Judith Blankenberg (1984) is de nieuwe programmeur van Grand Futura, de organisatie die het Grand Theatre in Groningen opnieuw ontwikkelt als onafhankelijk theater. Ook zal ze samen met zakelijk directeur Niek vom Bruch en artistiek directeur Mark Yeoman Grand Futura als productiehuis op de kaart zetten. Daarnaast ondersteunt ze de (internationale) programmering van Noorderzon Performing Arts […]
Het Grand Theatre in Groningen moet sluiten. De stichting Grand Theatre is failliet verklaard, waardoor de organisatie ophoudt te bestaan. Alle 22 medewerkers van het theater verliezen hun baan. Dit maakte Renée Waale, interim-manager van het Grand, op 18 maart bekend.
Volgens Waale kent het faillissement meerdere oorzaken. ‘De situatie is een optelsom van een te grote opdracht en te veel ambities voor het subsidiebedrag dat beschikbaar is gesteld door de gemeente Groningen. Ook was er een te rooskleurige verwachting voor wat betreft inkomsten en te weinig sturing op uitgaven. Dan gaat het heel snel glijden.’
Het faillissement treft ook andere partijen, doordat het theater niet in staat is de rekeningen te betalen. ‘Dat het daarbij ook gaat om een groot aantal zelfstandigen in de culturele sector, zoals individuele kunstenaars, theatergroepen en leveranciers en om onze partners zoals culturele organisaties en fondsen, maakt de situatie nog pijnlijker. We realiseren ons dat we onbedoeld anderen meetrekken in onze financiële malaise,’ zegt Waale op de website van het theater.
Vorige week wees de gemeente – subsidiënt sinds het wegvallen van de rijkssubsidie in 2013 – een verzoek om financiële steun af. Het theater vroeg om 207.000 euro om de organisatie tijd te geven een oplossing te vinden. Waale was voornemens van het theater een veel kleinere organisatie te maken met als focus talentontwikkeling, passend bij de ambitie van de stad Groningen en in nauwe samenwerking met een aantal culturele partners in Groningen.
Wat er met de accommodatie aan de Grote Markt gaat gebeuren is nog onduidelijk. De gemeente Groningen is hierover in gesprek met de eigenaar van het pand en een aantal culturele instellingen in de stad. Wel zegt Stichting Grote Markt 35, verhuurder van het Grand Theatre, het pand als theater te willen blijven verhuren.
Foto: Marco in ’t Veldt
Alweer nieuwe slachtoffers in het cultuur aanbod in Nederland, bestaande initiatieven en samenwerkingsverbanden worden vernietigd door gebrek aan interesse van politici in kunst en cultuur. Dank voor het mooie werk dat is getoond in het Grand theater in Groningen en voor de initiatieven, die ze hebben gesteund. Bah wat een beleid, succes met je participatiedrift waardoor er steeds minder mensen mogen meedoen met de dingen, waar ze goed in zijn.
GRAND THEATRE
GRONINGEN
Verslag van de Raad van Toezicht.
In het jaar 2013 kreeg het Grand nieuw elan. Na de aankondiging van het stopzetten van de subsidie in
2012 van de Rijksoverheid als Productiehuis zijn we 2013 met een “schone lei” begonnen. Op basis van
het door Ben Hurkmans ontwikkelde beleidsplan, werden de bakens verzet en is Paul Smelt aangesteld
als nieuwe algemeen directeur.
“Het Grand gooit de boel open” kopt het Dagblad van het Noorden in het voorjaar van 2013
Een positieve, transparante koers met een open houding naar de stad. Sinds 2013 is het Grand
vooral als podium voor stad en voor nieuw talent actief. Als de enige middenzaal in Groningen zijn
we volledig gericht op het professionele theater in Groningen en presenteren we meer (verschillende)
publieksactiviteiten.
