De Nederlandse jeugdtheatermaker Jetse Batelaan is geslecteerd voor het Vlaams TheaterFestival. De jury maakte vandaag de voor hen tien meest belangwekkende voorstellingen van het afgelopen seizoen bekend. More Dogs (Orkater/De Nieuwkomers) is geselecteerd als aanstormend talent. Het TheaterFestival 2021 vindt plaats in Antwerpen van 2 tot en met 12 september.

‘Als een wonder staat er dit jaar een enorm sterke juryselectie’, schrijft festivaldirecteur Kathleen Treier. In de periode na de eerste lockdown, en zeker toen begin september het cultuurjaar vervroegd losbarstte, was er volgens haar ‘zo’n eruptie van creativiteit’ dat het voor de jury niet moeilijk was om tien voorstellingen te selecteren ‘die hen van hun sokken hebben geblazen’.

In de officiële juryselectie:

  • Het eind van het begin van het einde (8+) van Jetse Batelaan (Theater Artemis, Het Zuidelijk Toneel & hetpaleis)
    ‘Door een slim spel met tijdlagen die door elkaar lopen, vertelt Batelaan op hilarische wijze een diep melancholisch verhaal over hoe rationaliteit het dreigt te winnen van verbeelding.’
  • The History of Western Korean Theatre van Jaha Koo (CAMPO)
    ‘Koo brengt dit prachtig in beeld door heden, verleden en toekomst voortdurend met elkaar te laten communiceren, via oude theateropnames, cassettebandjes met de stem van zijn oma en futuristische videobeelden.’
  • Coloured Swan 3: Harriet’s Remix van Moya Michael
    ‘Michael verbeeldt een utopische en gedekoloniseerde toekomst, met verbeelding als belangrijkste wapen.’
  • A Revue van Benjamin Abel Meirhaeghe
    A Revue is een sublieme en spectaculaire happening, ergens tussen een decadente modeshow, een queer cabaret en een sjamanistisch vruchtbaarheidsritueel.’
  • Wachten op Godot van Olympique Dramatique / Toneelhuis
    ‘Terwijl we samen met Vladimir en Estragon eindeloos wachten op (n)iets, resoneren hun fundamentele eenzaamheid en de zinledigheid van hun bestaan als nooit tevoren met de actualiteit van dit pandemiejaar.’
  • Wereldtournee van Benjamin Verdonck (Toneelhuis)
    ‘Wars van het bekende institutionele kader (een zaal, tickets, theaterconventies) speelde hij onaangekondigd voor voorbijgangers en bewoners, wat leidde tot nieuwe, onverwachte ontmoetingen. Wereldtournee was daarmee een van de weinige theatrale projecten die tijdens de lockdown nog live plaatsvond.’
  • De binnenkamer van Binta (9+) van Aminata Demba en Laika
    ‘Demba zette haar eigen ervaring en netwerk in om een universele voorstelling te maken die ons een mooie inkijk geeft in het denken en doen van een kind in een tehuis.’
  • The Courage to be Disliked van de KOE.
    ‘Naast de innemende vertolking van Broods en de gelaagde tekst van Willem de Wolf charmeert De KOE ook door de slimme omgang met een voor hen nieuw medium: een “scripted reality one woman live stream making of show”.’
  • Piano Works Debussy van Lisbeth Gruwez en Claire Chevallier (Voetvolk)
    ‘Een muzikale dansvoorstelling als een waar cadeau, vol intense schoonheid.’
  • Through the Grapevine van Alexander Vantournhout / not standing
    ‘Net zoals in zijn vorige voorstellingen verlegt Vantournhout opnieuw op ingenieuze wijze zijn grenzen, in de zoektocht naar een nieuwe bewegingstaal tussen dans en acrobatie. Je kan alleen maar vol bewondering en concentratie toekijken.’

Naast de tien collectief geselecteerde live voorstellingen, presenteert het festival ook zes digitale bijzonderheden. Elk jurylid koos daarvoor persoonlijk één artistiek interessante productie die hem of haar het meest heeft gecharmeerd. Met deze #specialhonours-selectie wil de jury inventieve lockdown-creativiteit en de veerkracht van veel makers in de spotlight zetten.

.#specialhonours

  • Yellow van Luk Perceval en Daniel Demoustier (NTGent)
    De keuze van jurylid Charlotte De Somviele; ‘In de zwart-wit beelden en de extreme close-ups van de personages worden vormelijke lagen toegevoegd die een meerwaarde zijn voor dit vrij klassieke collaboratieverhaal.’
  • any attempt will end in crushed bodies and shattered bones een film van Lukas Dhont & een voorstelling van Jan Martens (GRIP & Dance On Ensemble)
    De keuze van jurylid Karel Vanhaesebrouck: ‘Door de dynamische dansfilm die Dhont ervan maakte, wint deze voorstelling nog aan intensiteit.’
  • Fidelio van WALPURGIS
    De keuze van jurylid Evelyne Coussens: ‘Een animatiefilm waarin muziektheatergezelschap WALPURGIS de burgerlijke opera van Beethoven omsmeedt tot een hedendaags en fris kunstwerk in een heldere, voor jongeren toegankelijke taal.’
  • Snakearms van Alexander Vantournhout (not standing)
    De keuze van jurylid Pieter T’Jonck: ‘Een bijzonder lichamelijk onderzoek naar ‘slangenarmen’, waarbij de camera zich eerst vastzuigt aan de handen van de twee dansers, om dan steeds verder achteruit te wijken, tot er een geschilderd perspectivisch wouddecor verschijnt.’
  • Radi’O Zoutloos van Studio ORKA
    De keuze van jurylid Filip Tielens: ‘De onvergetelijke personages en hun sappige taaltje kluisteren zowel (heel) jong als (heel) oud aan de koptelefoon of het radiotoestel.’
  • Kate Tapes Away van Zuidpool
    De keuze van jurylid Ciska Hoet: ‘In deze speciaal voor de lockdown ontwikkelde productie luister je vijf uur lang – ofwel de duur van drie cassettebandjes – naar de stem van Sofie Decleir, die op secure wijze de existentiële eenzaamheid van haar personage Kate blootlegt.’

Onder de noemer #nieuwjong selecteerde en toont het festival werk van talenten uit de nieuwe generatie makers.

#nieuwjong

  • REAL BOYS van More Dogs & Orkater/De Nieuwkomers 
  • Na de repetitie van Lien Thys & Tim Bogaerts
  • B**** van Yipoon Chiem
  • PL3MONS van Younes van den Broeck aka Spitler
  • ★★★★☆ vier sterren van herman
  • Ndoto van Lucas Katangila
  • Man met van Berten Vanderbruggen
  • Serenade van Louis Janssens / Desnor
  • Zonderlingen van Johannes Wirix-Speetjens

Foto: Het eind van het begin van het eind van Jetse Batelaan, Kurt van der Elst