Het culturele leven komt op veel plekken slechts voorzichtig weer op gang. Dat schrijft de Raad voor Cultuur aan demissionair minister Van Engelshoven (OCW). Er is volgens de adviesraad ’tijd, geld en ruimte’ nodig om te voorkomen dat de cultuursector alsnog omvalt. (meer…)
Meer dan 750 organisaties uit de cultuur- en entertainmentsector tellen in een gezamenlijke campagne af tot de heropening van hun locaties. Albert Verlinde gaf gisteravond het startsein van het project, dat de naam ‘Mooier dan ooit’ draagt.
De bedoeling van de campagne is dat heel Nederland ‘samen gaat aftellen naar het moment dat alle theaters, poppodia, musea, festivals en opleidingen weer open mogen’. De eerste fase, die vandaag van start gaat, staat in het teken van vooruitkijken. Locaties wordt gevraagd om het publiek te betrekken bij hun plannen. Wat gaat er gebeuren, welke voorstellingen komen er?
Op de website Mooier dan ooit worden winacties gedeeld. Daar zijn niet alleen kaartjes te winnen, maar ook diners vooraf, meet & greets na afloop en zelfs geheel verzorgde weekendjes. ‘Alles wordt uit de kast getrokken om het eerste avondje uit onvergetelijk te maken.’
Ook de makers zullen in de komende periode in het zonnetje worden gezet. Na ruim een jaar niets kunnen doen, krijgen genres en makers in een speciaal voor hen bedoelde week alle aandacht op zich. Zo zal er de week van het cabaret zijn, de week van het theater, de week van de dans, de week van de musical en de week van de klassieke muziek. ‘Alles om ook de makers te laten weten dat men hen heeft gemist en dat het publiek niet kan wachten om hen te zien optreden.’
De campagne gaat op zijn minst een jaar door en wordt gefinancierd door onder meer de overheid, het Nationaal Theater Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Bank Giro Loterij. In het tweede steunpakket cultuur reserveerde het Ministerie van OCW al 400.000 euro voor publiekscampagnes.
Meer dan 750 organisaties uit de hele cultuur-, en entertainmentsector werken mee, waaronder de brancheorganisaties Creatieve Coalitie, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Vlakke Vloer Platform (VVP), Vereniging van Buitentheater Festivals Nederland (VBFN), Vereniging van Nederlands Orkesten (VvNO), Vereniging Nederlands Openluchttheaters (VNO), Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), Vereniging van Vrije Theaterproducenten (VVTP) en de Museumvereniging (MV). Het is nog nooit in Nederland vertoond dat zoveel organisaties gesubsidieerd en niet gesubsidieerd de handen ineen hebben geslagen.
‘Met deze brede campagne willen we heel Nederland laten weten dat we terug zijn’, laat campagnevoorzitter Albert Verlinde weten. ‘Dat het kan, dat het mag, dat het veilig is, en dat theaterbezoek onderdeel is van het leven. Een leven dat zich niet afspeelt achter schermen. Na een lange tijd waarin er weinig tot niets kon, gaat het licht weer aan. We mogen weer! En wat hebben we het gemist. Dat specifieke gevoel, die magische momenten. Die worden, na deze lange, vreemde tijd, ongetwijfeld… mooier dan ooit!’
Foto: De Vos de Raaf en het Meisje van Holland Opera, Ben van Duin
Vreemde actie. We moeten aftellen naar een moment. Maar wanneer is dat dan? Staat er al een datum in het Heropeningsplan, de Routekaart of iets waar we ons met zijn allen op kunnen richten?
Op welke persconferentie is of wordt die datum bekend gemaakt?
Moeten theaters die al eerder open kunnen wachten tot de laatste uit de reeks klaar is?
Of zijn er straks 400 verschillende momenten om naar af te tellen?