Op alle niveaus in de organisatie van het Grand zijn ingrijpende wijzigingen doorgevoerd. Voor een aantal
medewerkers leidde dit tot nieuwe taken en uitgangspunten. Als talentbegeleider trokken we additionele
middelen aan van cultuurfondsen en het Fonds Podiumkunsten (regeling Nieuwe Makers) om nieuwe
makers kwalitatief te kunnen ondersteunen.
Het Grand als plek voor reflectie en ontmoeting.
Geheel volgens beleid realiseerde het Grand in 2013 meer publieksactiviteiten. Het nieuwe management
stelt zich ten doel om de publieksambities op termijn te combineren met die van een internationaal
belangwekkende talentbegeleider.
De benodigde faciliteiten zijn behouden, zij het dat we in een kleinere omvang en op een meer
commerciële basis werken (ook voor andere partijen). Met behoud van de kwalitatieve productiefunctie
kunnen we inspelen op te verwachten landelijke beleidswijzigingen ten aanzien van talentontwikkeling.
Met een grotere focus op publieksontvangst presenteren we onze bezoekers de meest belangwekkende
voorstellingen. Afgelopen zomer nam het Grand de nieuwe tribune (230 zitplaatsen), nieuwe
toiletgroepen en het nieuwe horecapunt in de beneden-hal in gebruik.
Samenstelling Raad van Toezicht per 31 december 2013:
Asse Fokkema (secretaris), Henk Hofstra (aandachtsgebied financiën), Onne van de Klok (lid),
Saskia Bak (lid) en Enny van de Velden (voorzitter). In december 2013 is Peter Duinkerken toegetreden
tot de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht handelt naar het nieuwste model van Cultural
Governance.
In 2013 vonden verspreid over het jaar 6 reguliere vergaderingen van de Raad plaats. De leden van
de Raad hebben ook buiten de vergadering met regelmaat informerend en adviserend contact met de
directie gehad over de algemene gang van zaken en beleidsontwikkeling. In de sollicitatiecommissie
voor de nieuwe directeur namen naast drie leden van de Raad van Toezicht, ook de hoofden van de
afdelingen plaats.
Oordeel van de Raad van Toezicht over de algemene gang van zaken in de stichting: De Raad heeft in
zijn overleg met het bestuur in beleidsvormende en adviserende zin aandacht besteed aan aspecten als
strategie, marketing en communicatie, organisatie en bedrijfsvoering en de financiële huishouding van de
stichting.
De Raad van Toezicht heeft het jaarverslag en de jaarrekening over 2013 van de stichting beoordeeld
en heeft hierover overleg gevoerd met de accountant. De Raad van Toezicht verleent kwijting aan
de directie ter zake het gevoerde bestuur over het boekjaar 2013. Leden van de raad hebben
ondergetekende gemandateerd mede namens hen te ondertekenen.
Enny van de Velden
voorzitter Raad van Toezicht
16 maart 2013
Personele samenstelling
De personele samenstelling per 31-12-2013 was:
Functie Naam aantal fte’s
Directeur Paul Smelt 1,0
Artistiek initiator Jan Stelma 0,5
Muziekprogrammering en ontw. Frits Selie 0,2
Theater & dans programmering Rudi Kamminga 0,7
Jeugdprogrammering Noël Swennenhuis 0,25
Muziekprogrammering Marcel Roelofs 0,6
Productiebegeleiding Pol Wijnberg 0,8
Productie assistent muziek Bob Klaassen 0,5 freelance
Hoofd marketing en kassa Esther Drijver 0,8
Medewerker marketing Marjan Moes 0,75
Hoofd boekhouding Miep Selen 0,75
Boekhoudassistentie Aaffie Kalk 0,2
Receptie Jannie Meijer 0,8
Horeca Haukur Oskarsson 0,75
Huishoudelijke dienst Klaaske van der Veen 0,8
Hoofd techniek, werkplaats André Pronk 1
Techniek coördinator Wil Frikken 1
Technici Douwe Ket 0,8
Erik van Oosten 0,2
Maarten Otten 1
Systeembeheer Gert-Jan Lettink freelance
iedereen bedankt, erg jammer dat het zo is gelopen :-(