Wouter van Ransbeek, voormalig creatief directeur van Internationaal Theater Amsterdam, wordt lid van de artistieke leiding van het Adelaide Festival in Australië. Dat heeft de organisatie vandaag bekend gemaakt. Van Ransbeek gaat als associate artistic director mede de artistieke koers van het festival bepalen. (meer…)
Ivo van Hove stopt per 1 september 2023 als artistiek directeur van Internationaal Theater Amsterdam. Dat maakt het stadstheater vandaag bekend. Eline Arbo wordt zijn opvolger. Van Hove gaf 22 jaar lang leiding aan ITA en zette het gezelschap in die periode internationaal op de kaart.
‘Na 22 jaar met volle toewijding als directeur gewerkt te hebben, is het tijd voor een nieuwe fase in mijn leven’, reageert Ivo van Hove in een persbericht. Hij zal minimaal 1 productie per jaar blijven regisseren bij ITA en gaat zich verder richten op internationale projecten. In november 2023 treedt hij aan als intendant van de prestigieuze Ruhrtriennale.
Ivo van Hove (1958) is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam, dat toen nog Toneelgroep Amsterdam heette en later onder zijn leiding fuseerde met de Amsterdamse Stadsschouwburg. In Amsterdam maakte Van Hove naam met voorstellingen als Angels in America, Romeinse tragedies, Kings of War, Opening Night, Scènes uit een huwelijk, La voix humaine en The Fountainhead, die groot succes hadden bij zowel de pers als het publiek .
Zowat alle grote theater- en cultuurprijzen van de lage landen sleepte hij daarmee binnen, zoals de Prijs van de Kritiek (2007), de Prosceniumprijs (2008), de Amsterdamprijs voor de Kunst voor bewezen kwaliteit (2015), de Vlaamse Cultuurprijs Algemene Culturele Verdienste (2015), de Johannes Vermeer prijs (2019) en de VSCD Oeuvre award (2019).
Onder leiding van Van Hove, in een hechte samenwerking met vaste vormgever Jan Versweyveld en creatief directeur Wouter van Ransbeek, maakte het gezelschap ook internationaal een groei door. Producties maakten grote internationale tournees en stonden op Festival d’Avignon, Edinburgh International Festival, de Biënnale van Venetië, Theater der Welt en de Wiener Festwochen.
Van Hove combineerde zijn werk bij ITA ook steeds meer met gastregies bij andere vooral buitenlandse gezelschappen, waarmee hij vaak nog grotere successen boekte dan met zijn Nederlandse producties. Hij won talloze belangrijke buitenlandse toneelprijzen, waaronder Obie Awards, Tony Awards, Olivier Awards en Molières. En hij wist een groeiend aantal grote namen uit het internationale filmcircuit aan zijn producties te verbinden, zoals Jude Law, Ben Whishaw, Juliette Binoche, Michael C. Hall en Isabelle Huppert. Met David Bowie maakte hij in New York de muziektheatervoorstelling Lazarus.
Van Hoves besluit om te stoppen als artistiek directeur werd mede ingegeven doordat Eline Arbo bereid bleek zijn functie over te nemen. ‘Ik ben er trots op de artistieke leiding aan haar over te dragen’, zegt Van Hove. ‘Haar passie voor de grote zaal en de wijze waarop ze weet om te gaan met een uitgebreid acteursensemble maakt Eline de ideale opvolger. Ik heb er alle vertrouwen in dat de artistieke toekomst van ITA bij haar in goede handen is.’ De komende maanden wil Van Hove benutten voor een zorgvuldig overdrachtsproces.
Als de nieuwe artistiek directeur zal Eline Arbo een driekoppige directie vormen met algemeen directeur Clayde Menso en een zakelijk directeur waarvoor op dit moment een wervingsproces loopt. Arbo is als sinds 2022 verbonden aan ITA als Associate Artistic Director en momenteel Ibsen Artist in Residence. Volgens de voorzitter van de Raad van Toezicht, Leontine van der Goes, heeft ITA met haar ‘een fantastische opvolger met visie en leiderschap in eigen huis. (…) Zij kent de organisatie van binnenuit en weet wat er in deze rol gevraagd wordt. Haar inclusieve manier van theater maken is geliefd binnen en buiten ITA.’
Arbo laat weten vereerd te zijn dat ze mag voortbouwen op het werk van Van Hove. ‘Het afgelopen anderhalf jaar heb ik met veel plezier en inspiratie het bedrijf beter leren kennen. Het is een huis waar artistieke innovatie en de liefde voor het vak in elke afdeling voelbaar is en waar een divers aanbod aan theater en dans blijft inspireren en uitdagen. Ivo heeft in de afgelopen 22 jaar een fantastisch gezelschap opgebouwd met een internationaal gerenommeerd acteursensemble en een ontzettend sterk team daaromheen dat het Nederlandse theater op de wereldkaart heeft gezet.’
Eline Arbo (1986) is afkomstig uit Tromsø, een kleine stad boven de poolcirkel in het Noorden van Noorwegen. Na een studie Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Oslo, verhuisde Arbo naar Amsterdam voor haar studie aan de Regieopleiding van de Theaterschool Amsterdam die ze in 2016 afrondde.
Daarna volgende Arbo talentontwikkeltrajecten bij onder meer Toneelschuur Producties, het Noord Nederlands Toneel (NNT/NITE) en Het Nationale Theater, naast meerdere regies in Noorwegen. Haar debuut bij Toneelschuur Producties, Goethes klassieker Het lijden van de jonge Werther, leverde haar de BNG Bank Theaterprijs 2018 op. In 2020 regisseerde ze de succesroman Weg met Eddy Bellegueule van Édouard Louis, een voorstelling die alom werd geprezen als beste voorstelling van seizoen 2019/2020. De vier acteurs werden als collectief genomineerd voor de Louis d’Or. Arbo won er de Regieprijs mee. In januari 2021 ontving Arbo de Mary Dresselhuys prijs voor haar werk van de afgelopen jaren. Voor het aankomende Nederlands Theaterfestival is De Jaren geselecteerd, een productie die ze maakte bij Het Nationale Theater.
Arbo maakt vaak eigen muzikale bewerkingen van bestaand repertoire, vanuit een maatschappelijk en politiek perspectief. Deze maand gaat haar regie van Penthesilea (Heinrich von Kleist) bij ITA in première, volgend seizoen staan haar regies van Prima Facie (Suzie Miller) en De wetten (Connie Palmen) op het programma. Van Ivo van Hove gaan dan de regies The Damned, Mijn lieve gunsteling en Wie heeft mijn vader vermoord in reprise.
Foto: Jan Versweyveld
Yes, nog een vrouw aan de top. Gefeliciteerd, Eline Arbo, veel succes.
WEER geen Nederlander, opvallend.