‘Er is altijd licht aan het eind’, schrijft performance-kunstenares Marina Abramovic aan de Belgische choreograaf Jan Fabre. ‘In een tijd van politieke correctheid die zo schadelijk kan zijn voor kunstenaars die nu iets maken’ werd Mount Olympus volgens haar in New York ‘enthousiast en met open armen ontvangen’. Het gezelschap van Fabre publiceerde haar brief gisteren op Facebook. (meer…)
Het Internationaal Theater Amsterdam laat het programma An evening with: Jan Fabre niet meer doorgaan. Het ITA nam het besluit naar aanleiding van de in september verschenen open brief, waarin twintig (ex-)werknemers de theatermaker beschuldigen van seksisme, machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag.
Troubleyn besloot eerder al om twee voorstellingen van Belgian Rules, gepland op 5 en 6 oktober in Martigues (FR), uit te stellen, ‘om de afgelopen gebeurtenissen op een goede manier te kunnen verwerken’. Daarnaast heeft Fabre de begeleiding van Belgian Rules en Mount Olympus voor de komende periode doorgegeven aan dramaturge Miet Martens.
In Fabres eigen werkplaats, het Troubleyn/Laboratorium in Antwerpen, herneemt Troubleyn begin december nog wel de solo The generosity of Dorcas, ‘een zoektocht naar het vibrerende lichaam in extase’ van de Italiaanse danser Matteo Sedda.
In een statement op de site laat Troubleyn weten spijt te hebben ‘dat mensen zich gekwetst, niet begrepen of incorrect behandeld hebben gevoeld’. Het publieke debat bracht ‘een interne discussie op gang over wat kan en niet kan, welke grenzen we moeten stellen en hoe we samen een werkomgeving kunnen verzekeren waar iedereen zich veilig en gerespecteerd in kan voelen’. De situatie wordt concreet aangepakt met ‘groepsgesprekken, individuele gesprekken, duidelijke actiepunten en deadlines’.
Foto: Stephan Vanfleteren