De zes rijkscultuurfondsen hebben, binnen hun bestaande budgetten, samen ruim 15 miljoen euro vrijgemaakt voor specifieke steunmaatregelen voor hun sector in coronatijd. Ze richten zich vooral op werk voor makers en daarnaast op instellingen die niet behoren tot de doelgroep van het eerder aangekondigde steunpakket van € 300 miljoen. (meer…)
De 23 professionele jeugdgezelschappen van Nederland hebben met een gezamenlijk reclameplan het Centercom Subisidefonds gewonnen. Ze krijgen samen een landelijke buitenreclamecampagne ter waarde van € 50.000. Deze werd vandaag, op Prinsjesdag, in een ‘gouden koffertje’ aan de marketeers van de gezelschappen uitgereikt in Theater De Krakeling in Amsterdam.
De 23 gezelschappen bedachten samen de marketingcampagne ‘LIVE IS LEUKER’, die kinderen en ouders moet overtuigen te gaan voor een live ervaring in het theater, in plaats van of naast het (intensieve) gebruik van devices. Hierbij richten de jeugdtheatergezelschappen zich op alle (groot) ouders van de leeftijden 4+, 8+ en 12+. Voor deze doelgroepen gebruiken zij drie verschillende, vrolijk gekleurde uitingen.
De jury koos hen unaniem als winnaar. Junin Boerma, directeur Centercom, loofde ‘de maatschappelijke relevantie van de boodschap die cultuur koppelt aan hedendaagse uitdagingen van digitaliseren en maatschappelijk moraal, de fantastische vormgeving (niet alleen per losse uiting maar vooral ook in serie!) en de brede, tijdloze, inzetbaarheid door het hele land.’
Het is voor het eerst dat alle 23 gezelschappen samenwerken. Hun campagne start in november 2018, duurt een jaar en is in circa 70 steden te zien.