De dansgezelschappen in de Basisinfrastructuur zien met lede ogen toe hoe de cultuursector wordt uitgehold door scheefgroei in steun en een onvoorspelbaar coronabeleid. Twee zakelijk directeuren trekken aan de bel. Willemijn Maas van Nederlands Dans Theater en Harmen van der Hoek van Club Guy & Roni en Noord Nederlands Toneel. ‘Achter de schermen staat het er echt heel kwetsbaar voor.’ (meer…)
Op donderdag 18 augustus overleed documentairemaakster Marijke Jongbloed. In de danswereld werd zij bekend met Stap voor Stap (1980), haar eindexamenfilm voor de Film- & Televisieacademie die het jaar daarop als Nederlandse inzending voor de Oscars voor documentaire werd ingestuurd.
In Stap voor Stap volgde Marijke Jongbloed een aantal talentvolle dansstudenten in de leeftijd van acht tot achttien jaar: Ilja Louwen, Lydia Harmens, Reinbert Martijn, Belle Bonarius, Mathilde van de Meerendonk en Digna van Boetzelaer. Daarmee gaf Jongbloed een indringende kijk achter de schermen van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Ieder decennium daarop werd een nieuw stadium van de levensloop van deze in hart en nieren door dans gepassioneerde mensen belicht. Mathilde van de Meerendonk en Digna van Boetzelaer stopten al vroeg met de dans, voor respectievelijk de liefde en een carrière als officier van justitie. Ilja Louwen danste bij Scapino Ballet Rotterdam en Les Ballets de Monte Carlo, Lydia Harmens kwam bij het New York City Ballet terecht, een aantal van hen danste voor korte of langere tijd bij Het Nationale Ballet. Anderen verlegden hun focus naar musical (Reinbert Martijn) of moderne dans (Belle Bonarius).
In 1992 was er de documentaire De volgende stap. Acht jaar later besloot Jongbloed haar drieluik met Dans voor het leven (2010) waarin de inmiddels veertigers – ditmaal zonder Mathilde van de Meerendonk – terugblikten op wat de danskunst nog steeds voor invloed had op hun leven.
Marijke Jongbloed werkte daarnaast aan vele prijswinnende documentaires en televisieprogramma’s zoals de serie Fatal Reaction waarin zij alleenstaande, hoogopgeleide vrouwen in Singapore (1996), New York (1996), Bombay (1997) en Moskou (2000) volgde en waarmee zij internationale furore maakte.