Joep Grooteman wordt per 1 april 2022 de nieuwe directeur van het Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP). Hij volgt Loes Hoogenboom op, die sinds de oprichting in juli 2019 directeur van de stichting was en daarvoor van voorloper Podiumkunst.info. 

DIP digitaliseert informatiestromen in de podiumkunsten (zoals publieksdata) om administratieve processen tussen podia en makers makkelijker te laten verlopen. De expertise van Joep Grooteman op het gebied van communicatie en (online) marketing, evenals zijn netwerk, sluiten volgens het bestuur perfect aan op de organisatie.

Grooteman (Alkmaar,1978) studeerde Cultuur en Beleid in Amsterdam. Momenteel is hij projectleider van de Podiumpas (de Cineville-pas van de podiumkunsten) en is hij als hoofd marketing verbonden aan het Nederlands Theater Festival en Theaterfestival Boulevard. Hiervoor begeleidde hij als Hoofd Marketing van Stadsschouwburg Amsterdam onder andere de transitie naar Internationaal Theater Amsterdam, werkte hij voor theatergezelschappen zoals De Paardenkathedraal Utrecht en Toneelgroep Oostpool en was hij betrokken bij de Collectieve Danspromotie.

Grooteman laat weten het ‘een enorm mooie opdracht’ te vinden om te werken aan een platform dat de sector in staat stelt slimmer en efficiënter te werken.’ De grote kracht zit hem wat hem betreft ‘in het ontwikkelen van een collectieve taal’. ‘DIP creëert de mogelijkheid om op grote schaal te kunnen benchmarken en van daaruit met elkaar te zoeken naar nieuwe / betere manieren om ons (potentiële) publiek te bereiken en bedienen.’

Onlangs lanceerde DIP op zijn nieuwe platform een Verkoopmonitor, die dit jaar nog verder uitgebreid wordt. Daarnaast staat voor 2022 onder meer de livegang van een Contractmodule gepland en de ontwikkeling van een nieuwe Publieksmonitor.

Foto: Karin Jonkers