De Zwitsere theatermaker en artistiek directeur van NTGent, Milo Rau, spreekt dit jaar de ‘Staat van het Theater’ uit en opent daarmee traditiegetrouw het Nederlands Theater Festival. Via zijn ‘Staat’ geven 100 theatermakers uit heel de wereld antwoord op die ene, brandende vraag: ‘Why Theatre?’.
Het Holland Festival opent dit jaar met de muziektheatervoorstelling The Head & The Load van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge in Theater Amsterdam. Samen met de Congolese choreograaf Faustin Linyekula is hij associated artist van het festival, dat veel van hun werk en aan hun gerelateerd werk zal tonen.
Dit jaar zijn voor het eerst twee kunstenaars verantwoordelijk voor een groot deel van de invulling van het festival. Van Kentridge zijn naast de openingsvoorstelling onder meer Paper Music en Ursonate te zien, en in het Eye Filmmuseum draait onder meer zijn filmserie Ten Drawings for Projection. Faustin Linyekula is aanwezig met onder meer zijn nieuwste werk Congo, een poëtische verbeelding van zijn thuisland, en Sur les traces de Dinozord.
Theater Frascati wordt twee weken lang de ‘hub’ van Kentridge en Linyekula, met presentaties van hun eigen werk, dat van makers die hun inspireren en van makers uit de door hen opgerichte studio’s: The Centre for the Less Good Idea van Kentridge in Johannesburg en Studios Kabako van Linyekula in Kisangani. Linyekula richtte zijn Studios Kabako, een buitenstudio, op uit pure noodzaak. Toen hij terugkeerde naar Kisangani waren er geen theater of andere makers om mee samen te werken.
Linyekula stond er op ook iets in een buitenwijk te maken en regisseert in Amsterdam-Zuidoost de theatrale parade Parlement debout. Ook Not Another Diva …, dat hij maakte met de Zuid-Afrikaanse zangeres Hlengiwe Lushaba, zal zowel in het Muziekgebouw aan ’t IJ als het Cultureel Educatief Centrum in Amsterdam-Zuidoost te zien zijn.
Op het festival van 2019 staat ook het ambitieuze Stockhausen-project aus LICHT, een samenwerking met De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium Den Haag en de Stöckhausen-Stiftung für Musik in regie van Pierre Audi. Stockhausen heeft tijdens zijn leven altijd een bijzondere band met het Holland Festival gehad, waar zijn werk vaak werd gespeeld en in première ging. De 29-uur durende operacyclus wordt gecomprimeerd tot 15 uur muziek, die verdeeld over drie dagen opgevoerd wordt in de Gashouder op het Westergasfabriekterrein. Audi is tevreden met de vorderingen van de muziekstudenten die al bijna drie jaar op de muziek studeren. ‘Studenten van nu kunnen dit veel makkelijker dan studenten van 30 jaar geleden.’ Audi zegt verder over aus LICHT dat niet alle kunst makkelijk is, maar dat hij hoopt dat men zich hieraan gaat onderwerpen.
Het programma bevat dit jaar 64 producties, waarvan negen wereldpremières. Het festival toont weer werk vanuit de hele wereld met onder andere Los incontados; Un tripico van de Colombiaanse Mapa Teatro, Paisajes para no colorear van de Chileense regisseur Marco Layera (dit keer zonder zijn groep La Re-Sentida), Mitra over een Iraanse psychoanalytica en Turan Dokht door de Iraans-Nederlandse componist Aftab Darvishi. Anne Teresa de Keersmaeker en Angélica Liddell keren terug naar het festival met recent werk. Helemaal nieuw op het festival zijn Krystian Lupa met de voorstelling Proces en Philippe Quesne met Crash Park – La vie d’une île.
Deze 72e editie van het Holland Festival wordt de laatste voor directeur Annet Lekkerkerker, die lid wordt van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Het Holland Festival vindt dit jaar plaats van 29 mei tot en met 23 juni in Amsterdam.