Naomi Velissariou en Emmanuel Ohene Boafo hebben de toneelprijzen gewonnen voor de meest indrukwekkende vrouwelijke (Theo d’Or) en mannelijke (Louis d’Or) hoofdrol van de voorbije twee seizoenen. Dat maakte de VSCD Toneeljury vanavond bekend op het Gala van het Nederlands Theater van het Nederlands Theater Festival. De prijzen voor de meest indrukwekkende bijrol gingen naar Sanne Samina Hanssen en Jaap Spijkers. (meer…)
Hannah Hoekstra en Ramsey Nasr hebben de toneelprijzen gewonnen voor de meest indrukwekkende vrouwelijke (Theo d’Or) en mannelijke (Louis d’Or) hoofdrol van vorig seizoen. Dat maakte de VSCD Toneeljury vanavond bekend op het Gala van het Nederlands Theater van het Nederlands Theater Festival. De prijzen voor de meest indrukwekkende bijrol gingen naar Mark Kraan en Rosa van Leeuwen.
Hannah Hoekstra kreeg de Theo d’Or voor haar rol in People, Places & Things bij Toneelgroep Oostpool, waarin ze volgens de toneeljury alle registers opentrekt, met ‘een perfecte tekstbehandeling en zeer indrukwekkend fysiek spel’. Ramsey Nasr werd geëerd voor zijn rol in Een klein leven van Internationaal Theater Amsterdam, waarin hij een bijzonder aangrijpende aftakeling speelt. ‘Een emotionele en indrukwekkende slijtageslag’, volgens de jury.
Rosa van Leeuwen heeft zich volgens de jury overtroffen als Honey in Wie is er bang voor Virginia Woolf? bij Dood Paard. ‘Als Honey is ze veelkleurig en balanceert ze op prachtige wijze tussen kracht en kwetsbaarheid.’ Mark Kraan viel op als bioscoopmedewerker in Cinema van Toneelgroep Oostpool. De jury noemt zijn adaptatie van Sam ‘vettig, een tikje weird maar vooral hartstochtelijk’.
Verder gingen er VSCD-Toneelprijzen, namens de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties, naar Davy Pieters (De Mimeprijs voor How to build a Universe bij Theater Rotterdam), Urban Myth, Theater De Krakeling en STIP theaterproducties (Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie voor Martin Luther King) en Jibbe Willems (Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumprestatie in het jeugdtheater voor zijn libretto voor Jabber van Theatergroep Kwatta). Voor hun wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel met de familievoorstellingen van Theater Rotterdam (voorheen RO-Theater) ontvingen Don Duyns en Pieter Kramer de Prosceniumprijs.
Naast de VSCD toneelprijzen werd de Regieprijs uitgereikt aan Naomi Velissariou voor haar voorstelling Permanent Destruction – The SK Concert bij Theater Utrecht, Rudolphi Producties en C-Takt. MORES Online, het meldpunt voor ongewenste omgangsvormen in de podiumkunsten, ontving de ACT Award namens de belangenvereniging voor acteurs. Dit jaar werd de Theaterfotografie Prijs voor het eerst uitgereikt op het Gala van het Nederlands Theater. Bart Grietens mocht voor zijn serie van Paradijsvertraging door Collectief Het Paradijs de door beeldend kunstenaar Casper Faassen ontworpen prijs in ontvangst nemen.
Het gala was een vlotte en stijlvolle avond, met diverse en multidisciplinaire entre’acts, waaronder Kinderkoor Amsterdam Zuidoost, urban dans van Nicole Beutler, singer-songwriter Jeangu Macrooy, het jonge mimecollectief Het Paradijs en zanger Huub van der Lubbe, aan elkaar gepraat door Florian Myjer op voice over. Regisseur Timothy de Gilde zette de verbindende en in wezen vrij bescheiden toon voort die de afgelopen jaren onder Marcus Azzini was ontwikkeld.
Na de Staat van het Theater waarin Laura van Dolron opriep tot kwetsbaarheid en mededogen, waren ook op het gala veel winnaars die opriepen tot verbinding, verhalen voor iedereen en durven fouten te maken. Daarnaast werden opvallend vaak de technici bedankt. Ramsey Nasr stelde in een krachtig dankwoord dat we in de theaterwereld aardiger voor elkaar kunnen zijn en waarschuwde dat focus op afkomst kan leiden tot nieuw sektarisme. Hannah Hoekstra sloot af met een liefdesverklaring aan het theater, dat ‘zo’n langzame kunst is, die vaak achter de dingen aan lijkt te lopen maar die altijd precies op tijd is, in het nu van de voorstelling’.
Foto: Anna van Kooij