Het festivalthema van het Holland Festival 2020 is The pursuit of the we (‘het streven naar een gezamenlijke wij’). Het thema werd aangedragen door associate artist Bill T. Jones, die met zijn nieuwste werk vooral streeft naar verbinding. (meer…)
Na een turbulente periode gaat het ITS Festival (Internationaal Theaterschool Festival) toch door. Van 21 tot en met 25 juni 2017 kunnen theaterstudenten traditiegetrouw hun werk tonen: aan elkaar, het werkveld en het publiek. Belangrijke wijziging is dat het afsluitende Award-gala wordt vervangen door een eindfeest zonder prijzen. In ITS nieuwe stijl gaat het om ‘inspireren in plaats van concurreren’.
Na de negatieve beoordeling van de aanvragen voor meerjarige subsidie was de toekomst van het festival voor afstuderende theatermakers enige tijd onzeker. Maar een nieuw bestuur en directie stampen nu, samen met de vier theaterscholen, last minute alsnog een editie voor 2017 uit de grond. In juni werd Marcus Azzini al gepresenteerd als de nieuwe artistiek directeur. Hij krijgt nu steun van zakelijk directeur Wouter Goedheer, aangevuld met artistiek leiders Jasper van Luijk (dans) en Nicole van Vessum (programmering). De organisatie zal verder als projectorganisatie groeien in aanloop naar het festival.
De opzet van de komende editie wordt wel iets kleiner. Het ITS 2017 duurt vijf in plaats van negen dagen en gaat qua locatie terug naar waar het ooit begonnen is: De Nes Theaters. Azzini spreekt van een ‘kickoff voor een nieuwe tijd die later weer uitgebouwd kan worden’. ‘We drukken even op de reset-knop en beginnen opnieuw met heel weinig middelen, maar met veel energie.’
De kern van het festival blijft volgens Azzini ongewijzigd. Het ITS Festival blijft draaien om ‘het super magische moment van de eerste confrontatie met publiek en podia buiten de scholen’. Azzini wil daarbij de focus leggen op inhoud en context. Hij hoopt vooral een dialoog tussen de deelnemers op gang te brengen en op die manier ‘het festival weer terug te geven aan de studenten’. ‘De studenten zijn de inhoud, het festival het medium.’
De nadruk was de voorbije jaren volgens Azzini te veel op competie te komen liggen, op de vraag welke voorstelling het beste is. Dat moet verschuiven naar ‘de artistieke gedachte die aan het werk ten grondslag ligt’.
De vier theaterscholen (Amsterdam, Maastricht, Arnhem en Utrecht) maken deel uit van de organisatie. ‘Alles wat we doen, is in samenwerking met de opleidingen.’ Het festival zelf doet geen voorselectie. Het biedt ruimte aan alle klassikale afstudeervoorstellingen en alle afstuderende theaterregisseurs en makers van de dansopleidingen. Verder kent het festival een minder internationaal karakter dan voorheen. Voorlopig zijn buiten Nederland, studenten uit Canada, België en Duitsland uitgenodigd.
De komst van de nieuwe directie gaat samen met een nieuw logo en huisstijl. ITs met een klein s wordt ITS. Verder blijft de naam ongewijzigd. ‘Ik ben super trots op de traditie van het festival dat al bijna 30 jaar bestaat’, zegt Azzini. ‘Het hele veld dat nu aan het werk is, is daar afgestudeerd. Ik ben er ook ooit begonnen.’
Ik ben erg blij dat het ITS Festival door gaat. Jaren geleden heb ik mij aangemeld als vriend. Ik neem aan dat ik dat nog steeds ben. Heel veel succes dit jaar en alle volgende jaren.