een te hoog salaris ontvangen.
Johan Simons laat op de website van de gemeente weten uit te kijken naar nog meer jaren bij Schauspielhaus Bochum, dat hij al sinds zijn jeugd kent en vaak omschreef als het mooiste theater ter wereld. ‘Na ruim twee jaar in de noodtoestand te hebben gezeten, ben ik nog lang niet zover dat ik mijn doel met het huis heb bereikt. Ik wil graag blijven werken om van het theater een plek te maken waar we samen dingen beleven, samen reflecteren en samen discussiëren. En naar een plek waar we nieuwe dingen leren. Het is een rusteloze tijd en de wereld stelt de kunst voortdurend nieuwe vragen – die moeten we onszelf stellen.’
Foto: Dietmar Dieckmann en Johan Simons. Stadt Bochum/André Grabowski
Een van die vragen die jij jezelf bijvoorbeeld zou kunnen stellen is of uitgerekend jij als oude rijke witte man deze functie zou moeten bekleden, of dat het misschien belangrijker is om plaats te maken voor de nieuwe generatie? Het is maar een suggestie. Blijkbaar staat in het Ruhrgebied de tijd een beetje stil, Ivo van Hoven als nieuwe baas van de Ruhrtriennale en Johan Simons de baas van Bochum..
Ik vroeg me al af waar de voorspelbare, gratuite en vooral dommige ‘woke’-reactie bleef op de uitnodiging aan twee van onze grootste regisseurs. Maar mevrouw (of meneer) suus wordt dan ook duidelijk niet gehinderd door enige kennis op dit gebied als zij of hij Johan Simons een oude witte rijke man noemt, en de naam van Ivo van Hove niet kan spellen. Gênant.
Ha Suus, ben benieuwd waarom je zo reageert. Stung by a wasp. Ik snap je pleidooi voor een nieuwe generatie helemaal, en diversere directies eveneens. Maar ik vraag me ook af of je niet een sociaal maatschappelijke discussie nu projecteert op 1 geval. We kunnen jou ook vragen waarom jij niet op die plek gaat zitten, of wat überhaupt je drijfveer is om zo geconsumeerd door de maatschappelijke dynamiek te gaan reageren en op de man te spelen als reactie op een nieuwsbericht wat niet door die man zelf is geplaatst. Ik ben benieuwd.
Suus heeft helemaal gelijk. Liever een betrokken iemand die er wel gewoon altijd is dan meneer Simons. Zegt toch genoeg over zijn betrokkenheid? Zitten jullie te slapen?
De heer Simons is voor mij een genie ; te groot voor Nederland , mogelijk in Duitsland meer gewaardeerd zoals ook onze schrijver Cees Nooteboom ; wij moeten het doen met de infantiele programmas van Joop van der Ende en John de Mol.
Schaam je diep Suus !