De associate artist voor het Holland Festival in 2023 is zangeres, componist en beeldend kunstenaar ANOHNI. In het festival in juni zal bestaand en nieuw werk van haar te zien zijn, onder meer een grootschalig multimedia-project in de Gashouder in Amsterdam. (meer…)
Het Holland Festival heeft vandaag zijn programma bekend gemaakt voor de komende editie in juni. Naast associate artist ANOHNI, komen onder anderen Simon McBurney, Lynette Wallworth, Julian Rosefeldt, Marlene Monteiro Freitas, Romeo Castellucci, Susanne Kennedy en Lisaboa Houbrechts naar Amsterdam. ‘Stuk voor stuk kunstenaars die alternatieve werelden creëren, kritisch kijken naar de maatschappij en grensverleggend werk maken’, aldus het festival.
Een deel van het programma van deze 76e editie is tot stand gekomen in samenwerking met associate artist ANOHNI. De in Amerika werkende muzikant, beeldend kunstenaar, theaterregisseur en activist is zelf aanwezig met drie projecten. The Disintegration Loops (for Euterpestraat) – ANOHNI woonde als kind kort in de betreffende straat – is een gratis toegankelijke locatievoorstelling met meditatieve muziek van de Amerikaanse componist William Basinski, uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest. Met de groep kunstenaars Future Feminism presenteert ANOHNI de installatie 13 TENETS OF FUTURE FEMINISM, waaraan ook een reeks optredens, poëtische interventies, rituelen en gesprekken verbonden zijn. In de tentoonstelling SHE WHO SAW BEAUTIFUL THINGS toont ANOHNI haar eigen beeldende kunst in samenhang met foto’s van haar belangrijkste muze, dr. Julia Yasuda.
De Australische kunstenaar Lynette Wallworth, die door ANOHNI als mentor wordt beschouwd, presenteert ook drie werken: de installatie Evolution of Fearlessness, de live performance HOW TO LIVE (After You Die) en de 360-gradenfilm Coral: Rekindling Venus. Wallworth maakte naam met het combineren van nieuwe technologieën om meeslepende ervaringen te creëren.
Het festival opent op 1 juni met Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, geregisseerd door Simon McBurney. De voorstelling is gebaseerd op de gelijknamige roman van Olga Tokarczuk waarin dieren wraak nemen op de mensen. De Britse regisseur Emma Rice komt met een eigentijdse muziektheaterbewerking van Emily Brontë’s familie-epos Wuthering Heights. Een derde landgenoot Ed Atkins is te zien als avatar in zijn recente videowerk The worm en live in de performance Epitaph.
Uit Nederland komen de inmiddels vaste vertegenwoordigers. De Warme Winkel bewerkt Brideshead Revisited van Evelyn Waugh, Internationaal Theater Amsterdam speelt Penthesilea van Heinrich von Kleist in regie van Eline Arbo en Het Nationale Ballet danst drie werken van William Forsythe. De Nationale Opera brengt Dvořáks Rusalka, die ook gestreamd wordt in Park Frankendael.
Susanne Kennedy is na lange tijd weer in Nederland te zien met Angela (a strange loop), een samenwerking met multimediakunstenaar Markus Selg. Regisseur Elli Papakonstantinou maakt een muzikale queer-versie van Euripides’ De Bacchanten, met muziek van Ariah Lester. De jonge Belgische theatermaker Lisaboa Houbrechts komt naar Amsterdam met Vake Poes; of hoe God verdween, een familieverhaal over geweld.
Andere namen uit het theater- en dansprogramma zijn het Italiaanse theatericoon Romeo Castellucci, de Kaapverdische choreograaf Marlene Monteiro Freitas, de jonge Poolse regisseur, videokunstenaar en raver Łukasz Twarkowski, de Japanse theatermaker Toshiki Okada, de Mexicaanse choreograaf Lukas Avendaño en de Chileens-Mexicaanse choreograaf Amanda Piña, de Ivoriaanse choreograaf Nadia Beugré en de Zuid-Koreaanse choreograaf Eun-Me Ahn. Voor het vervolg van het vorig jaar begonnen ‘Sustainable Theatre Project’ doneert choreograaf Jérôme Bel een persoonlijk verhaal dat wordt bewerkt en opgevoerd door twee jonge makers: Maria Magdalena Kozłowska en Pankaj Tiwari.
In totaal presenteert het Holland Festival van 1 juni tot en met 1 juli 40 verschillende producties op 20 verschillende plekken in Amsterdam. Naast vaste festivallocaties, zoals de Gashouder, Muziekgebouw, Carré en Het Concertgebouw, zijn dat ook nieuwe plekken als het Planetarium, Donau en de Gerrit van der Veenstraat. De Balie is dit jaar het festivalcentrum, dat dienstdoet als ontmoetingsplek, servicebalie, kassa en podium voor debatten en gesprekken met artiesten.
Foto: Mark Brenner – Drive Your Plow Over the Bones of the Dead van Simon McBurney, Complicité