Naomi Velissariou en Emmanuel Ohene Boafo hebben de toneelprijzen gewonnen voor de meest indrukwekkende vrouwelijke (Theo d’Or) en mannelijke (Louis d’Or) hoofdrol van de voorbije twee seizoenen. Dat maakte de VSCD Toneeljury vanavond bekend op het Gala van het Nederlands Theater van het Nederlands Theater Festival. De prijzen voor de meest indrukwekkende bijrol gingen naar Sanne Samina Hanssen en Jaap Spijkers. (meer…)
In Amsterdam zijn in de Stadsschouwburg de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt. Hans Kesting won de Louis d’Or – zijn tweede – voor zijn rollen in Kings of War (regie Ivo van Hove) en De welwillenden (regie Guy Cassiers), beide van Toneelgroep Amsterdam. Wine Dierickx kreeg de onderscheiding voor haar rol in Helpdesk van Wunderbaum. De Colombina (beste vrouwelijke bijrol) werd gewonnen door Ilke Paddenburg voor haar rol in Een soort Hades van Theater Utrecht, waarvoor Thibaud Delpeut ook de Regieprijs in ontvangst mocht nemen. De Arlecchino (beste mannelijke bijrol) ging naar de Estse acteur Risto Kübar voor zijn rol in Dit zijn de namen van NTGent.
Op het Theatergala werden ook nog de Gouden Krekels uitgereikt: die voor beste prestatie ging naar Sanne Danz voor haar decorontwerp voor Alice van Maas; die voor beste productie naar Bromance van Toneelgroep Oostpool en Jeugdtheater Sonnevanck. Jetse Batelaan won de Mimeprijs voor zijn regie van Als je maar hard genoeg rent, weet niemand meer waar je bent van Artemis en Joop Mulder kreeg de ACT Award voor het avontuur en de kansen die hij acteurs biedt op zijn festival Oerol.
De Prosceniumprijs werd uitgereikt aan Ola Mafaalani, scheidend artistiek directeur van het Noord Nederlands Toneel en regisseur van Borgen voor haar gedurfde en radicale toneel, ‘waarin ze alle geoorloofde en ongeoorloofde theatrale middelen inzet’. De prijs werd uitgereikt door journaliste en oud-journaallezeres Noraly Beyer, met wie Mafaalani al jaren samenwerkt. Beyer voegde aan het juryrapport toe: ‘Jij hebt mijn leven groter en grootser gemaakt.’
De prijzenavond – ‘de oscars van het Nederlands toneel’ – werd met aanstekelijk plezier gepresenteerd door Eva van der Gucht, die in enkele musicalnummers geestig en ongeborneerd de pijnpunten in de theaterwereld – geldgebrek, de zaaglijn, uitholling – behandelde. In een opzwepende jamsessie speelden alle Nieuwkomers van Orkater samen op het toneel en een spitse parodie op Annie (‘It’s a hard knock life’) betraden criticus Hein Janssen, schouwburgdirecteur Melle Daamen en ex-politicus Boris van der Ham rappend en zingend het podium.
De kwestie culturele diversiteit werd stijlvol behandeld: alle prijsuitreikers waren spelers of makers met een bi-culturele achtergrond – waaraan verder geen woord werd vuilgemaakt.