In de zomer van 2015 verscheen Artist at work van filosoof, dramaturg en performancetheoreticus Bojana Kunst. In haar boek onderzoekt zij de verhouding tussen kunst en werk, in het bijzonder de manier waarop artistieke productie, met zijn samenvallen van werk en privé en zijn nadruk op individuele creativiteit, model is komen te staan voor de […]
Dit jaar vindt voor de dertiende keer de uitreiking van de Sponsor Ring plaats. In verschillende categorieën kan men een ‘sponsorcase’ nomineren voor de beste sponsorcase van Nederland. Het bestuur van de stichting Sponsor Ring roept met name sponsors en organisaties op die betrokken zijn bij kunst en cultuur om sponsorships in te zenden voor de categorie Kunst & Cultuur.
De Sponsor Ring is de jaarlijkse prijs voor de beste sponsorcase in Nederland van de stichting Sponsor Ring. De stichting wil door het jaarlijks uitreiken van de prijzen het vakgebied sponsoring promoten en professionaliteit in de branche stimuleren. Het afgelopen jaar is er geen enkele case ingezonden in de categorie Kunst & Cultuur. Dit zou deels te wijten zijn aan onbekendheid, maar ook aan een te hoge drempel voor de sector. Afgelopen mei is Patrick van Mil, zakelijk directeur van het Stedelijk Museum, toegetreden tot het bestuur van de stichting Sponsor Ring om de band met de kunst & cultuursector te versterken. De SponsorRing wordt door Bureau Promotie Podiumkunsten (BPP) gepromoot, tevens zal het BBP een rol spelen in het programma van het Sponsorcongres op 29 november.
Van Mil is van plan meer bekendheid te genereren in de sector. Aan het BPP laat Van Mil weten dat hij wil bereiken dat het culturele veld actief gaat deelnemen aan de SponsorRing. Er is volgens hem nog te weinig besef over de mogelijkheden van sponsoring. Van Mil had als eerste taak een nieuwe vakjury samen te stellen. Onder anderen Melle Daamen, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam, en Annet Lekkerkerk, directeur van het Holland Festival, zitten in de jury.
Van Mil wijt het ontbreken van inzendingen ook aan het feit dat het in de cultuursector soms lastig is om de effectiviteit van sponsoring aan te tonen: ‘Ik roep een ieder die een mooie samenwerking heeft op cultureel vlak op de case toch in te dienen, omdat de mogelijkheid om de Ring te winnen ook bestaat als de case wat betreft effectiviteit niet geheel kan worden doorgerekend.’ Partnerships tussen sponsors en kunstexploitanten van theater, orkesten, ballet, opera, musea en fotografie worden dan ook aangemoedigd een case in te zenden.
De uiterste inzenddatum is 27 september. In oktober zal de vakjury de definitieve nominaties bekendmaken waarna de hoofdjury uit de nominaties de winnaars kiest. Wie de winnaars van SponsorRingen zijn wordt op 29 november in Hotel Krasnapolsky in Amsterdam bekendgemaakt. Dan wordt ook bekendgemaakt wie de Sponsor Personality en de Sponsor van het jaar zijn.