De Gouden Struis 2015, de prijs voor de beste cultuurmarketingcampagne van het seizoen, is gewonnen door We Are Public. Het publieksplatform annex kortingspas kreeg de prijs voor zijn opstartcampagne, waarmee het in vijftig dagen 2.500 leden wist te werven. De prijs werd uitgereikt tijdens de Cultuurmarketing Awards in Utrecht. Hassina Bahar won de Cultuurmarketing Scriptieprijs voor haar scriptie De […]
De Gouden Struis, de jaarlijkse prijs voor de beste marketingcampagne binnen de podiumkunsten, gaat door in 2014. Het voortbestaan van de prijs kwam in gevaar met de opheffing van Promotie Podiumkunsten in oktober vorig jaar.
Peter Joziasse (voormalig directeur van Promotie Podiumkunsten) maakt samen met Hillechien Steenbruggen (commercieel medewerker Schouwburg het Park in Hoorn) en Tonny Vermeulen (marketingmedewerker bij de Schouwburg Amstelveen) de doorstart van de prijs mogelijk. Het doel van de prijs blijft het verbeteren van de kwaliteit van marketingacties en het uitwisselen van marketingideeën binnen de podiumkunsten.
Waar het prijzenpakket dit jaar uit bestaat is nog niet bekend. Vorig jaar kregen de winnaars, behalve een wisseltrofee, onder meer gratis advertentieruimte in verschillende media, een marketingtraining en adviesgesprekken. Het is nog onduidelijk wat het wegvallen van Promotie Podiumkunsten als belangrijkste sponsor voor invloed op de prijs heeft. In een reactie benadrukt Peter Joziasse dat de aandacht en waardering van vakgenoten boven grote geldbedragen gaat. ‘We willen de prijs onafhankelijk houden en dus niet teveel laten drijven op sponsors.’
Dankzij de doorstart viert de Gouden Struis dit jaar zijn tienjarig jubileum. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door Orkater. Inzendingen voor deze editie kunnen worden gedaan tot 25 april. Uit alle aanmeldingen kiest een nog samen te stellen vakjury op 26 mei tijdens het Congres Podiumkunsten in de Maaspoort in Venlo de winnaar of winnaars.