Uit een ‘open call’ van Het Nationale Theater en Theater Bellevue zijn Max Wind en Joeri Heegstra samen verkozen als auteurs van een nieuwe lunchtheaterproductie. Hun theatertekst Exit Poll gaat in maart 2024 in première in Theater Bellevue in Amsterdam, in regie van Belle van Heerikhuizen. (meer…)
Het Nationale Theater en Theater Bellevue stellen de deadline van een ‘open call’ voor een schrijver van een nieuwe Lunchtheater-productie uit. In de eerder deze week verstuurde oproep, werd auteurs gevraagd om uiterlijk 15 januari – dus binnen een maand, waarin bovendien de feestdagen vallen – een synopsis, twee voorbeeldscènes en een motivatie aan te leveren. Gisteren werd bekend gemaakt dat de deadline is verschoven naar 5 februari.
Op sociale media klonken de afgelopen dagen voor- en tegenstanders van een dergelijke wedstrijdconstructie voor het uitvaardigen van een opdracht van een nieuwe toneeltekst, waarbij uiteindelijk maar één auteur de uiteindelijke (betaalde) opdracht krijgt. Behalve onvrede over de korte deadline, werd door sommigen de opdracht als behoorlijk ‘dichtgetimmerd’ ervaren voor een open call.
De twee instellingen vroegen potentiële auteurs in een nieuwe toneeltekst op zoek te gaan naar ‘visionaire en/of invoelbare antwoorden op de huidige crisis’ in een voorstelling die onderstaande vragen thematiseert: ‘Welk effect heeft een hashtag? Heeft het zin je aan een kunstwerk vast te lijmen? Begint een betere wereld echt bij jezelf? Wie durft het tegenwoordig nog aan verantwoordelijkheid te nemen voor impopulaire oplossingen?’ Naast artistiek-inhoudelijke zaken, liggen ook enkele praktische zaken reeds vast: behalve de gebruikelijke tijdsduur van een Bellevue Lunchproductie (60 minuten), zijn ook de regisseur (Belle van Heerikhuizen) en acteurs (Soumaya Ahouaoui, Rick Paul van Mulligen, Yela de Koning en Tamar van den Dop) al bekend.
Een leescommissie die artistiek los staat van de productie zal de geanonimiseerde inzendingen lezen en beoordelen. ‘Indien gewenst wordt een tweede ronde georganiseerd, waarin de commissie met een select aantal schrijvers dieper ingaat op hun inzending.’ Uiteindelijk wordt er één auteur geselecteerd om de synopsis onder begeleiding van een HNT-dramaturg tegen betaling uit te werken tot volwaardige toneeltekst.
In een reactie op Facebook stellen Eric de Vroedt (HNT) en Eve Hopkins (Bellevue) het gesprek dat op een aantal plekken naar aanleiding van de open call is ontstaan ‘met interesse’ te volgen. Bovendien kondigden ze aan dat ze op toneelschrijffestival Shakespeare is Dead, dat op 24 en 25 maart voor het eerst in Nederland wordt georganiseerd, een ontmoeting te organiseren tussen ‘organisatoren, toneelschrijvers en andere belanghebbenden over de voor- en nadelen van het werken met een open call en hoe zo’n proces optimaal dient te worden ingericht’. Auteurs die op dit moment nog kampen met vragen of onduidelijkheid, worden door De Vroedt en Hopkins uitdrukkelijk uitgenodigd contact op te nemen.
De geselecteerde auteur wordt begin maart 2023 bekend gemaakt. Het is de bedoeling dat de enscenering van de tekst een jaar later, in maart 2024, als lunchvoorstelling te zien is in Theater Bellevue in Amsterdam.
Foto De wanen van Bellevue Lunchtheater: Sanne Peper
Waarom verstrekken deze twee producenten – die samen jaarlijks meer dan 20 miljoen te besteden hebben – niet een flink aantal normaal betaalde opdrachten voor deze lunchvoorstelling ?
Nu moeten de schrijvers weer veel tijd en hun beste ideeën gratis ter beschikking stellen. Slechts één van hen zal uiteindelijk gehonoreerd gaan worden als het plan aan de subjectieve wensen voldoet. Kan iemand mij dat uitleggen ?
Arjen
Waarschijnlijk omdat al die teksten niet geproduceerd kunnen worden. Alles is al tien jaar vooruit volgeboekt. Het is nog maar de vraag of het opgevoerd gaat worden. Over het algemeen komt het niet verder dan een publieke lezing, zo leert de praktijk. Ook behoorlijk dichtgetimmerde opdracht ja. Zegt wel iets over de positie van de toneelschrijver in Nederland. Slaafs door anderen bedachte themaatjes uitwerken tot catchy dialoogjes.